piza1978
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: za mar 24, 2007 21:08
Locatie: Nootdorp

sperdif reviseren 105

ma dec 22, 2008 20:30

Ik heb een 2.0 l sper dif gekocht welke een tijd in een schuur gelegen heeft zonder olie erin. Nu wil ik deze gaan monteren en vraag mij af of iemand tips heeft mbt het reviseren van deze indien nodig.
Of kan ik er olie ingooien en gaan rijden?
Laatst gewijzigd door piza1978 op di dec 23, 2008 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Giulietta sprint 750B 1959 (for sale)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: sparedif reviseren 105

ma dec 22, 2008 20:56

altijd handig, een resevedifferentieel :mrgreen:

sorry kon het niet laten
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: sparedif reviseren 105

ma dec 22, 2008 21:12

Ik heb ergens een duitstalige beschrijving van een sper revisie.
het let zeer nauw met shims, aantrekkoppels en voorspanning op de lagers.
Het is een kostbare klus die maar weinig mensen in nederland beheersen.
Ik heb het samen met een van hen mogen doen en heb het hier in een topic beschreven. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Als alles nog nat is van de olie zou ik persoonlijk spoelen met olie en dan afvullen met echte sperolie van Castrol (prijzig)
Andere olie laat de sperplaatjes verbranden.
Bij mijn cardan was er behoorlijk wat oxidatie en invreten op de oude lagers te zien en te voelen. Ik heb alles vervangen.

revisie vraagt 4 speciale lagers, keerringen, shims en speciaal gereedschap.
reken op 7 tot 900 euro incl arbeid


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bialbero1962
Member
Member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Amsterdam

RE: sparedif reviseren 105

di dec 23, 2008 13:21

revisie vraagt 4 speciale lagers, keerringen, shims en speciaal gereedschap.
reken op 7 tot 900 euro incl arbeid
Is dat inclusief revisie van de achteras?
Scarbnr:04609
Alfa Romeo Spider 2.0., 1993, rosso proteo
Alfa Romeo 155 1.8 TS 8v WB 1996, nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS Distinctive, 2009, grigio sterling
Eerste Alfa: Giulietta 2.0 Lusso, 1984

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: sparedif reviseren 105

di dec 23, 2008 18:20

nee, dat is revisie van het diff. Maar verder heb je alleen nog de achterwiellagers en de keerringen.
Bij de specialisten lever je ook alleen het diff zelf en een asbuis in. Indien gewenst kunnen die natuurlijk ook de wiellagers vervangen.
Dan lever je ook de andere asbuis in.
9 van de 10 oude sperren (niet spare, maar Sper) sperren lang niet meer 25%. Veelal gewoon NIET. Maakt niet uit verder, tenzij het je er juist om te doen is.
Verder is het een hele klus.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7064
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: sparedif reviseren 105

di dec 23, 2008 19:39

Voor 25 euro maak ik hem 100% sperrend. :wink:

Lekker geld kost dat dus om een goed werkende speras onder je 105 te hebben. :shock:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: sperdif reviseren 105

di dec 23, 2008 21:43

Have one but see where it got me. :-(

Ik vergat trouwens de borgmoer op de pignonas en soms een speedysleeve over het raakvlak van pignonas en keerring.
Ook de borgplaatjes voor alle moeren en de pakking van het deksel.
De mijne lekt nog steeds geen druppel met die speedysleeve.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
sibering
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: zo aug 03, 2008 21:40
Locatie: usa dam.

RE: sperdif reviseren 105

di dec 23, 2008 22:46

speedy slave is mooie oplossing, zelf een keer gemonteerd op mijn voorste krukas keering (was ingesleten) :wink:
veel alfa folders TE KOOP!
slolex 5000 snorbrommert. 1972
vw polo 1.4 16v op lpg g3




gehad:alfasud ti 1.5 ,sud ti 1.2, sud giardinera. alfa giulietta gt 2.0,lancia beta coupe, autobianci a112 abarth
giulia nuova super 1.6. alfa33 type 2.

hondaman
Member
Member
Berichten: 177
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: sperdif reviseren 105

do dec 25, 2008 14:37

diff.reviseren is trouwens zelf wel te doen met een beetje technisch gevoel en verstand.Je moet alleen heel secuur voor je de boel uit elkaar trekt opmeten hoe ver de tandwielen in het huis steken.Deze afstand moet je exact weer aanhouden bij montage.De afstelling van de lagers vergt wel enig gevoel.Deze moeten nl.vrij strak worden afgesteld.Met sper heb ik geen ervaring.
Giulia 2.0 TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”