stopie
Member
Member

2.0 TS loopt bij weinig belasting erg schokkerig

ma jan 12, 2009 20:25

Ik heb de vraag ook open staan op het 164register, maar toch ook maar even hiero;

Sinds een week of 2/3 loopt de 2.0TS (motorblok is een 97-er superblok. Dus met bobines) erg schokkerig/stotterend.
Ik heb vlak daarvoor de bougies gecontroleerd en iets bijgesteld, stonden iets buiten de tolerantie. Stationair regelaar schoongemaakt ivm schommelen en gasklephuis schoongemaakt.
Auto liep weer stukken rustiger, vanwege vakantie weinig km-ers gemaakt. Alleen niet veel later dus het onrustige lopen.
Motor is erg schokkerig bij minimaal indrukken van het gaspedaal en loopt stationair te schudden. Boven de 2200 toeren is het eigenlijk weg. Probleem is er zowel met koude als warme motor.

Sinds zondagavond loopt de motor nog slechter en houdt spontaan helemaal in en bij meer gasgeven pakt ie beetje schokkerig op en daarna is het weg.
Op dit moment is het niet fijn om met de auto te rijden.

Wat heb ik tot nog toe gedaan:
- stationairregelaar gewisseld met ééntje waarvan ik weet dat ie goed is; geen effect
- gasklepactuator gewisseld met ééntje waarvan ik weet dat ie goed is; geen effect
- bobines gewisseld geen effect (gebruikte bobines geen idee of ze goed zijn. Bij het lostrekken van de stekkers merk je duidelijk slechter lopen de motor)
- andere bobinekabels geen effect
- één voor de één de stekkers van de modules? (blokjes onder bobineblokken) duidelijk effect merkbaar op het lopen van de motor
- bougies zien er goed uit. Ik had nieuwe geregeld, maar bleek van een 75 TS te zijn. Die gingen niet passen. Nieuwe zijn onderweg.
- injectoren 1 voor 1 los getrokken ook niks geks, auto gaat slechter lopen en bij opnieuw aansluiten weer beter
- met remmenreiniger op zoek naar valse lucht ook niks
- vandaag bougies nog een keer eruit gehaald, schoongemaakt en met een lamp naar de zuigers gekeken. Kijken of de zuiger schoongespoeld was door koelvloeistof lekkage. Eigenlijk weinig bijzonders te zijn.
- stekker lambdasonde los gehad, eigenlijk ook geen verschil gemerkt. Of had ik dan even de accu los moeten gooien voor een reset?
- stekker luchtmassameter losgetrokken, klein verschil merkbaar. Ga ik nog een keer proberen

To do voor komend weekend;
- nieuwe bougies
- compressie meten.

Graag tips/adviezen.
HELP :D

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 2.0 TS loopt bij weinig belasting erg schokkerig

ma jan 12, 2009 22:00

- stekker lambdasonde los gehad, eigenlijk ook geen verschil gemerkt. Of had ik dan even de accu los moeten gooien voor een reset?
dus hij loopt al in noodprogramma zou je denken....

(lambdasonde kapot?)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

stopie
Member
Member

Re: RE: 2.0 TS loopt bij weinig belasting erg schokkerig

ma jan 12, 2009 22:05

dus hij loopt al in noodprogramma zou je denken....

(lambdasonde kapot?)
wie weet... Dus even meten? Normaal verwacht je wel enige verandering bij stekker los. KOmend weekend ook nog eens kijken

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di jan 13, 2009 07:34

Als ik de symptomen zo lees denk ik toch aan de lambdasonde. Deze sonde heeft twee stekkers, een voor signaal en een voor verwarming. Welke heb je losgehaald?

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 13, 2009 10:42

Loopt je luchtweger wel helemaal vrij? Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad, dat bleek een barstje te zijn in de slang tussen de luchtweger en de gasklep. Dit barstje zat dicht bij stationair draaiende motor, maar zodra ik gas gaf kantelde de motor iets en trok het barstje open. Zoiets kom je ook met remmenreiniger dus niet makkelijk achter. Pas toen ik de slang er uit had en ging schoonmaken viel het op... Heb je toegang tot uileesspulletjes? Als je motor zo slecht loopt moet er haast wel wat in de ECU staan. Eventueel een 4-gas test kan ook helpen om te achterhalen wat het is. in dit topic kan je zien hoe je je lambda sonde kan testen.

stopie
Member
Member

di jan 13, 2009 10:46

Als ik de symptomen zo lees denk ik toch aan de lambdasonde. Deze sonde heeft twee stekkers, een voor signaal en een voor verwarming. Welke heb je losgehaald?

Succes,

Rob
Ik heb maar 1 stekker. 4polig
Loopt je luchtweger wel helemaal vrij? Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad, dat bleek een barstje te zijn in de slang tussen de luchtweger en de gasklep. Dit barstje zat dicht bij stationair draaiende motor, maar zodra ik gas gaf kantelde de motor iets en trok het barstje open. Zoiets kom je ook met remmenreiniger dus niet makkelijk achter. Pas toen ik de slang er uit had en ging schoonmaken viel het op... Heb je toegang tot uileesspulletjes? Als je motor zo slecht loopt moet er haast wel wat in de ECU staan. Eventueel een 4-gas test kan ook helpen om te achterhalen wat het is. in dit topic kan je zien hoe je je lambda sonde kan testen.
Er zijn wel wat beginnende scheurtjes, maar volgens mij niet door. Ik ga dit nog een keer controleren. Motorkantelen zijn bij lage belasting het grootst, mogelijk heb je hier gelijk
Bedankt voor de link naar het topic voor de lambda
Uitlezen... Moet ik even navragen, maat van me kan wel een 155 uitlezen, weet neit of de aansluiten gelijk is. Van het weekend eens kijken

Rob75
Guru
Guru

di jan 13, 2009 21:27

Succes,

Rob
Ik heb maar 1 stekker. 4polig
Hebben die Italianen weer wat nieuws bedacht om twee tweepolige stekkers opeens als vierpolige uit te rusten. Weer wat geleerd. Ik heb tot nu toe M 1.7 Motronic alleen met twee stekkers gezien.

Al enig succes met troubleshooten?

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

stopie
Member
Member

di jan 13, 2009 22:00

Ik heb een type 1 164, waar het blok van een super uit 97 in is gekomen. En ik heb een computer die code vrij is, geen idee welke.

Vandaag geen tijd en eigenlijk ook geen zin om te proberen. Was pas laat thuis en buiten donker/koud. Morgen hoop ik wat tijd erin te kunnen steken

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 14, 2009 09:52

Als ik dit verhaal lees betwijfel ik of het afkomstig is van de lambdasonde, mijn 164 vertoonde deze symptomen niet toen die stuk was!
Zijn beide bobines nog wel fris?

stopie
Member
Member

wo jan 14, 2009 11:19

Als ik dit verhaal lees betwijfel ik of het afkomstig is van de lambdasonde, mijn 164 vertoonde deze symptomen niet toen die stuk was!
ik heb een setje van een 155 geleend en gemonteerd. Dat gaf geen verbetering

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 14, 2009 13:58

Ja ik had het gelezen maar vind dat vreemd, symptomen zijn identiek :?
Anyway je had er al naar gekeken dus dan moet het goed zijn.

delahayenator

wo jan 14, 2009 14:20

Ik had precies dezelfde storing aan mn 1.8 TS. Bleek te komen door een scheur in de aanzuigslang van de LMM naar het gasklephuis, heb toen ook voor de zekerheid het brandstoffilter vervangen. Ducktape om de slang, probleem opgelost. Had daarvoor ook al de bobines, stuureenheden en kabels vervangen en dit hielp niks.
succes,

stopie
Member
Member

wo jan 14, 2009 16:43

Ik ga als ik kans heb komend weekend nog een setje proberen
Ik had precies dezelfde storing aan mn 1.8 TS. Bleek te komen door een scheur in de aanzuigslang van de LMM naar het gasklephuis, heb toen ook voor de zekerheid het brandstoffilter vervangen. Ducktape om de slang, probleem opgelost. Had daarvoor ook al de bobines, stuureenheden en kabels vervangen en dit hielp niks.
succes,
Ik zal hem voor de grap eens volledig intapen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 14, 2009 18:53

Ik ga als ik kans heb komend weekend nog een setje proberen
succes,
Ik zal hem voor de grap eens volledig intapen
Kijk ook even naar eventuele andere slangen die op en aan het inlaatspruitstuk zitten. Bij de 155 zit er een slang naar je stationairregelaar, eentje naar je carterontluchting en eentje naar je tankafzuiging. Verder zitten er nog wat vacuumslangen naar de brandstofdrukregelaar etc. Als een van deze slangen lekt heb je ook valse lucht die bij lage belasting schokken kan opleveren. Bij de 164 zit het ongetwijfeld net anders, maar het idee is het zelfde. Heb je ondertussen al gekeken of je luchtweger wel helemaal schoon is en "vrij" kan bewegen?

stopie
Member
Member

wo jan 14, 2009 20:39

Ik heb net de LMM gecontroleerd. De klep beweegt soepel. En als ik de stekker los trek loopt de auto echt beroerd. Ik heb de computer los gehaald heeft ook geen effect gehad.
De slang naar de stationairregelaar is goed. De slang tussen gasklep en LMM is zo ver ik kan zien goed.
Die naar de tankafzuiging zegt me zo 1,2,3 ik zal morgen eens kijken of ik dat heb
De slang van de carterontluchting zal ik nog nader onderzoeken

Terug naar “Algemene Technische vragen”