Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: tesla motors

wo okt 22, 2008 13:05

Ik denk dat je "investering" en "running cost" niet door elkaar moet halen...

Ook niet vergeten dat het godsonmogelijk is om van de ene dag op de andere dag om te schakelen op een andere vorm van energie.

Windmolens vergen een veel hogere investering maar weer lagere running cost... en er hoeft relatief weinig energie ingekieperd te worden om ze draaiende te houden...

Cold fusion die Rik noemt zou mooi zijn maar nog niet bruikbaar...

Andere bruikbare alternatieven?

Leven met de dag is het probleem (en dat is het toch echt aan het worden) kan niet echt meer in mijn ogen...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: tesla motors

wo okt 22, 2008 17:21

Ik denk dat je "investering" en "running cost" niet door elkaar moet halen...

Ook niet vergeten dat het godsonmogelijk is om van de ene dag op de andere dag om te schakelen op een andere vorm van energie.

Windmolens vergen een veel hogere investering maar weer lagere running cost... en er hoeft relatief weinig energie ingekieperd te worden om ze draaiende te houden...

Cold fusion die Rik noemt zou mooi zijn maar nog niet bruikbaar...

Andere bruikbare alternatieven?

Leven met de dag is het probleem (en dat is het toch echt aan het worden) kan niet echt meer in mijn ogen...
Het is een gigantische investering en daarom moet er nu niet halsoverkop een beslissing genomen worden :wink: . Ze zijn in Duitsland heel hard bezig met het doorontwikkelen van zonne-energie, daar wordt het ook veel meer door de overheid gestimuleerd dan hier in Nederland. De overheid in Duitsland zorgt ervoor dat groene energie opwekken commercieel aantrekkelijk is door subsidie verlening. Het is jammer dat Nederland in dat opzicht er maar wat bijbungeld omdat ze ongetwijfeld bang zijn veel belastinginkomsten mis te lopen en daar nog geen alternatief voor bedacht hebben. Per slot van rekening hebben ze het al druk genoeg met de invoering van rekeningrijden, afschaffen bpm en op termijn ook nog eens geleidelijk afschaffen van de hypotheek aftrek.

btw: het is de bedoeling dat die windmolens energie leveren en niet dat er energie ingekieperd wordt om ze draaiende te houden :wink: :D
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

wo okt 22, 2008 17:24

btw: het is de bedoeling dat die windmolens energie leveren en niet dat er energie ingekieperd wordt om ze draaiende te houden :wink: :D
Was me zelf aan het indekken tegen het argument "ja maar onderhoud, reparatie en op termijn vervanging kost ook energie!" 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

cor
Guru
Guru

wo okt 22, 2008 20:50

Het is een gigantische investering en daarom moet er nu niet halsoverkop een beslissing genomen worden :wink: . Ze zijn in Duitsland heel hard bezig met het doorontwikkelen van zonne-energie, daar wordt het ook veel meer door de overheid gestimuleerd dan hier in Nederland. De overheid in Duitsland zorgt ervoor dat groene energie opwekken commercieel aantrekkelijk is door subsidie verlening. Het is jammer dat Nederland in dat opzicht er maar wat bijbungeld omdat ze ongetwijfeld bang zijn veel belastinginkomsten mis te lopen en daar nog geen alternatief voor bedacht hebben. Per slot van rekening hebben ze het al druk genoeg met de invoering van rekeningrijden, afschaffen bpm en op termijn ook nog eens geleidelijk afschaffen van de hypotheek aftrek.

Aha, nog iemand die de uitzending van Tegenlicht afgelopen maandag heeft gezien "Here comes the Sun"klik :wink:
Zonne-energie in combinatie met o.a. windenergie lijkt de toekomst en uitkomst te zijn, het staat al bijna voor de deur... Van de uitzending begreep ik dat het eerder goedkoper wordt dan fossiele- en kern gestookt energie, dan gedacht :shock:. Wist niet dat ze al zover waren met deze vorm van energie.

't Is in Duitsland inmiddels een tak van industrie (er werken ondertussen meer mensen in de duurzame energie sector dan in de auto-industrie..).
Naast Duitsland heeft o.a. ook Spanje de feed-in tariff wet (FIT) van kracht laten worden, zou hier wellicht ook moeten...
De FIT verplicht netbeheerders in de eerste plaats om aanbieders van groene stroom onvoorwaardelijk met voorrang aan hun energienet aan te sluiten en de stroom voor meer dan het dubbele van de marktprijs in te kopen, met een garantie van twintig jaar. Zo betaalt een energiebedrijf twintig jaar lang 55 eurocent per kilowattuur groene stroom aan de aanbieder (voor zonnecentrales die in 2005 zijn aangelegd), terwijl het de aanbieder maar 20 eurocent kost om deze stroom te produceren (dezelfde stroom zou met een kolencentrale 6 eurocent kosten
).

Volgende week maandag thema:waar staan we in Nederland
Al met al interessante materie :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

do okt 23, 2008 11:11

Aha, nog iemand die de uitzending van Tegenlicht afgelopen maandag heeft gezien "Here comes the Sun"klik :wink:
:
Klopt :D . Er wordt gesproken over een enery revolution van ongekende omvang, groter nog dan de IT revolutie. Solar power is booming. Wat ook grappig is dat de oliemaatschappijen de strijd gaan verliezen omdat ze continu achter de feiten aan lopen of probeerden de ontwikkeling te remmen, door bv patenten op te kopen ipv te stimuleren. Hetzelfde lot zal uiteindelijk ook voor de conventionele autoindustrie gaan gelden als ze zich niet in rap tempo gaan ontwikkelen op alternatieve aandrijving. Niet alleen ontwikkelen, maar natuurlijk ook verkopen en marketen.
Zeg maar net zoiets als tesla motors, want die jongens doen het in mijn ogen erg goed!
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Rudolph
Guru
Guru

vr mar 06, 2009 12:26

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Dinky Boy
Miniaturista

ma apr 06, 2009 12:49

Tesla sedan opkomst: bzzzzt

Afbeelding

Mooi? Wat mij betreft niet echt (ik heb niks met nieuwe auto's), vind hem wel stukken beter te verteren dan zo'n amorfe Prius.

Erik127
Junior Member
Junior Member

di apr 07, 2009 00:10

Mooi? Wat mij betreft niet echt (ik heb niks met nieuwe auto's), vind hem wel stukken beter te verteren dan zo'n amorfe Prius.
Oud, electrisch en snel:
Klik zoemmmm
GT Junior 1300
156 SW

Tom VDW
Guru
Guru

di apr 07, 2009 10:21

Oud, electrisch en snel:
Klik zoemmmm
Dat bied toch perspectieven voor onze klassiekers :lol:
Als ooit de benzine helemaal verdwenen zal zijn, wil ik toch mijn 75 nog steed sop de weg zien. Al kost me dat het mooie geluid dat hij nu heeft, maar daar hebben ze tegen dan misschien ook wel al iets op gevonden :lol:

midas
Advanced Member
Advanced Member

za jul 18, 2009 20:12

Mercedes bevestigt nu ook de komst elektrische auto!.
Afbeelding

De SLS-coupé grijpt terug naar het verleden, met vleugeldeuren als eerbetoon aan de Gullwing.
De elektrische uitvoering van de Mercedes-Benz SLS AMG - er komt ook een versie met een 6,3 liter V8-benzinemotor - zou rond 2015 op de wegen moeten verschijnen.

De elektrische auto wordt aangedreven door vier elektromotoren: één voor elk wiel. De motoren hebben een gezamenlijk piekvermogen van 392kW en kunnen een maximaal koppel van 880Nm leveren, waarmee de SLS binnen vier seconden uit stilstand naar 100km/u accelereert. De energie daarvoor wordt geleverd door een modulair accu-systeem dat bestaat uit vloeistofgekoelde lithiumion-accu's. De 400V-accu's kunnen 48kWh leveren en hebben een capaciteit van 40Ah en worden tijdens het remmen opgeladen. Het verwachte bereik van de auto ligt daarmee lager dan de Tesla Roadster, die bijna vierhonderd kilometer op een acculading rijdt.

Dit was natuurlijk te verwachten aangezien Daimler net een aandeel van tien procent in Tesla genomen heeft.

Nu wachten tot Alfa met iets komt, mooier zal het zeker worden!

midas
Advanced Member
Advanced Member

za jul 18, 2009 20:23

Oud, electrisch en snel:
Klik zoemmmm
Dit is trouwens een super tof linkje!!!
Weer een mooi bewijs dat we met zijn allen gewoon voor de gek worden gehouden. Hier 1 (klein) mannetje die een elektrische auto bouwt met prestaties die nooit voor mogelijk werden gehouden.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 22, 2009 09:55

Ik zou het ook niet erg vinden voor dagelijks een elektrische auto te moeten rijden. Ik vraag me echter wel steeds af waar moet al die extra energie die dan nodig is vandaan gaan komen. Je hoort teveel over het nul emmisie rijden maar volgens mij met de huidige stand van zaken verplaats je het probleem. We rijden dan weliswaar fysiek uitstoot vrij maar zodra we gaan opladen stoten we weer uit!? Zolang daar geen fatsoenlijke oplossing voorkomt zonder idd het land vol te zetten met windmolens of afhankelijk te zijn van een Sahara volgebouwd met zonnecellen. Die stroom zal toch deze kant op moeten komen en net als een Rus met zijn hand aan de gaskraan hoeft er maar een berber te zijn die het stopcontact eruit trekt. Of laten we de Fransen hun oude kolonieen heroveren?

Tis goed dat er veel ontwikkelingen zijn die de vervuiling aanpakken en terugdringen maar ik denk zelf dat we voorlopig (100-150 jaar) nog steeds afhankelijk van fosiele brandstof (alhoewel is het wel fosiele brandstof: http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=1811 ) zullen zijn en voor alles onder de 2-300 kilometer en lokaal verkeer elektrisch zullen gaan maar voor de grotere afstanden gewoon olie blijven stoken al zal dat steeds efficienter gaan en als je het lokaal verkeer elektrisch doet spaar je al een hoop brandstof uit zodat er langer meer over blijft.

Ik zie het niet zitten een klassieker op elektra te rijden liever dan alcohol/methanol oid maar geen accus in m'n bertje eentje is genoeg ;-)

En hybride is het ook niet, een strikte vegetarier in een hummer is vele malen minder milieubelastend als een vleeseter in een prius.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Terug naar “Het Forum Café”