Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Remproblemen

ma dec 01, 2008 23:45

Ik zou de optie rembalans voor-achter ook even openhouden. Met name de 155 is bekend als remblokken- en schijvenvreter, totdat je de rembalans opnieuw afstelt, dan is het ineens een strak remmende wagen die zuinig is met schijven en blokken. Duikt je flog met remmen, of heb je met hard remmen het gevoel dat de achterkant overal heen wilt? Dat zijn ook aanwijzingen dat je rembalans niet fijn is. Bij twijfel, even een second opinion halen als je er met je dealer niet uit komt. Laat ze eens meten hoe goed de remdruk is en wat de verhoudingen zijn. Laat als het bij een flog kan, die balans opnieuw afstellen.
En ik maar denken, wat is een flog. Technische term die ik niet ken? #-o ](*,)
Nou ja, het is al laat zullen we maar zeggen.

Nooit gemerkt dat hij duikt of dat de achterkant zenuwachtig doet bij fors remmen, maar ik doe er dan ook rustig mee aan dus zo heel veel zegt dat ook weer niet. Die second opinion houden we erin en ik blijf de balans in gedachten houden. Thanks!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Remproblemen

di dec 02, 2008 18:33

Flog komt van negawsksloV Je hebt ook een oloP,een elteeB, een gerauoT en een notaehP om maar eens wat te noemen . :biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Remproblemen

di dec 02, 2008 19:45

Flog komt van negawsksloV Je hebt ook een oloP,een elteeB, een gerauoT en een notaehP om maar eens wat te noemen . :biggrin:
Precies, ik zag het op een gegeven moment, vandaar de #-o en de ](*,)
Doet wel zeer trouwens, die laatste Afbeelding
:wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 00:08

Ook een slechter wordende HRC wil de ontspanfuncite van de klauwen na het remmen (helemaal bij warme remmen) wel eens vertragen.
Dus bij warme remmen ( in het gebruik) aanlopen terwijl koud en dus langere tijd niet geremd er WEL vrijloop is.

Het is wel te testen als je met warme remmen vanuit de D in de N schakelt - loopt ie dan net zo vrij als in koude toestand?
Als dit het geval is dan kunnen die blauwe plekken daar ook debet van zijn. :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 09:52

Ook een slechter wordende HRC wil de ontspanfuncite van de klauwen na het remmen (helemaal bij warme remmen) wel eens vertragen.
Dus bij warme remmen ( in het gebruik) aanlopen terwijl koud en dus langere tijd niet geremd er WEL vrijloop is.

Het is wel te testen als je met warme remmen vanuit de D in de N schakelt - loopt ie dan net zo vrij als in koude toestand?
Als dit het geval is dan kunnen die blauwe plekken daar ook debet van zijn. :wink:
Ik heb het vanochtend bij het wegrijden geprobeerd en bij aankomst. In beide gevallen is het alsof er heel voorzichtigjes wordt aangeremd, maar bij vertrek leek het erger dan bij aankomst (maar dat kan ook perceptie zijn geweest).
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 09:54

Vanochtend trouwens een stukje meegereden met de specialist van de dealer. Hij zegt nu dat het waarschijnlijk komt doordat de schijven achter niet waren afgedraaid, dat daar nog een onregelmatigheid inzat en dat dit nu door het remsysteem naar voren is of wordt doorgegeven. Doordat de schijven achter onregelmatig remmen pulseert de druk in het remsysteem, waardoor de blokken vóór bij het remmen met eenzelfe pulserende kracht tegen de schijven worden gedrukt, waardoor het weer misgaat. Zoiets ongeveer. Daarom begon hij er al over dat ze nu misschien alle vier de schijven moeten afdraaien.

Dat ik de eerste paar duizend km na het afdraaien niets heb gemerkt van een onregelmatigheid was volgens hem niet vreemd.

Zin of onzin?

Oh ja...
"Wat hebben jullie vorige keer eigenlijk met de remklauwen gedaan?"
"Gecontroleerd... dus of de blokken niet vast zitten. Maar dat was natuurlijk niet zo."
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 12:23

:shock:

Thuis rijdt "ze" a6 avant en als ik naar dat remsysteem (in redelijk vergelijk) kijk dan vind ik dat nogal wat!

Even nadenken: Pulserende druk - door de remkrachtverdeler heen - naar voren - daar door de ABS unit - door naar de HRC - daar waar het reservoir het ene circuit met de andere aansluiting heeft.
Dit drukloze vat slaat dan door naar de voorremmen.....

:-k

Zo even uit mijn hoofd gedachtes
Zullen we nog een olifant een pootje lichten? De eifeltoren krom buigen?
Bier of wijn: whatever.... :needcoffee:


O ja: ze blijven daar schijven afdraaien, wellicht eens een keer een ander merk schijven (brembo o.i.d)?.... of je op een paar schijfjes leegloopt. :shock:
Misschien moet de monteur maar eens de slag gaan meten met remklauwen los - hoeft ie niet zo op de schijven te focussen.
Schijven zijn blauw. dus aangegrepen door remtangen - Blauw is hitte - daar zullen de tangen ook zijn meegebakken - hoe zou daar het rubberwerk nog vers intact van zijn.....
enz enz.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 13:32

Ik heb het net even opgezocht, een Golf heeft schijnbaar diagonaal gescheiden circuits, dus op elk circuit zit één voorwiel en één achterwiel. Volgens mij betekent dit dat wat ze beweren theoretisch niet is uitgesloten, toch? (let op het vraagteken, want ik ben nu echt aan het lullen over iets waar ik eigenlijk de ballen verstand van heb).

Wat mij vooral dwars zit is dat hij zowel na het plaatsen van nieuwe schijven voor als later na het afdraaien van diezelfde schijven, een paar duizend km lang alles gewoon goed is geweest. Dat klopt dan toch niet als het achter ook niet in orde was?

Inmiddels hebben ze me al laten weten dat de schijven achter niet meer kunnen worden afgedraaid en dat die dus moeten worden vervangen.

Ik heb de auto teruggehaald zonder een nieuwe afspraak te maken, eerst maar eens een second opinion halen bij een onafhankelijke garage. Iets zegt me dat hij daar zomaar voortaan in onderhoud zou kunnen blijven. We zullen zien.
Misschien moet de monteur maar eens de slag gaan meten met remklauwen los - hoeft ie niet zo op de schijven te focussen.
Schijven zijn blauw. dus aangegrepen door remtangen - Blauw is hitte - daar zullen de tangen ook zijn meegebakken - hoe zou daar het rubberwerk nog vers intact van zijn.....
enz enz.
Dit klinkt eigenlijk wel heel logisch...
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 13:36

Als die bewering zou kloppen: dan heb jij ongelooflijke klop of trilling in jouw rempedaal gehad....
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 13:38

Als die bewering zou kloppen: dan heb jij ongelooflijke klop of trilling in jouw rempedaal gehad....
Dat was absoluut niet zo. Okee, dat is dus duidelijk, thanks!!
(een bepaalde VW-monteur mag me nu iets gaan uitleggen 8) )
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 14:22

Ik heb het net even opgezocht, een Golf heeft schijnbaar diagonaal gescheiden circuits, dus op elk circuit zit één voorwiel en één achterwiel. Volgens mij betekent dit dat wat ze beweren theoretisch niet is uitgesloten, toch? (let op het vraagteken, want ik ben nu echt aan het lullen over iets waar ik eigenlijk de ballen verstand van heb).

Wat mij vooral dwars zit is dat hij zowel na het plaatsen van nieuwe schijven voor als later na het afdraaien van diezelfde schijven, een paar duizend km lang alles gewoon goed is geweest. Dat klopt dan toch niet als het achter ook niet in orde was?

Inmiddels hebben ze me al laten weten dat de schijven achter niet meer kunnen worden afgedraaid en dat die dus moeten worden vervangen.

Ik heb de auto teruggehaald zonder een nieuwe afspraak te maken, eerst maar eens een second opinion halen bij een onafhankelijke garage. Iets zegt me dat hij daar zomaar voortaan in onderhoud zou kunnen blijven. We zullen zien.
Misschien moet de monteur maar eens de slag gaan meten met remklauwen los - hoeft ie niet zo op de schijven te focussen.
Schijven zijn blauw. dus aangegrepen door remtangen - Blauw is hitte - daar zullen de tangen ook zijn meegebakken - hoe zou daar het rubberwerk nog vers intact van zijn.....
enz enz.
Dit klinkt eigenlijk wel heel logisch...
Diagonaal gescheiden, voor én achter problemen? Kom ik toch nog voorzichtig terug op mijn eerste (domme :biggrin: ) suggestie, namelijk dat een deel van je circuit onder druk blijft staan, met slepende remmen, oververhitting en dus kromme schijven tot gevolg. Kan je blijven prutsen aan schijven en klauwen, probleem blijft terugkomen.

Andretti Molletti

Re: RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 14:33

1) je remmen lopen aan
Je remklauwen zijn te heet geworden want je schijven zijn dat ook... je schijven zijn vervangen.. en je klauwen??
Vast zon VW monteur die er nog kopervet aangedaan heeft of andere shit.. je klauwen blijven hangen 90% kans.. 10% dat het in de hoofdremcilinder zit, dat je klauwen niet vrijkomen.. maar dat hadden ze bij de VW dealer moeten zien!!

Alles is al eerder gezegd jongens...
hoofdremcilinder is dan je compensatiegaatje..
ik vraag me alleen af wat die garage aan technische kennis in huis heeft? Appel eitje maar ik geloof dat dat tegenwoordig al een probleem is.. bandje oppompen lukt dat daar wel?

Er zijn ook Alfadealers die VW doen he!... en ook Renault garages daar kunnen ze erg goed sleutelen over het algemeen!!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 17:46

en ook Renault garages daar kunnen ze erg goed sleutelen over het algemeen!!
:biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Remproblemen

wo dec 03, 2008 18:19

dat krijg je met zo'n verleden van Andretti! :lol: Tijd voor een andere bolide denk ik :cry:
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Terug naar “Algemene Technische vragen”