Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

vr nov 21, 2008 11:28

de gasnaalden zijn versleten als ze een randje hebben (of krom zijn), anders is omwisselen nutteloos

doorblazen is idd goed, daarnaast wat remmenreiniger voor het vastzittende spul is ook niet verkeerd

ik heb gelezen dat je die gasstang die van links naar rechts loopt ook al had nagekeken toch?? (loopt daar niets tegen aan, een slang kabel of iets anders?)

en de carbs monteer je op die plastic dingen, die hebben een pakking boven en onder toch?? (dit graaf ik ook maar uit mijn geheugen...) zitten beide pakkingen wel goed? (lees toch valse lucht)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

vr nov 21, 2008 11:41

gasnaalden? we hebben het toch niet over SU carburateurs? De enige naald in een dell 'orto is de vlotternaald.

Het lijkt me dat de motor bij stationair teveel brandstof krijgt en daardoor langzaam terugvalt terwijl de gaskleppen al dicht zijn. Mijn ervaring met dit soort dingen is dat het nauw luistert, als je de aanslagschroef van de gaskleppen bijstelt moeten ook de mengselschroeven weer aangepast worden. Dus als ik dit soort problemen heb resulteert dat meestal in een ritje naar auto romeo, hij heeft hem binnen no time weer goed. Maar ik kan me voorstellen dat je er ook wel een uitdaging in ziet om er zelf uit te komen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

vr nov 21, 2008 12:04

Even voor de goede orde....... Je hebt toch niet de ontsteking verdraaid? (stat. op max. vervroeging of zo) :roll:
En voor de zekerheid even checken of alles nog heel iis en naar behoren werkt. Het zal er niet aan liggen, maar je weet het nooit he? ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

vr nov 21, 2008 12:51

Een motor loopt op een mengsel van benzine en lucht... als hij te lang doorloopt in hoge toeren na het loslaten van het gaspedaal dan:
Staan de gaskleppen ietsjes te ver open... staat i veel te rijk: dat geeft lucht en brandstof ..loopt hij wat langers stationair dan slaat i af> omdat i verzuipt= te rijk...
Wat ook een oorzaak kan zijn bij te lang in toeren blijven hangen is dat de mechanische vervroeging van de ontsteking te zwaar loopt of zelfs blijft hangen.
Belangrijk is nog vast te stellen of het door één of twee carbs komt en dus of ze synchroon staan.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

vr nov 21, 2008 14:02

De carbs staan synchroon, gemeten met vacuüm meters. Stationair geven ze een gelijk vacuüm en bij gasgeven loopt het aan alle kanten gelijk mee terug en weer op.

De gasstang loopt mooi vrij, komt nu ook direct terug tot de aanslag bij gas lossen.

Gaskleppen blijven inderdaad te ver open staan stationair aangezien de aanslagschroeven wat ver ingedraaid zijn om hem in ieder geval lopende te houden. Net nog stuk gereden tot ie lekker warm was, stationair loopt ie dan 1500 toeren, kunnen nog klein stukje dichter dus.

Hoe zorg ik dat ie armer gaat lopen zodat ie niet zo makkelijk verzuipt? Met de mengselschroeven? Extra open of juist dicht?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Andretti Molletti

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

vr nov 21, 2008 14:10

mengselschroeven dichtdraaien inderdaad> geeft armer mengsel

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

vr nov 21, 2008 14:19

Dus werkwijze nu:
1)
eerst warm rijden, met koude motor aan die bouten draaien geeft onbetrouwbaardere resultaten
2)
dan mengselschroeven stukje dichtdraaien en gaskleppen stukje dicht draaien
3)
dan hopen dat het stationair toerental op net geen 1000 toeren per minuut uitkomt waarbij de motor mooi blijft lopen en de gaskleppen dicht genoeg staan om te zorgen dat de toeren sneller zakken bij gas los laten

Wordt wel morgen pas dat ik dit kan testen, de motorkap waait van de auto als ik die nu open zet :shock:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V


Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do dec 04, 2008 17:10

als ik dit topic even mag gebruiken... :oops:
kan het stationaire toerental ook iets omhoog geschroefd worden?
mijn 1.3 wil niet stationair blijven lopen..slaat af al ik niet me het gas speel.
ik weet nog van vorig jaar dat ie rond 500 rpm draaide..dat vind ik dus te laag.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do dec 04, 2008 18:48

Natuurlijk kan dat, moet je wel weten, welke schroeven je moet verdraaien.......

(of je dit topic daarvoor mag gebruiken weet ik niet :lol: )


:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do dec 04, 2008 18:57

Zo te lezen wordt het weer tijd voor een workshop, interesse genoeg.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do dec 04, 2008 20:39

Even een update: De oude carbs zitten inmiddels weer terug. Met de carbs die ik erop had gezet is "iets" mis.

Nadat Barend ze voor mij vorige week vrijdag opnieuw synchroon had gesteld bij een mooi stationair toerental van zo'n 950 toeren per minuut ging ik een proefrit maken. Dat begon goed maar halverwege begon de 33 weer in te houden bij rijden op een constante en het stationair toerental was ineens weer zo'n 500 toeren per minuut en liep ie regel;matig op 3 poten.

Daarna weer opnieuw afstellen daarbij bleek dat na een aantal malen gasgeven het vacuüm totaal anders was als daarvoor, weer meer gasgeven en daarna weer stationair lopen geeft weer een ander beeld. Totaal niet stabiel dus, jammer maar helaas en besloten de oude carbs maar terug te zetten.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do dec 04, 2008 20:42

als ik dit topic even mag gebruiken... :oops:
kan het stationaire toerental ook iets omhoog geschroefd worden?
mijn 1.3 wil niet stationair blijven lopen..slaat af al ik niet me het gas speel.
ik weet nog van vorig jaar dat ie rond 500 rpm draaide..dat vind ik dus te laag.
Ja dat mag :wink:

Weet je zeker dat de ontsteklng goed staat? Zoja dan kun je inderdaad door aan de juiste schroeven te draaien de gaskleppen stationair wat meer open zetten waardoor het stationair toerental stijgt. Het is wel handig dit te doen met een vacuümmeter bij de hand zodat je ze mooi synchroon kunt zetten.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Algemene Technische vragen”