sietze

Gesloten

ma okt 13, 2008 23:22

Gesloten topic
Laatst gewijzigd door sietze op ma jan 26, 2009 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Speeder

RE: Probleem met hydraulische klepstoters 1.7 16V

di okt 14, 2008 13:50

Hoi Sietze,

In principe mag het niet zo zijn dat de nieuwe hydraulische klepstoters de kleppen nu al open duwen (terwijl de nok niet op de klepstoter staat). Dat lijkt me niet goed. Wat voor nokkenassen en klepstoters heb je gebruikt (nieuw/gebruikt, aftermarket etc.)?

sietze

gesloten

di okt 14, 2008 16:18

Gesloten topic
Laatst gewijzigd door sietze op ma jan 26, 2009 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Speeder

Re: RE: Probleem met hydraulische klepstoters 1.7 16V

di okt 14, 2008 22:58

Gebruikte onderdelen.
Heb je de oude nokkenassen en klepstoters nog? Wat je kan doen is de hoogte van de nok opmeten om er zeker van te zijn dat die niet verschild met de oude nokkenassen. Daarnaast zou ik de hoogte van de klepstoters opmeten, buitenste rand, en het werk binnenin tot de rand. Daar moet dan toch ergens verschil in zitten.

sietze

Gesloten topic

di okt 14, 2008 23:16

Gesloten topic
Laatst gewijzigd door sietze op ma jan 26, 2009 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Speeder

wo okt 15, 2008 00:33

Sietze, probeer het probleem iets overzichterlijker te beschrijven. Het verhaal leest namelijk nogal warrig. Hieronder probeer ik even eea voor mezelf te verduidelijken.
Je hebt wel een verhalen gelezen over gaten in klepstoters en zo.
Dit kwam redelijk in de buurt, 3 a 4 mm ingedeukt.
Nokkenas had er niet veel last van of zal ik hem eerder as noemen, veel nok zat er niet meer op.
Bij jouw 16V motor waar het om gaat waren in de eerste instantie de nokken van de nokkenas weg gevreten en de klepstoters ingedeukt. Begrijp ik dat goed?
Hierna setje nokkenassen en klepstoters gebruikt gekocht en geprobeerd, echter waarschijnlijk kleppen open blijven staan, dus matorblok opgeblazen.
Je hebt ditzelfde motorblok (waarbij de nokkenassen weg waren en de klepstoters ingedeukt) geprobeerd op te knappen met een setjes gebruikte nokkenassen en klepstoters. Klopt?
Motorblok wordt nu gereviseerd, oa zuigerveren, kleppen slijpen, alle seals e.d.
Maar heb nu geen in om ook nog voor 16 x 15 euro klepstoters te moeten kopen.

Dus vandaar mijn vraag, heb al een aantal klepstoters mbv een lijmklem ingedrukt.
Nu kan ik een aantal volledig met de hand induwen en veren ze terug.
Als ik ze echte rin een bak met olie inpers bouwen ze geen druk op.
Ben bang dat ik de terugslagklep in de klepstoter kapot gemaakt heb en dat wil ik bij de rest voorkomen.

Ten eerste vind ik het een raar verhaal dat het motorblok opgeblazen zou zijn doordat er kleppen over zijn blijven staan...maargoed.
De klepstoters die je met een bankschroef of lijmklem sterk ingedrukt hebt, zou ik als het mijn gereviseerde motor was zeker niet meer gebruiken. Waar ik me allereerste van zou willen verzekeren is dat de nokkenassen en de klepstoters die jij hebt gekregen ook daadwerkelijk hetzelfde zijn als degene die eruit gekomen zijn. Anders gezegd: zijn het de juiste klepstoters en nokkenassen!? Dit kan je simpel beoordelen door de hoogte van de klepstoters en de nokkenassen voorzichtig (niet krassen!) met een schuifmaat op te meten.

Jij gebruikt tweedehands klepstoters. Er kan (zal) in die klepstoters dus nog olie aanwezig zijn waardoor de klepstoter 'hoger' geworden is en de klep dus aanduwt zonder dat dat de bedoelig is. Bij gebruik van tweedehands klepstoters kan je daarom proberen om voorzichtig de resterende olie uit de klepstoter te persen. Dit kan met behulp van een lijmtang, maar dan wel uiterst secuur en voorzichtig! Klepstoters zijn erg kwetsbaar, gebruik tussen de lijmtang en de stoter dus doek en zorg dat er geen vuil bij komt. Heel ver zal je ze overigens niet in kunnen drukken. Als je de olie eenmaal uit de stoter geperst hebt, zal de veer in de klepstoter het binnenwerk weer iets naar buiten drukken. Volgens mij komt er dan ook lucht in de klepstoter waardoor ze sowieso wat 'verend' aan zullen gaan voelen. Klepstoters die net uit een lopend blok komen, mogen in principe NIET verend aanvoelen omdat dat zou duiden op lucht in de stoter, en dus interne lekkage.

Normaal word een klepstoter overigens gevuld onder 2-3bar oliedruk. Deze olie komt via het randje van de stoter, en het gaatje in die rand, in de stoter terecht. De stoter in een bak olie leggen heeft dus absoluut geen zin...

sietze

Gesloten topic

wo okt 15, 2008 06:56

Gesloten topic
Laatst gewijzigd door sietze op ma jan 26, 2009 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo okt 15, 2008 08:46

Ik weet dat het bij VW ed zo is dat je het blok na montage van (gebruikte) stoters pas 24 uur na montage mag starten. Kennelijk zakken de hydraulische stoters van die dingen dus wel in. :? Ben benieuwd wat de oplossing in jouw geval is.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Speeder

wo okt 15, 2008 13:01

Als je weet hoe een hydraulische klepstoter in elkaar zit is dat ook heel verklaarbaar. Als die dingen eenmaal gevuld zijn met olie zullen ze iets uitzetten. Dit moet onder de spanning van de klepveer in principe terug kunnen zakken. Een hydraulische klepstoters lekt altijd wel 'iets', vandaag ook die 24 uur.

In jouw geval kan je zoals ik al zei proberen dat proces voorzichtig te versnellen. Pak die lijmtang en wat doeken en draai de hydraulische klepstoter voorzichtig terug. De onaangeraakte stoters die uit het lopende blok gekomen zijn, dus gevuld zijn met olie, maar toch al verend aanvoelen zou ik links laten liggen. De rest zou ik gebruiken. Kijk ook goed naar eventuele slijtage aan het oppervlak waar de nok overheen draait. Dit mag er niet oneffen/blauw oid uitzien.

sietze

Gesloten topic

wo okt 22, 2008 07:07

Gesloten topic
Laatst gewijzigd door sietze op ma jan 26, 2009 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 22, 2008 19:28

had gewoon geduld moeten hebben.

Dat had mijn dus ook kunnen overkomen dan....... :wink:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

cuoresportivo33
Member
Member

do okt 23, 2008 22:01

Ik heb destijds hetzelfde probleem gehad.

Wanneer je de boel weer in elkaar zit, zit er zo veel spanning op de nokkenas dat je deze amper krijgt rondgedraaid.

Wanneer je de nokkenas demonteert,krijgen de stoters ruimte en trekken ze een klein beetje lucht aan. Hierdoor neemt het formaat toe.

leegpersen in een bankschroef kan de stoter beschadigen, zodat deze lekraakt en gaat lekken na montage!

Dus gewoon monteren en nachtje laten staan.......maar daar was je inmiddels al achter :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”