Zelf de ervaring gehad met het uitzoeken van een nieuwe leaseauto deze zomer. Raar genoeg werd ik (37jaar, nette spijkerbroek, polo en wat vlottere schoenen aan op zaterdag) niet serieus genomen door met name de jongere verkopers (die stonden liever interessant te doen tegen vriendjes of met collega's of luidkeels te bellen ondanks dat ik al 10 keer rond een auto gedraaid was en nadrukkelijk zijn kant op keek etc.).
Maar wel door wat oudere verkopers die blijkbaar al wat langer in het vak zaten en een en ander beter snapten.
Wel viel mij de parate kennis van de verschillende modellen en uitrustingcombinaties erg tegen bij bijna alle verkopers.. Dit is naast de financieringsmogelijkheden zo ongeveer het enige wat een autoverkoper bij hoort te houden voor zijn vak! Meermaals wist ik (meestal alleen een kwartiertje op de site van het betreffende merk gekeken) veel meer dan de verkoper over een bepaald model.
En na een offerte nabellen om te vragen of een en ander duidelijk was en nog eventueel een afspraak te maken deed er welgeteld
één! (Ik werk in een andere branche maar klanten niet "opvolgen" is bij ons een doodzonde ondanks dat ik eigenlijk geen salesfunctie heb).
Kortom de autoverkopers die ik gesproken heb dit jaar gaat het blijkbaar nog steeds veel te goed en halen zeker niet het maximale uit hun vak.
Thom
ps: er zijn echter ook nog uitzonderingen hoor die je uitnodigen om naar een zojuist gearriveerd nieuw model te komen kijken en alle tijd voor je nemen, ondanks dat ze weten dat je bij hen (omdat ze in Belgie zitten) nooit een auto zult kopen.. Chapeau Peter Wens en Lancia collega van Buga!
Daar zijn meerder oorzaken voor aan te wijzen waarom verkopers te weinig kennis van zaken hebben.
Het salaris wat een gemiddelde verkoper verdient is om te huilen, dus ja wat kan je verwachten van iemand als je niet bereid bent wat meer te betalen. Je krijgt waarvoor je betaald.
Zodra het even wat minder gaat, en dat is nogal eens in de business, moeten er gelijk een heel bataljon verkopers de tent verlaten om vervolgens weer bij een ander merk aan te kloppen. Daar moet dan weer alle kennis opnieuw opgedaan worden, types, uitvoeringen etc etc. Meestal krijgen dergelijke verkopers maar zeer beperkt of helemaal geen training in modellenkennis etc etc. Dus moet je het leren door te doen en dat kost wat tijd.
Het heeft allemaal te maken met de steeds kleiner wordende marges op auto's. Zodra de buurman 5 euro goedkoper is dan jij, ben jij een klant kwijt. Maar als de klant ff niet op zn wenken bediend wordt staat die vervolgens van alle daken te schreeuwen dat die zo slecht geholpen wordt etc.
Het mes snijdt aan 2 kanten. Wil je kwaliteit, zal je bereid moeten zijn meer te betalen. De prijsgerichte consument is evengoed een oorzaak van het feit dat de kwaliteit achteruit gehold is bij dealers.
Wil je kwaliteit, ga naar een kleine specialist waar je nog wel goed geholpen word en wees bereid daar dan ook wat extra voor te betalen zodat hij ook kan blijven bestaan.