Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

LPG tank demnteren; tips & tricks

vr jan 02, 2009 09:07

Binnenkort wil ik mijn 147 verder verfraaien met een mooie roestknots (trekhaak), maar moet hiervoor mijn onderbouwtank verwijderen uit de reservewielbak.
Nu kan ik redelijk sleutelen maar heb nog nooit een gastank verwijderd (en teruggeplaatst) dus vraag ik mij af of er zaken zijn waar ik op moet letten . Alle tips zijn welkom!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: LPG tank demnteren; tips & tricks

vr jan 02, 2009 10:25

vulslang los, leiding van tank naar verdamper/injectie los (ontsnapt wat lpg maar niet dramatisch veel), electro-draadjes losmaken
onderzijde reservewielbak de 4 bouten lossen en je pakt de tank er zo uit.

suc6
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 02, 2009 10:34

Werk in een geventileerde omgeving, niet roken, geen electrisch gereedschap in de buurt. Je zult met losdraaien van je leidingen wat gas lekken, daar is niet echt aan te ontkomen. LPG (butaan en propaanmengsel) is zwaarder dan lucht. Het zal de neiging hebben om in je kofferbak te blijven staan. Inademen is niet direcf giftig, maar je gaat wel zuurstofgebrek krijgen als je 5 minuten met je kop in je kofferbak blijft hangen tijdens het sleutelen en er staat veel gas in.

-Accu afkoppelen onder de motorkap
-maak de stekkers van alle electrische draden los in de appendagekast, goed opschrijven (evt. ook foto's maken) wat waarop aangesloten zit
-maak de vulslang los
-maak de drukleidingen los. Let op, er zitten pakkingringen tussen de banjo-sluitingen. Officieel moet je deze elke keer vernieuwen, maar niet iedereen doet dat altijd. Zorg in ieder geval dat je ze niet kwijt raakt.
-maak de ontluchtingsslang van de appendagekast los
-bevestigingen tank aan je auto losmaken
-voorzichtig de tank er uit halen, let goed op dat je niets stuk trekt, er kan nog een massaverbinding of iets dergelijks zijn wat je over het hoofd hebt gezien Tank horizontaal houden, dan weet je zeker dat je niets sloopt in de tank inwendig. Een bijna lege tank tilt een stuk makkelijker dan een volle, dus als je met tanken daar rekening mee kan houden is dat mooi meegenomen.

Inbouwen in omgekeerde volgorde van uitbouwen. ;)

Ik weet niet welke versie LPi je hebt, dit lijjstje werkt goed met de "vierkante" appendagekast, die met de ronde zou hetzelfde moeten werken, maar heb ik nooit gedaan.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jan 02, 2009 10:39

Goede tips, zeker ook van het gas in de wielbak, ik moet nl darna gaten gaan boren...... 8)
Appendagekast = ?
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Andretti Molletti

vr jan 02, 2009 11:16

Je moet je leidingen leegrijden!!
Alle LPi tanks hebben een elektrische massadraad.

Leegrijden leidingen: rijden op LPG en de afsluiter op de tank lostrekken... zodra de motor afslaat is de leiding grotendeels los... anders krijg je een halve liter vloeibaargas voor je kiezen en dat is 250x zoveel (dus 125liter) dampgas... das een aardige kofferbak vol ;)

Erg lollig is hij die deze lus in de garage van moeders doet waar de diepvries staat die na een half uurtje klussen ineens uitschakeld met een vette vonk... :blue_cool: :biggrin:

Appendagekast is de alu kast op de tank met alle aansluitingen erin.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jan 02, 2009 11:26

Ok, dat wordt dus de leidingen leegrijden en buiten alles afkoppelen en dan nog een rondje rijden met ramen en kofferklep open en kachel aan :).
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 02, 2009 12:41

Alternatief is misschien nog om je leidingen buiten onder de motorkap even los te draaien. Dan loopt het gas gewoon onder je auto weg naar buiten.

Andretti Molletti

vr jan 02, 2009 12:58

leegrijden is de beste optie... door de hoeveelheid vloeibaargas zal bij "laten leeglopen" vrijwel zeker de boel met dit weer dichtvriezen... en dat wil je niet want dan loopt i niet leeg...

Alfa 1.5

vr jan 02, 2009 18:07

Demonteren gastank kun je ook beter wat uit zicht doen voor je het weet heb je buren die autoriteiten bellen.
Of komen kijken wat je aan het doen bent en ondertussen een peuk opsteken.

Andretti Molletti

Re: RE: LPG tank demnteren; tips & tricks

vr jan 02, 2009 20:54

Demonteren gastank kun je ook beter wat uit zicht doen voor je het weet heb je buren die autoriteiten bellen.
Of komen kijken wat je aan het doen bent en ondertussen een peuk opsteken.
Roken is zooooooooooooooo 2008 ;)

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

ma feb 23, 2009 23:14

Inmiddels is de klus geklaard. Ik heb nagenoeg geen foto's gemaakt maar wil jullie er 2 niet onthouden (de enige twee foto's van de klus).

De leidngen van de tank waren zo ruim gelegd dat ik de tank niet af hoefde te koppelen maar los kon halen en met een spanbandje om de hoofdsteun van de voorstoel opzij kon houden. De vulopening was de enige die los moest (ivm verwijderen bumper) en zo werd het klusje in een paar uurtjes geklaard, de trekhaak zit eronder.

Nog bedankt voor de tips!

Afbeelding

Afbeelding
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”