Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Remproblemen

ma dec 01, 2008 15:34

Ik wil graag een beroep doen op jullie expertize over een probleem waar ik mee zit.
Ik zal er eerlijk bij zeggen dat het over mijn daily driver gaat... een euh... uche-uche-uche-Golfje TDI-uche-uche-uche :oops:

Specs:
TDI 81 Kw 1999
Automaat
Brede, wat lagere bandjes (225/45 R17; geen idee of dat wat uitmaakt)

Ik heb deze ervaren auto (een 99-er met dik 2 ton op de teller) gekregen in juni, toen was het al mis met de remmen. Bij het afremmen schudde de hele auto, het stuur het meeste en was de remkracht onregelmatig, laten we zeggen een snel pompend effect. Dit werd steeds erger. Schijven krom dus. Bij de dealer hebben ze er toen nieuwe schijven vóór opgezet.

Zo'n 5000 km later (meeste snelweg) begon het probleem terug te komen. Schudden viel nog wel mee, maar ik merkte dat de remkracht weer onregelmatig werd. Terug naar de dealer dus. Die constateerde naar hun zeggen blauwe plekken op beide schijven voor. Ook hadden ze gecontroleerd of de remmen wel gangbaar waren en dat was volgens hun het geval. Hun conclusie: de remmen waren zeer heet geworden waarna er een langere tijd is stilgestaan met de voet op de rem.

Nou kan dat laatste wel kloppen. Ik had nl. nog geen ervaring met automaten en had in het instructieboekje (!) gelezen dat het niet nodig is om hem in neutraal te zetten wanneer je voor kortere tijd stopt, bijvoorbeeld voor een stoplicht. Dat had ik dus ook nooit gedaan.
Maar zeer heet geworden is een ander verhaal. Een conventionele automaat leent zich nl. helemaal niet voor een sportieve rijstijl, dus ik rijdt altijd rustig met dat ding. Nooit harder dan maximum snelheid, geen gekke remcapriolen, altijd rustig afremmen. En ik weet ook zeker dat ik nog nooit een noodstop heb hoeven maken met deze bak. Hoe de remmen dan heet konden worden wist de dealer ook niet, ze bleven maar zeuren over berg af met de voet op de rem. Tja, de bergen tussen Alphen aan den Rijn en Duiven mogen er inderdaad zijn, heren! :roll:

Om een lang verhaal niet nog langer te maken, de dealer heeft de schijven af laten draaien en het probleem was weer weg. De eerste 5000 kilometer wel tenminste, want inderdaad, nu begint het weer. Sinds het afdraaien zet ik hem nu altijd in zijn neutraal als ik langer dan 2-3 seconden stil sta, maar het heeft niet mogen baten.
Aanstaande woensdag ga ik weer naar de dealer en ik wil deze keer beter beslagen ten ijs komen. Ik heb daarom wat concrete vragen over de remmen en ik hoop dat jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen.

1) als het klopt wat de dealer zegt over te heet geworden schijven, is er dan een verklaring voor dat dit alleen problemen heeft gegeven bij de nieuwe schijven voor en niet bij de oudere schijven achter?

2) aansluitend hierop: kan het te maken hebben met de rembalans (teveel naar voren) en is er een manier om dat als leek te controleren?

3) kan filerijden (km's lang remmend kruipen, waarbij ik hem trouwens ook steeds na 2-3 sec. volledig stilstaan in neutraal zet) ermee te maken hebben?

4) ik heb gemerkt dat de auto in neutraal op een lichte helling niet gaat rollen. Is dit normaal voor een automaat of zouden de remmen kunnen aanlopen waardoor ze zo heet worden?

5) ik heb net even gekeken, op het oog liggen de remblokken zonder dat er wordt geremd volledig tegen de schijven aan, hoort dit? En zo ja wat maakt voet op de rem houden dan uit bij hete remmen?

6) andere ideeën?

Er zullen best domme vragen tussen staan. Ik weet alleen de basics van autotechniek en ik heb 0 ervaring met sleutelen... be kind :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Remproblemen

ma dec 01, 2008 15:46

Het eerste wat mij te binnen schiet is een kromme flens waar de schijf op gemonteerd wordt. Zodat het krom trekken van de schijf weer terugkeert.

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

ma dec 01, 2008 15:51

Op domme vragen mag je domme antwoorden geven, toch? 8) ;)

Komt-ie: uit je verhaal leid ik af dat het probleem zich aan beide zijden voordoet. Kan dus niet één onwillige remklauw zijn.

Dus vraag ik me af of het niet aan de rembekrachtiger ligt en dat na het loslaten van de rem de druk in het systeem onvoldoende afneemt. Gevolg: aanlopende remmen. Hoe is de warmte na een stukje rijden? (Niet meteen je vingers op de schijf zetten, als die heet worden, zijn ze ook echt heet).

OK, schiet mij maar lek. :D

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Remproblemen

ma dec 01, 2008 15:54

Het eerste wat mij te binnen schiet is een kromme flens waar de schijf op gemonteerd wordt. Zodat het krom trekken van de schijf weer terugkeert.
Zou dit ook de blauwe plekken op de beide schijven kunnen verklaren?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 01, 2008 15:57

Komt-ie: uit je verhaal leid ik af dat het probleem zich aan beide zijden voordoet. Kan dus niet één onwillige remklauw zijn.

Dus vraag ik me af of het niet aan de rembekrachtiger ligt en dat na het loslaten van de rem de druk in het systeem onvoldoende afneemt. Gevolg: aanlopende remmen. Hoe is de warmte na een stukje rijden? (Niet meteen je vingers op de schijf zetten, als die heet worden, zijn ze ook echt heet).

Klinkt als een logische redenering in mijn leken-oren. Alleen heb ik geen idee hoe heet een remschijf normaal gesproken mag zijn, dus kan ik ook niet constateren of ze TE heet zijn. Of horen ze na een normale rit alleen maar warm te zijn en helemaal niet heet?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 01, 2008 16:11

Remschijven kunnen behoorlijk heet worden. Maar niet blauw. Dan loopt er idd iets aan. Het zijn geventileerde schijven ( vermoed ik ) en die trekken niet zomaar krom. Als je de auto opkrikt moeten de voorwielen redelijk gemakkelijk rond te draaien zijn als de auto in neutraal staat.
Beide kanten moeten even `zwaar` gaan. Vanaf hier is het lastig beoordelen zo. :wink:

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 01, 2008 16:49

dat denk ik ook, heztelfde probleem op een fiat coupe (nieuwe schijven zo weer trillend en dus krom, maar gewoon omdat de naaf krom is)

blauwe schijven kan wel (ferodo blokjes op standaard 33 schijven en dan een circuitje meepakken gaf blauwe schijven) maar in jouw geval zonder extreem remmen moet er wel iets aanlopen.. (als gevolg van een kromme schijven...)
dus even opkrikken en nu kijken of je wielen makkelijk ronddraaien....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 01, 2008 16:52

Thanks allebei, ik ga het morgen proberen!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma dec 01, 2008 18:50

Als eerste zou ik zeggen: Controleer of 1 van je remzuigers niet blijft hangen. Indien alles gangbaar is zou ik bij je garagist vragen of hij de schijven aan de auto af kan draaien. Dit heeft 2 voordelen: opeffenheden in je wielnaaf worden gecompenseerd en een afgedraaide schijf trekt bijna nooit weer krom.

Bij filerijden hoef je trouwens echt niet bang te zijn voor oververhitte schijven. Alleen na een aantal redlijk fore stops achterelkaar is het raadzaam je voet niet op de rem te houden, maar in alle andere gevallen kan dit echt straffeloos hoor. :wink:

Wat wel kan: Je rempedaal aanslag staat niet juist afgesteld. Je remmen kunnen dan in koude toestand ietsje slepen, maar gaan dan steeds meer aanlopen naarmate de zaak warmer wordt.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 01, 2008 18:58

Klinkt als een logische redenering in mijn leken-oren. Alleen heb ik geen idee hoe heet een remschijf normaal gesproken mag zijn, dus kan ik ook niet constateren of ze TE heet zijn. Of horen ze na een normale rit alleen maar warm te zijn en helemaal niet heet?

Hier maar eens mee begonnen. Bij thuiskomst direct uitgestapt en mijn hand in de buurt gehouden. Voelde op een afstandje een beetje warm. Uiteindelijk een hele korte, snelle tik met mijn vinger tegen de schijf gegeven. Was heet genoeg om ondanks dat hele snelle toch zeer te doen (en nu nog wat "na te tintelen"), niet heet genoeg om me er echt aan te branden. De vraag is nu dus: is dit te heet of is dit normaal?

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 01, 2008 19:04

Als eerste zou ik zeggen: Controleer of 1 van je remzuigers niet blijft hangen. Indien alles gangbaar is zou ik bij je garagist vragen of hij de schijven aan de auto af kan draaien. Dit heeft 2 voordelen: opeffenheden in je wielnaaf worden gecompenseerd en een afgedraaide schijf trekt bijna nooit weer krom.

Bij filerijden hoef je trouwens echt niet bang te zijn voor oververhitte schijven. Alleen na een aantal redlijk fore stops achterelkaar is het raadzaam je voet niet op de rem te houden, maar in alle andere gevallen kan dit echt straffeloos hoor. :wink:

Wat wel kan: Je rempedaal aanslag staat niet juist afgesteld. Je remmen kunnen dan in koude toestand ietsje slepen, maar gaan dan steeds meer aanlopen naarmate de zaak warmer wordt.
Dat je bij afdraaien aan de auto oneffenheden compenseert klinkt logisch, maar eenmaal afgedraaid = niet meer krom trekken... het lijkt er nu dus op dat dat toch gebeurt.

Ik ben trouwens blij dat ik mijn voet weer op de rem mag houden (als dit is opgelost tenminste) want ik werd er wel een beetje gestoord van, dat steeds naar neutraal zetten :wink:

Wat dat laatste betreft: wat ik wel merk is dat het onregelmatige in de remkracht na een stuk snelweg veel erger is dan wanneer ik net wegrijd. Kan dat met je laatste opmerkingen temaken hebben?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 01, 2008 19:45

Waren ze links en rechts even warm? Meestal als ze veel te warm worden doordat er iets vastzit dan ruik je wel verbrand frictiemateriaal of zie je rook omhoog kringelen vanuit de velg. Da`s niet goed.

Andretti Molletti

ma dec 01, 2008 21:22

1) je remmen lopen aan
2)nooit je vingers tegen een schijf zetten!!>> altijd tuffen :lol: 8) want: >100 graden psssssst

Je remklauwen zijn te heet geworden want je schijven zijn dat ook... je schijven zijn vervangen.. en je klauwen??
Vast zon VW monteur die er nog kopervet aangedaan heeft of andere shit.. je klauwen blijven hangen 90% kans.. 10% dat het in de hoofdremcilinder zit, dat je klauwen niet vrijkomen.. maar dat hadden ze bij de VW dealer moeten zien!!

Beslagen ten ijs komen: Vraag wat ze gedaan hebben met en aan de teheet gelopen remklauwen en wat de oorzaak is dat je remmen op een vlak stukje file rijden nog steeds te heet worden.
En vraag gelijk waarom ze het niet hebben opgelost de vorige keer!!! ;)

:lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 01, 2008 23:28

Ik zou de optie rembalans voor-achter ook even openhouden. Met name de 155 is bekend als remblokken- en schijvenvreter, totdat je de rembalans opnieuw afstelt, dan is het ineens een strak remmende wagen die zuinig is met schijven en blokken. Duikt je flog met remmen, of heb je met hard remmen het gevoel dat de achterkant overal heen wilt? Dat zijn ook aanwijzingen dat je rembalans niet fijn is. Bij twijfel, even een second opinion halen als je er met je dealer niet uit komt. Laat ze eens meten hoe goed de remdruk is en wat de verhoudingen zijn. Laat als het bij een flog kan, die balans opnieuw afstellen.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 01, 2008 23:41

1) je remmen lopen aan
2)nooit je vingers tegen een schijf zetten!!>> altijd tuffen :lol: 8) want: >100 graden psssssst

Je remklauwen zijn te heet geworden want je schijven zijn dat ook... je schijven zijn vervangen.. en je klauwen??
Vast zon VW monteur die er nog kopervet aangedaan heeft of andere shit.. je klauwen blijven hangen 90% kans.. 10% dat het in de hoofdremcilinder zit, dat je klauwen niet vrijkomen.. maar dat hadden ze bij de VW dealer moeten zien!!

Beslagen ten ijs komen: Vraag wat ze gedaan hebben met en aan de teheet gelopen remklauwen en wat de oorzaak is dat je remmen op een vlak stukje file rijden nog steeds te heet worden.
En vraag gelijk waarom ze het niet hebben opgelost de vorige keer!!! ;)

:lol:
Okee, dus als ik tuf ruik ik zeker ook die bbq-lucht niet? :wink: Klinkt stom, maar nooit aan gedacht, tuffen.

Ik ga het ze vragen van de remklauwen, thanks! En die laatste vraag, die stond al op de agenda, maak je geen zorgen! :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”