Ellenkreeft

Problemen met oliedruk 147 1.6 bwj 2003

ma okt 20, 2008 22:28

Hallo allemaal,

Sinds januari 2008 hebben wij een Alfa Romeo 147 gekocht. Echt een super auto. Nu zijn we inmiddels al 5 keer bij de garage geweest ivm olie verbruik. Onze auto gebruikt namelijk erg veel olie, zo'n 1L op 1000km. De garagehouder heeft eerst gezegd dat er andere olie op moest, nl. 10 W 60 (terwijl er niet sportief in wordt gereden). Dit mocht helaas niet baten. Vervolgens hebben ze er iets door laten lopen (geen idee wat, maar dat zou alles schoonmaken van binnen), het probleem leek eindelijk opgelost, met nogmaals de opmerking dat 1L op 1000km toch wel erg acceptabel is. Nu blijkt dat het controlelampje van de oliedruk niet meer werkt, motor dus bijna kapot laten lopen!!!! Erg verdacht! Het lampje hoort namelijk te branden als de auto op contact wordt gezet en vervolgens uit te gaan als de auto gestart is, maar dit lampje brandt dus helemaal niet meer.

Heeft iemand anders hier problemen mee? En weet iemand mij te vertellen hoe het komt dat het controlelampje niet meer werkt?

Wij zijn inmiddels ten einde raad.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Problemen met oliedruk 147 1.6 bwj 2003

di okt 21, 2008 10:27

Allereerst heel erg welkom hier. :wink:
Ik heb het vermoeden dat je het olieverbruik en het oliedruk lampje los van elkaar moet zien. Het oliedruk lampje dient natuurlijk wel te werken, maar de oorzaak van het niet werken kan eenvoudigweg in een gebrekkige stekkeraansluiting zitten. Herstel is echter wel zeer gewenst.

Het olieverbruik is idd hoog, te hoog zelfs, zeker gezien het feit dat er 10 w 60 olie gebruikt wordt.wat je niet vermeld is de km stand. Olieverbruik op zich is normaal, maar 1 op 1000 mag exesssief genoemd worden.
De motor loopt niet kapot van een hoog olieverbruik, maar je krijgt wel inwendige vervuiling en er ie een gerede kans aanwezig dat de katalysator ook gaat verbranden ten gevolge van olie in de uitlaatgassen.

Het verbruik is in jou geval dermate hoog dat het mijns inziens tijd is om de zuigerveren te laten vervangen en de zuigers grondig te laten reinigen en zonodig bewerken. Als de garagehouder daar tegen op ziet kun je je licht eens opsteken bij Sam van Lingen te Houten. Daar hebben ze veel ervaring op dat gebied. Het is niet een bijzonder kostbare ingreep, maar je kunt op deze wijze je olieverbruik wel terugbrengen tot normale cijfers.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Ellenkreeft

RE: Problemen met oliedruk 147 1.6 bwj 2003

di okt 21, 2008 20:55

Heel erg bedankt voor je antwoord. Morgen hebben we een nieuwe afspraak bij de garagehouder, want de auto houdt heel erg in tijdens rijden en stationair lopen. Waarschijnlijk is de katalysator al defect. We zullen het probleem van de zuigerveren dan ook met hem bespreken.

Nogmaals bedankt, en ik zal de afloop nog laten weten via het forum.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Problemen met oliedruk 147 1.6 bwj 2003

di okt 21, 2008 22:57

De antwoorden zijn al grotendeels gegeven. Het type motor wat in jullie auto zit heeft helaas vaker last van olieverbruik, meestal door de zuigerveren en het ontwerp van de zuigers. Inderdaad is Sam van Lingen een dealer die daar zelf een oplossing voor heeft gevonden, zij bewerken de zuigers om het probleem bij de oorzaak aan te pakken. Ik kan nog als extra toevoeging aangeven dat ook de lambda-sensoren zodanig kunnen vervuilen dat ze niet meer werken, dat zal denk ik eerder de oorzaak van het inhouden zijn dan een vuile katalysator. Hier geldt dat alles door een kundig persoon nagekeken moet worden om precies te zien wat de oorzaak is, het kan zelfs nog de luchtmassameter zijn die het inhouden veroorzaakt. Op zich is het helaas niet ongewoon dat zo'n motor 1 liter olie op 1000 kilometer verbruikt, maar dat maakt het niet minder vervelend en potentieel gevaarlijk voor de lambdasondes en de katalysators.

Het oliedruklampje kan door diverse oorzaken niet meer werken. De schakelaar in het motorblok kan verstopt of defect zijn, de bekabeling van de sensor naar het lampje kan niet goed zijn, een los stekkertje draadje of zo, of het lampje zelf is doorgebrand. Bij twijfel heeft het misschien zin om de garagehouder de oliedruk bij warme motor even te laten meten, dan weet je in ieder geval zeker waar je aan toe bent. Sowieso is het inderdaad verstandig om te zorgen dat de sensor en het lampje weer netjes werken.

Veel succes met oplossen!

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Problemen met oliedruk 147 1.6 bwj 2003

wo okt 22, 2008 10:49

Ik wil hier nog aan toe voegen dat deze motoren heel gevoelig zijn voor wegvallende oliedruk. Ik weet niet of je met een te laag peil gereden maar als dat zo is dan heb je in een snelle(re) bocht kans dat de motor geen olie aan kon zuigen. Normaal gaat dan het lampje branden, bij jou dus niet. Niet dat dat uitmaakt, want even met te weinig oliedruk levert snel beschadigingen op van de lagers.

Dus zorg ervoor dat er een hele goede diagnose gesteld wordt over de algehele toestand van de motor voordat je er geld in pompt om het olieverbruik aan te pakken.

Ik spreek helaas uit ervaring, mijn broer heeft zijn 147 voor veel geld op laten knappen om het olieverbruik te verhelpen. Echter nu blijkt dat de motor al terminaal beschadigd was door het rijden met een te laag oliepeil. De goed bekend staande alfa specialist had krukaslagers 1 tm 3 losgehaald en goed bevonden, en is daarna gestopt. Maar nr 4 en 5 bleken achteraf beschadigd...

Dus niet om je bang te maken maar laat deze motor goed bekijken voordat je er geld insteekt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”