Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Vervanging oliefilter Alfa 156 2.4JTD zonder knoeien?

zo jan 18, 2009 12:05

Hoi,

Al enige tijd doe ik het onderhoud aan mijn 156 2.4JTD zelf.
Vervanging van de filters vind ik niet erg handig bedacht door AR (maar daar ben ik vanit het verleden wel aan gewend geraakt :wink: )

Bij de vervanging van het oliefilter lekt er altijd veel olie over het deel van de motor eronder en over de steun van de aircopomp :cry: .
Ik zorg al voor wat doekjes voordat ik het filter losdraai, zodat de olie niet overal in loopt, maar dan nog als je een eindje hebt gereden met het nieuwe filter hangt er weer veel zwarte olie op die plek, en dat geeft vlekken op de oprit. Dat veeg ik er dan weer af en op den duur is het wel weg (de vlekken op de oprit blijven wat langer helaas...)

Ik kan me echter niet voorstellen dat men in de garage zoveel schoon moet maken, of dat de klanten met een auto worden weggestuuurd die, eenmaal thuisgekomen, nog na staan te lekken.

Wie weet hoe ik dit beter aan kan pakken?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Vervanging oliefilter Alfa 156 2.4JTD zonder knoeien?

zo jan 18, 2009 12:35

Busje remmenreiniger alles weer goed schoonspuiten. Ik heb dozen vol staan van dat spul.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jan 18, 2009 12:37

Vele garages hebben een fantastisch produkt dat ook nog weinig kost.... Het heet remreiniger.

....!! SPUIT !! ....

En alle vuiligheid is gedropen en "afgelekt" naar de plek waar de olieopvangtuit al stond. Jij als zelfsleutelaar koopt al rond de 2 euro nog wat per bus gewoon een doos remreiniger - (voorraad!)spuit het maar op een verse lekplek op de oprit en neem het af met een doek.....Wedden dat de vrouw je een geweldenaar vindt? :wink:

O ja - die doppen van die bussen zijn handig voor de grotere sleutelklus - daar kunnen de schroeven in die je graag bijelkaar bewaren wilt.

DEZE is de veel geziene variant...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 18, 2009 13:09

Bedankt :thumbs:
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 18, 2009 14:57

Wees blij dát je uberhaupt bij je oliefilter kunt... :twisted:
Bij de 156 v6 ( met vanwege de 3.0 de oliekoeleraansluitingen bij het filterblok dus nog wat dichter tegen het schutbord) is het domweg onmogelijk om a)bovenlangs veel te demonteren oa inlaathuis etc) of b)onderlangs behoorlijke schade aan je arm/hand het filter te wisselen...
Met de uitlaat eronderuit (tussen spruitstukken en kat) kún je erbij heb ik deze week ontdekt...echt handig.

Nog een tip, in die doppen van de motip remreiniger kun je prima verf mengen als je wat wilt bijtippen met een penseeltje en de goede lakstift niet hebt...
Doppen zijn gesloten itt de doppen van bv de motip lakspuitbussen.

Grtz,fRank

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Vervanging oliefilter Alfa 156 2.4JTD zonder knoeien

zo jan 18, 2009 16:30

Motip doppen zijn toch ook gesloten? Ik spuit er altijd in als ik iets wil bijtippen.

stopie
Member
Member

zo jan 18, 2009 23:50

Bij de 156 v6 ( met vanwege de 3.0 de oliekoeleraansluitingen bij het filterblok dus nog wat dichter tegen het schutbord) is het domweg onmogelijk om a)bovenlangs veel te demonteren oa inlaathuis etc) of b)onderlangs behoorlijke schade aan je arm/hand het filter te wisselen...
Met de uitlaat eronderuit (tussen spruitstukken en kat) kún je erbij heb ik deze week ontdekt...echt handig.

Nog een tip, in die doppen van de motip remreiniger kun je prima verf mengen als je wat wilt bijtippen met een penseeltje en de goede lakstift niet hebt...

Grtz,fRank
je bent gek frank. uitlaat lekker laten zitten! Als je de leidingen iets aan de kant legt kan je er net bij. Het is alleen minder fijn als het oliefilter muurvast zit :D

Andretti Molletti

zo jan 18, 2009 23:55

spuit het maar op een verse lekplek en neem het af met een doek.....Wedden dat je vrouw je een geweldenaar vindt? :wink:
[-X

;)

bralfa
Guru
Guru

ma jan 19, 2009 08:45

Schoon spuiten geeft geen volledig resultaat. Er zit een "kamer"in de steun van de aircopomp waar olie in blijft liggen. Dit is alleen te verwijderen door deze leeg te halen mbv. een doek oid. Het scheelt ook flink als je je filter gelijk na losschroeven kantelt. Als je na oliewissel olielekkage blijft houden dan is waarschijnlijk de keerring van de oliekoeler adapter de schuldige... :oops:
Shut up and ride!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 19, 2009 10:53

Grtz,fRank
je bent gek frank. uitlaat lekker laten zitten! Als je de leidingen iets aan de kant legt kan je er net bij. Het is alleen minder fijn als het oliefilter muurvast zit :D
Dank je... :?

:wink:

Kon er nu lekker bij omdat de uitlaat er toch af lag voor de diff ombouw.
Maar jij kunt er bij zonder echte problemen ( onder - of bovenlangs?) Ik ken je bouw niet maar mijn 'pollekes' :lol: komen aardig klem te zitten en het vel van mn onderarmen af.... :evil:

Grtz,fRank

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 19, 2009 23:47

Schoon spuiten geeft geen volledig resultaat. Er zit een "kamer"in de steun van de aircopomp waar olie in blijft liggen.
Precies :D
Het scheelt ook flink als je je filter gelijk na losschroeven kantelt.
Nadat het filter eraf is blijft er olie uit de motor lopen..., dit helpt mij in ieder geval niet veel...
Als je na oliewissel olielekkage blijft houden dan is waarschijnlijk de keerring van de oliekoeler adapter de schuldige... :oops:
Dat zal ik dan eens nakijken ik wist niet dat de 2.4JTD een oliekoeler had, wel de TS blokken (en wat jij beschrijft was uiteindelijk het einde van mijn 155...). :shock:
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

di jun 09, 2009 14:14

Hoi,

Geprobeerd met remreiniger. Kostte bijna een volle bus maar uiteindelijk toch nog een druppel op straat.
Keukenpapier ertussen proppen en tijdje laten zitten lijkt ook een zinvolle aanvulling.
Komt idd door de holle steun van de airco.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

bralfa
Guru
Guru

di jun 09, 2009 15:54

:thumbs: Top dat je ff meld dat t gelukt is.

Maarre... rij jij zo weinig met die diesel of zit de olie er wat langer in dan voorgeschreven?
Shut up and ride!

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 10, 2009 10:32

Maarre... rij jij zo weinig met die diesel of zit de olie er wat langer in dan voorgeschreven?
Dit is alweer de volgende beurt :wink:
Ik rij zo'n 55.000km per jaar maar de beurtjes doe ik netjes om de 20.000km, de bedoeling is toch wel de 5 ton te gaan halen.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jun 10, 2009 20:10

de minst vieze handen krijg je mbv de volgende oplossing: - het laten doen.... :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Algemene Technische vragen”