balfa

revisie motor en versnellingsbak gtv4

ma okt 27, 2008 08:31

Ik wil graag deze winter mijn motor en versnellingsbak reviseren. Het lijkt me een leerzaam klus(je) en hoe moeilijk kan het zijn? :shock:

Zijn er deskundigen die mij op afstand al op weg kunnen helpen met het aanpakken van deze klus? zijn er nog revisiesets verkrijgbaar, synchro's etc, of moet het met tweedehands onderdelen?

Het gaat om een 2.0 liter met een originele bak. Ik heb weleens gehoord dat je een andere bak eraan kan zetten met kortere slagen, heeft iemand hier ervaring mee? (of is er al eens een topic aan besteedt?)

Zo, veel vragen, :D ik hoop dat ik wat op weg geholpen kan worden....

balfa

Ruben
Member
Member

RE: revisie motor en versnellingsbak gtv4

ma okt 27, 2008 11:18

Hoi, er zijn nog veel onderdelen verkrijgbaar voor de motor. Versnellingsbak denk ik ook wel (zal wel gaan om de synchromeshen?)
Veel werkzaamheden zal je echter moeten uitbesteden (zoals vlakken, inpersen nieuwe geleiders/zittingen, lijnboren) en het hangt er helemaal vanaf hoever je wil gaan met reviseren.
Wat betreft je blok: bekijk eens hoever je hoofdlagers en drijfstanglagers op zijn, slijtage zuigers + veren en zuigerbussen
Kop: slijtage klepgeleiders, kleppen en zittingen nog goed?

Voor een aantal (controle)werkzaamheden zul je ook speciale gereedschappen moeten aanschaffen: waaronder rmeetklok en micrometer.
Ik zou een werkplaatshandboek kopen en alles goed doorlezen dan weet je wat je te wachten staat.

succes!
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

balfa

ma okt 27, 2008 12:01

Dankje, goeie tip! :)

Zijn die er nog, werkplaatshandboeken? Ik vond:

-lfa Romeo Alfetta GTV Series Parts 1978
[Mercian ALFAALFGTVP]

-Alfa Romeo Alfetta Shop Manual
[Mercian ALFAGTVALFETS]

Zijn deze ook voorzien van stappenplannen?

Ik ben al in het bezit van heines....

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 27, 2008 12:28

Er is ook nog een klein verschil tussen reviseren en opfrissen...

Wil je reviseren dan vervang je echt alles, dus ook nieuwe zuigers en bussen, dit is meer werk en vereist meer kennis en speciale (meet)apparatuur. Opfrissen is makkelijker en economischer.

Ga eens langs een revisiebedrijf met ervaring in Alfa's ( niet alleen de moderne maar ook de oude!) en bespreek het met hun. Dan kun je misschien met hun samen tot een plan komen waarbij je zelf het grootste deel doet en de speciale dingen laat doen. Ook kunnen zij een indicatie geven van de kosten die je kunt verwachten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 27, 2008 13:18

wat zijn nu de kuren van motor en bak? olieverbruik, lekkage, compressieverlies etc etc. Bak is meestal een krakende 2, dus synchro daarvan. Vergeet het schakelmechanisme zelf trouwens niet.. Het lijkt mij handig om eerst te weten wat er precies mis is (tenminste voorzover van buiten waarneembaar) Je hebt olieverbruik en olieverbruik, oftewel de oorzaken daarvoor lopen nogal uiteen, soms kan je al veel oplossen met alleen een koprevisie namelijk.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

balfa

ma okt 27, 2008 13:48

Het zit zo: De tweede versnelling van 3 naar 2 legt moeilijk in. ik moet hiervoor naar stapvoets(!) om hem in te kunnen leggen. (tussengas lost het niet op). Dat wordt anders in zijn drie over rotondes e.d.

De auto is in 1992 ingevoerd naar NL en heeft sindsdien stilgestaan!! Als ik de km teller en vorige eigenaar dan heeft hij ongeveer 50 000 km gereden. Op zich is de motor niet slecht maar moet wel afgesteld worden en de carbarateurs moeten worden gereingd. Hij is geflushed en het olieverbruik is gewoon netjes...

Ik moet de auto laten overspuiten en ik wil graag dat ze het motorcompartiment meenemen. Hiervoor moet hij er toch uit. Dan heb ik zoiets van pak het dan meteen aan en reviseer motor en bak.

Na het lezen van jullie reacties zal een opfrisbeurt voor de motor waarschijnlijk voldoende zijn. Alles goed schoonmaken en nieuwe pakkingen voor de motor en carbs. De versnellingsbak zou wel wat nieuwe synchromeshen kunnen gebuiken.

Dan zit ik eigenlijk wel stiekem te kijken naar wat snellere nokkenassen en een iets lichter vliegwiel omdat ik een wat sneller respons en terugzakken van de toeren wel heel mooi vind. Maar dat is weer een investering en dat wordt me teveel tegelijk met spuiten en straktrekken(wat roestplekjes en een deukje) van de koets.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: revisie motor en versnellingsbak gtv4

ma okt 27, 2008 15:14

Het zit zo: De tweede versnelling van 3 naar 2 legt moeilijk in. ik moet hiervoor naar stapvoets(!) om hem in te kunnen leggen. (tussengas lost het niet op).
Tussengas lost het natuurlijk wel op, mits dubbel (ont)koppelen èn het juiste toerental. Oefening baart kunst. :wink:
Dat wordt anders in zijn drie over rotondes e.d.
Ik doe rotondes altijd in 3 (tenzij opgehouden door overig verkeer(d) ) Tijd voor een onderstelupdate? :wink:

Voor een bakrevisie, moet je dit topic maar eens doorlezen voor de juiste tips: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=14659 :!:
Voor het 'stappenplan' heb je de Haynes Manual. Een duidelijkere handleiding bestaat m.i. niet. :roll:

Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik de motor enken voorzien van wat nieuwe pakkingen en keerringen. Koppakking zou ik lekker laten zitten, daar deze nu toch echt niet lek is, toch?

Leuke klussen. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma okt 27, 2008 15:52

als de tor lang stil heeft gestaan zou ik t lagerwerk van de motor ook preventief vervangen... Kost minder dan een kruk laten slijpen...
Shut up and ride!

balfa

ma okt 27, 2008 16:01

Ha mooi!! :D ik zal mijn tussengasacties eens wat bij slijpen... ik heb dan wel veel toeren nodig, maar dat klinkt mits kort en snel niet verkeerd. Heb ik toch een goed excuus om een andere nokkenas/lichter vliegwiel te kopen :wink:

@allesandro: bedankt voor de link! ga ik eens rustig doornemen.

@bralfa: waar moet ik dan allemaal aan denken als je het lagerwerk bedoeld? zijn deze onderdelen te bestellen bij arparts, alfastrada, h-base?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 27, 2008 17:19

drijfstanglagers, krukaslagers en axiaallagers. zijn bij genoemde bedrijven vast wel te krijgen. je moet alleen eerst weten of ze nog de originele maat zijn en daarvoor moet je ze eruit halen...

Ik zou bij de motor het volgende doen:
- kop uit elkaar halen.
- klepgeleiders controleren en evt vervangen.
- kleppen slijpen.
- kop opbouwen met nieuwe klepsteelafdichtingen.
- onderblok schoonmaken.
- krukas eruit halen en opmeten, oliekanalen schoonmaken.
- bussen laten honen als ze nog netjes zijn (geen stootrand).
- nieuwe zuigerveren plaatsen.
- krukas met nieuwe lagers terugplaatsen.
- oliepomp nakijken/ schoonmaken.
- carbs schoonmaken en voorzien van revisiesetje.

natuurlijk alle onderdelen die je in de hand neemt goed schoonmaken!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma okt 27, 2008 19:59

Lagers zijn idd bij de meeste alfadelenshops te kopen. Maar zoals giuliettaevo al aangeeft moet je je kruk toch ff laten meten. Kun je gelijk de juiste lagerschalen bij het betreffende motorrevisiebedrijf betrekken.
Shut up and ride!

balfa

di okt 28, 2008 07:21

Mooie winterklus!

hebben jullie hier ervaring mee, wat is een goed motorrevisie bedrijf? En is dat er een die niet heel duur is?

Ben nog op zoek naar zo'n beugel waarin ik de complete carrosserie kan hangen zodat ik hem kan draaien om zijn as en de onderkant tectylvrij kan maken. Heeft zo'n beugel een speciale naam? ik kom niet verder dan motortakels.....

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di okt 28, 2008 09:31

Aub: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... kantelbrug

Je kan er ook zelf een maken. Hebben wij gedaan en zeker nog iemand hier op het forum, hebben wij ook adres van gekregen om de hoepels te laten maken.

Mzzl,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op di okt 28, 2008 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

balfa

di okt 28, 2008 11:32

Bedankt DJ!!

Dat is precies wat ik bedoel. :D Ik wist trouwens niet dat er zoveel verschillende versies waren. :shock:

Ik ga op zoek naar een tweedehandse.

mijn laatste vraag is waar jullie-mits van toepassing- je motor hebben laten reviseren en wat jullie ervaring ermee is.....

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di okt 28, 2008 13:01

Nog niet nodig gehad. Tot nog toe alles zelf kunnen doen. (ff kop laten vlakken tel ik niet mee)
Als je even aan geeft welke omgeving je woont helpt dat wel natuurlijk.
In groningen heb je weinig aan revisiebedrijf in maastricht.........

Gr,
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”