Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

vraag over injectoren probleem Jtd

di nov 11, 2008 18:13

Hallo,

Mijn 156 16V Jtd heeft een storing waar ik nog niet helemaal uit ben, wie heeft er ervaring mee?

Klacht nr 1 was regelmatig een fout melding van een te hoge turbo druk. Turbo heb ik open gemaakt en schoepverstelling gereinigd.
De electrische regelklep is vervangen maar dit alles heeft beperkt resultaat gehad. EGR klep en druksensor ook meerdere malen schoongemaakt.
Turbo slangen zijn beide al gescheurd geweest en vervangen, de koeler heb ik afgeperst.
Na dit alles komt de storing eigenlijk niet meer voor maar wel lijkt mijn turbodruk nog steeds te hoog. (1x gehad nog op 5 dkm)
Bij doortrekken in de 5e en 6e van 2000 naar 3500 rpm regeld de turbo netjes af op 220kPa maar (op mijn simpele diagnose kastje) in bv 2e of 3e versnelling piekt de druk nog steeds naar 250kPa.

Nog een vreemd iets is mijn verbruik i.c.m. de BC. De BC geeft aan dat ik 5,5 ltr verbruik maar in werkelijkhied is dat ongeveer 6,9 ltr.
Mijn idee was nu dat er misschien een slechte tunning was uitgevoerd waardoor deze problemen en afwijking komen!
Zaterdag bij Squadra geweest maar de software is standaard van de 140 pk versie.
Wat Stephan wel ontdekte was dat injector 4 en 1 max correctie waarde gaven. (nr 4 direct bij de start)
Dit is heel goed te merken als de motor stationair loopt, staat te schudden alsof ie op 3,5 cil loopt. Dit euvel heb ik ook al enige tijd maar treed dus niet altijd op!
Zondag heb ik een nieuwe LMM geplaatst en ik moet zeggen dat de motor beter reageerd op het pedaal, het gaat allemaal wat vloeiender.
Ook het stationair lopen is nu met warme motor eigenlijk goed gebleven en zakt niet meer terug in toeren.

Mijn vraag is eigenlijk wie heeft er ervaring met de injectors van een Jtd.
Komt het voor dat ze teveel brandstof inspuiten door vervuiling of slijtage?
Kan het ook zijn dat de raildruk te hoog is door bv een afwijking in de sensor? (meetwaarde lijkt goed maar druk toch te hoog?)
Stephan had het eventueel over andere injectors, injectors met 8 gaatjes i.p.v. 7. Deze zijn blijkbaar leverbaar als hardware tuning.


Wie heeft hier ervaring mee en eventueel nog tips/ideeën? (na 50 dkm wil ik wel eens van deze problemen af) :x

Andretti Molletti

RE: vraag over injectoren probleem Jtd

di nov 11, 2008 18:21

Gezien je injectorproblemen is het verstandig je injectoren te demonteren en te laten testen/reinigen bij bv Dieselbüchli of een andere specialist.
Je kan heel simpel alle retourleidingen vd injectoren voorzien van een meter doorzichtige slang en deze omhoog ophangen. Dan de losgehaalde retour vd auto even afstoppen en de motor even kort laten lopen. Per injector bepaal je dan de hoeveelheid retourbrandstof. Als deze niet gelijk is (max 5% verschil) dan is het tijd voor injector cleanen en evt repareren.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: vraag over injectoren probleem Jtd

di nov 11, 2008 18:30

Gezien je injectorproblemen is het verstandig je injectoren te demonteren en te laten testen/reinigen bij bv Dieselbüchli of een andere specialist.
Je kan heel simpel alle retourleidingen vd injectoren voorzien van een meter doorzichtige slang en deze omhoog ophangen. Dan de losgehaalde retour vd auto even afstoppen en de motor even kort laten lopen. Per injector bepaal je dan de hoeveelheid retourbrandstof. Als deze niet gelijk is (max 5% verschil) dan is het tijd voor injector cleanen en evt repareren.

:thumbs: Daar had ik nog niet aan gedacht, goeie tip!

Andretti Molletti

RE: vraag over injectoren probleem Jtd

di nov 11, 2008 19:33

Vergeet de retour vd auto niet af te doppen want anders wordt het soppen ;)

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: vraag over injectoren probleem Jtd

di nov 11, 2008 20:30

Vergeet de retour vd auto niet af te doppen want anders wordt het soppen ;)

:lol: Komt goed :wink:

Heb je misschien ook een tip voor een injector die vast zit in de kop?

Zondag ff snel geprobeerd om de 1e injector te demonteren, geen beweging in te krijgen.
Volgende keer wil ik het eens met warme motor proberen, nu heb ik hem eens ingespoten met wd40.

Andretti Molletti

Re: RE: vraag over injectoren probleem Jtd

di nov 11, 2008 22:47

Vergeet de retour vd auto niet af te doppen want anders wordt het soppen ;)

:lol: Komt goed :wink:

Heb je misschien ook een tip voor een injector die vast zit in de kop?

Zondag ff snel geprobeerd om de 1e injector te demonteren, geen beweging in te krijgen.
Volgende keer wil ik het eens met warme motor proberen, nu heb ik hem eens ingespoten met wd40.
dat moet ik navragen .. idd is warme motor een must maar er zijn dacht ik setjes voor in de handel..

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7064
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: vraag over injectoren probleem Jtd

di nov 11, 2008 22:56

Heb die setjes idd weleens gezien, staan ook regelmatig in de toolspecial. Maar daar staat dan wel bij dat de injector het meestal niet overleeft.... :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: vraag over injectoren probleem Jtd

wo nov 12, 2008 17:38

De injectors wil ik nog even heel houden. :evil:

Het weekend zal ik ze eerst eens meten op de retour.
In ieder geval al bedankt voor het meedenken en ik hou mij aanbevolen voor nog meer ervaringen en tips. :thumbs:

Ik heb eigenlijk nog nooit gelezen dat injectors van een Jtd vervuilen of slijten, wel dat ze helemaal deffect raken en dat dan de motor niet meer start.
Vanmorgen sinds een paar weken weer de foutmelding te hoge turbodruk. Waarschijnlijk te wijten aan de wat koudere ochtend lucht waardoor de grenswaarde net word overschreden.

75recaro
Full Member
Full Member
Berichten: 478
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:46
Locatie: Lommel

Re: RE: vraag over injectoren probleem Jtd

di dec 30, 2008 19:26

De injectors wil ik nog even heel houden. :evil:

Het weekend zal ik ze eerst eens meten op de retour.
In ieder geval al bedankt voor het meedenken en ik hou mij aanbevolen voor nog meer ervaringen en tips. :thumbs:

Ik heb eigenlijk nog nooit gelezen dat injectors van een Jtd vervuilen of slijten, wel dat ze helemaal deffect raken en dat dan de motor niet meer start.
Vanmorgen sinds een paar weken weer de foutmelding te hoge turbodruk. Waarschijnlijk te wijten aan de wat koudere ochtend lucht waardoor de grenswaarde net word overschreden.
wat was nu de oorzaak van het probleem?
Mvg
Kees Smetsers



Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: vraag over injectoren probleem Jtd

wo dec 31, 2008 10:34

De injectors wil ik nog even heel houden. :evil:

Het weekend zal ik ze eerst eens meten op de retour.
In ieder geval al bedankt voor het meedenken en ik hou mij aanbevolen voor nog meer ervaringen en tips. :thumbs:

Ik heb eigenlijk nog nooit gelezen dat injectors van een Jtd vervuilen of slijten, wel dat ze helemaal deffect raken en dat dan de motor niet meer start.
Vanmorgen sinds een paar weken weer de foutmelding te hoge turbodruk. Waarschijnlijk te wijten aan de wat koudere ochtend lucht waardoor de grenswaarde net word overschreden.
wat was nu de oorzaak van het probleem?
Eigenlijk weinig meer aan gedaan. Wel zelf wat stijgbuisjes gemaakt om de hoeveelheid retour te kunnen controleren maar nog niet getest. :oops:

Storing blijft vreemd, het op (lijkt) als 3 cil loop komt niet altijd voor bij stationair draaien. Als ie zo staat te schudden is het in ieder geval zo dat de correctie waarde van injector 4 op max staat.
De injectors heb ik wel al 2x ingespoten met wd40 en hoop dat ik ze eruit krijg als het echt nodig is.
Een adres om ze te testen heb ik ook al gevonden. (maar 60km hiervandaan)

Maar nu het vreemde, sinds deze post ben ik BP ultimate gaan tanken, vooheen altijd gewone shell diesel.
Eigenlijk van begin af aan liep de motor fijner. Of het zat tussen mijn oren? Nu de 2e BP tank bijna leeg loopt de motor echt beter en het schudden stationair is geheel weg. Ook een turbo overdruk melding heb ik niet meer gehad maar dat wil niet zoveel zeggen want dat is vaker 4000 km niet het geval.

Dus het ligt toch echt aan vervuiling en de BP diesel is nu aan het reinigen, of het komt door het koude weer waardoor de airco niet meer inslaat waardoor de motor stationair minder belast word?
Gisteren heb ik wel 2 busjes forté gehaald. Een gedeelte wil ik in mijn inlaat sproeien om als een air intake cleaner te gebruiken, de rest gooi ik in een kwart tank brandstof voor de injectors.

Ik ben gewoon wat voorzichtig geworden met te snel te roepen dat het opgelost is. In het verleden al veel schoon gemaakt en vervangen en steeds lijkt het goed te zijn. Soms is het probleem voor 1 week weg en soms voor 2 maanden. :?
Maar ik hou jullie op de hoogte!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: vraag over injectoren probleem Jtd

wo dec 31, 2008 13:29

Winterdiesel is ook dunner dan zomerdiesel, dat kan er ook weer mee te maken hebben...

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: vraag over injectoren probleem Jtd

wo dec 31, 2008 16:21

Winterdiesel is ook dunner dan zomerdiesel, dat kan er ook weer mee te maken hebben...
Zou ook nog verschil kunnen maken maar de eerste BP tank was pas 2 weken geleden!
Dat er verschil in brandstof zit dat is wel zeker.
Voor mijn werk hebben we ook eens een brandstoffen vergelijk gehouden. Bepaalde soorten diesel leverde 3% meer vermogen.

Vandaag deed de airco het weer en heb bij stationair draaien de temp op low gezet.
Niets schudden en loopt gewoon perfect maar vind het te vroeg om heel hard te roepen dat het nu goed is.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: vraag over injectoren probleem Jtd

vr jan 02, 2009 10:17

Gisteren een half busje Forté ingespoten.
Wat mij wel opviel, en vaker gezien heb is dat er altijd wat oliedruppels in het inlaat kanaal zitten.
Ook uit de interkoeler komen altijd wat druppels olie als ik die demonteer en laat uitlekken.
Het olie verbruik is minimaal, 250 ml op 20dkm.
Misschien is er iets mis met mijn carterventilatie/olieafscheider waardoor er te veel olie terug gaat naar het inlaatsysteem.
Het is gewoon een vervelende storing, alles wat ik doe heeft resultaat maar het zijn steeds de gevolgen en ben nog niet bij de veroorzaker van het probleem.

Na de clean beurt heb ik het idee dat de motor weer wat soepeler loopt en het stationair schudden heeft ie niet meer gedaan.

Nog een aantal bemerkingen waar het mee begonnen is 2 jaar geleden;
* De foutmelding "te hoge druk turbodruksensor A" krijg ik meestal 10 minuten na de koude start.
* Dat gebeurt dan bij woonwerk verkeer meestal op dezelfde punten. Het gebeurt als ik net even wat meer vermogen vraag. (optrekken viaduct of net snelheid te gaan maken om snelweg op te rijden meestal vanuit de 2e of 3e versnelling)
* Ook op lange snelle ritten krijg ik de melding soms. b.v. bij 140 km/h in de 5e of 6e versnelling proberen door te trekken.
* Ook wel eens bij het uitvoegen na een snelle rit, afremmen op de motor van 160 km/h terug naar 20 km/h om dan weer in zijn 2e snel optrekken.

Op een gegeven moment had ik de foutmelding dagelijks, na de turbo en EGR klep schoon gemaakt te hebben komt het nu nog af en toe voor.
Afgelopen zomer weer alles schoon gemaakt omdat de melding weer vaker kwam,na vervangen LMM en alles gecontroleert op lekkage is de melding bijna weg.
Het komt nu nog 1x in 2000 tot 4000 dkm voor.

Het schudden stationair is eigenlijk ook altijd geweest maar in mindere mate, dus heb er eigenlijk nooit iets mee gedaan.
Tot de laatste 2 maanden, toen begon het regelmatiger en erger te worden.

Voor nu, motor loopt heel rustig en soepel. Bij de 1e tank BP lijkt het al minder geworden en nu bij de 2e tank niet meer voorgekomen.
Misschien zijn het 2 afzonderlijke problemen of het heeft toch allemaal te maken met het langszaam te sterk vervuilen van de motor?
Voor nu ga ik het weer eens proberen, binnenkort moet ie toch weer zijn 20dkm beurt hebben en ga ik eens serieus naar de olieafscheider kijken.
Ook wil ik dan mijn stijgbuisjes eens gaan testen.
De rest van de Forté gaat in de kwart tank diesel zodat de injectors een overdosis reiniger krijgen.

Heeft er nog iemand een idee waar ik naar kan kijken dan hoor ik dat natuurlijk graag.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: vraag over injectoren probleem Jtd

vr jan 02, 2009 10:41

Ik weet niet waar die druksensor gemonteerd zit en wat die kost. Zou het interessant zijn om die even te wisselen? Misschien wijkt die sensor wel een beetje af en komt de melding daardoor. Je zou de moeite kunnen nemen om een stel 2ehands injectoren te kopen, deze te laten reinigen en dan maar gewoon te wisselen met je eigen. Als er dan met loshalen wat fout gaat heb je in ieder geval goede injectors, als je ze er allemaal heel uit krijgt kan je ze weer 2ehands verkopen. Op marktplaats en dergelijke worden regelmatig setjes aangeboden, met wat geluk zit daar iets bij wat in jouw auto hoort.

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: vraag over injectoren probleem Jtd

vr jan 02, 2009 10:51

Heeft Squadra de egr ook softwarematig uitgeschakeld?
Daarna kan je hem pas volledig afsluiten ivm foutmelding.
Ik heb al div. inlaattrajecten bij diesels eraf gehad, je wil niet weten wat daar voor drap inzit soms zie je nog nauwelijks inlaatkleppen zitten.
Forte levert ook special spul voor egr kleppen en inlaathuizen te reinigen met lopende motor, ik heb zelf nog geen ervaring met dit spul.
En idd vaak reiniger bij de diesel gooien dat helpt goed.

Terug naar “Algemene Technische vragen”