pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

injectoren weerstand ten opzichte van de eindtrap

di dec 30, 2008 13:03

hallo,

voor de turbo motor moet ik andere injectoren gaan plaatsen minimaal 350 cc nu heeft saab een set goed passende en van goede waarde zijnde injectoren alleen werken deze op 12 ohm. en de 75 injectoeren op 16 ohm alles past dus voor de rest alleen de weerstand is te laag wat waarscheinlijk een probleem gaat geven voor de eindtrap in mijn computer.... het plaatsen van een weerstand is niet zoals het gaat gebeuren. alleen weet iemand of de eindtrap deze verhoogde stroom aankan?

of ofdat deze eindtrap eenvoudig iet los te solderen ete vervangen voor een zwaardere omdat deze injectoren qwa prijs erg aantrekkelijk zijn wil ik ff alle mogelijkheden op een rijtje hebben. deze moeten 76 pk per stuk aan kunnen dus dat is voldoende....

iemand die hier los op is?????
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: injectoren weerstand ten opzichte van de eindtrap

di dec 30, 2008 14:05

na een telefoontje met kronenburg, word qwa injectoren het advies gegeven de 480 cc te gaan gebruiken....

deze werken op 15 ohm maar omdat je zeg maar een overkill hebt zou de eindtrap ook minder belast worden die volgens hun een variatie heeft van 12 tot 16 ohm.

en goed zijn tot 350 pk.

wat ik dan alleen niet begrijp is dat als de belasting minder word. heb ik toch ook minder weerstand waardoor de stroom van mijn eindtrap alsnog omhoog gaat...... :?

Andretti Molletti

di dec 30, 2008 14:32

Toemaar! Als je zo'n grote injector gaat gebruiken dan kun je deze onderin amper nog goed regelen, maw stationair kun je niet weinig inspuiten met zo'n rioleringsbuis. :lol:
Schakelt Kronenburg ze afzonderlijk of parrallel?

De weerstand ve injector is een vast gegeven, dus de belasting eigenlijk ook... hoe HOGER de weerstand ve injector hoe lager de belasting op een ECU.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: injectoren weerstand ten opzichte van de eindtrap

di dec 30, 2008 15:43

na een telefoontje met kronenburg, word qwa injectoren het advies gegeven de 480 cc te gaan gebruiken....

deze werken op 15 ohm maar omdat je zeg maar een overkill hebt zou de eindtrap ook minder belast worden die volgens hun een variatie heeft van 12 tot 16 ohm.

en goed zijn tot 350 pk.

wat ik dan alleen niet begrijp is dat als de belasting minder word. heb ik toch ook minder weerstand waardoor de stroom van mijn eindtrap alsnog omhoog gaat...... :?
De duty-cycle heeft er ook wat mee te maken. Als je die injectors maar 50-70% van de tijd aanstuurt, loopt er minder lang stroom, wordt de boel minder heet. Uiteindelijk is het de hitte die je drivers in je ECU laat doorfikken. Dat is dus de belasting waar ze het over hebben.

Dre heeft een valide punt, bij lage belasting en stationair gaan die injectors heel lastig precies te timen zijn, het verschil tussen 3 en 4 milliseconden open is gelijk 33% meer brandstof, om eens een rekenvoorbeeldje te geven hoe lastig het gaat worden.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 30, 2008 20:44

ja dat is dus precies wat ze zeiden over die aansturing alleen het stationair lopen hadden we het niet over gehad maar dit lijkt mij ook wel af te regelen of is de opening dan dusdanig groot dat je hem gelijk verzuipt 8)

of ze paralel of in serie staan weet ik niet ga er van uit dat ze serie palel staan per 2 of allen paralel. mijn idee was dus ook om er dan dus een variabele weerstand tussen te zetten en deze aan te sturen via gas klep positie sensor als ik dan toch een open ecu heb moet dat ook niet zo heel moeilijk zijn...

wat ik eerst dacht was gewoon de eind trap verzwaren. dat deden we vroeger ook bij versterkers enzo. maar dat is me een losse ecu ook niet nodig.... het verhaal is wel dat kronenburg (toch niet de eerste de beste) mij op het hard drukte beter wat grotere te gebruiken als precies de goeie qwa kosten aanschaf, qwa evt verdere tuning, en qwa belasting ecu.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: injectoren weerstand ten opzichte van de eindtrap

di dec 30, 2008 21:40

ja dat is dus precies wat ze zeiden over die aansturing alleen het stationair lopen hadden we het niet over gehad maar dit lijkt mij ook wel af te regelen of is de opening dan dusdanig groot dat je hem gelijk verzuipt 8)

of ze paralel of in serie staan weet ik niet ga er van uit dat ze serie palel staan per 2 of allen paralel. mijn idee was dus ook om er dan dus een variabele weerstand tussen te zetten en deze aan te sturen via gas klep positie sensor als ik dan toch een open ecu heb moet dat ook niet zo heel moeilijk zijn...

wat ik eerst dacht was gewoon de eind trap verzwaren. dat deden we vroeger ook bij versterkers enzo. maar dat is me een losse ecu ook niet nodig.... het verhaal is wel dat kronenburg (toch niet de eerste de beste) mij op het hard drukte beter wat grotere te gebruiken als precies de goeie qwa kosten aanschaf, qwa evt verdere tuning, en qwa belasting ecu.
Qua "te groot" moet je bij stationair gaan denken aan druppelen met een brandslang, dat gaat erg lastig. Injectors nemen die meer dan 80% duty cycle moeten draaien is inderdaad niet slim, maar je moet er dus rekening mee houden dat je stationairregeling lastig wordt. Je ziet vaak projecten waarbij er extra injectors geplaatst worden die pas bij veel gasgeven ook worden geopend. Dat heeft natuurlijk weer z'n eigen problemen en toegevoegde complexiteit, maar je kunt je stationair en lage belasting wel veel preciezer regelen. Uiteindelijk heeft elke methode z'n voor- en nadelen, de keuze welke voor jou het beste werkt maken zal je zelf moeten doen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”