bolksh

alfa 146 g3 probleem

ma okt 06, 2008 21:55

hallo

ik ben sinds 2 maanden de trotse bezitter van een alfa 146 g3. Heeft nu 165.000 km gelopen. Rijdt super maar een probleem. De auto start zoals het hoort op benzine en schakelt na een paar minuten keurig over op gas. Onder het rijden gaat echter regelmatig het lampje knipperen, als teken dat hij weer op benzine is overgeschakeld. De garage heeft inmiddels 2 relais vervangen en verder weten zij ook .nniet wat er mis kan zijn. Weet iemand raad of weet je een goed adres om te repareren.
Alvast dank.

Harry

Andretti Molletti

RE: alfa 146 g3 probleem

ma okt 06, 2008 23:04

Is het een Vialle???
Dat hij terugschakeld op benzine is nieuw voor mij.

1) dat hij omschakeld naar een paar minuten geeft een indicatie dat de lambdasensor minder aan het worden is (deze geeft het signaal omschakelen naar LPG zodra de sensor warm wordt en een wisselend signaal geeft. Zie ook het sticky topic ter controle)
2) De ervaring leert dat het omschakelrelais (eigenlijk 2) defect gaat na verloop van tijd. Meestal gaat de motor dan even op 2 brandstoffen lopen en verzuipt, toch denk ik dat je iets in die hoek moet zoeken. Het omschakel relais is een zwart blokje waarin nog zichtbaar twee relais zeijn gegoten. DIt kost je 60 euro ongeveer.

Maar misschien eerst even de vraag : is het Vialle ? beantwoorden ;)

bolksh

ma okt 06, 2008 23:17

Dag Andretti

Bedankt voor je reactie. Ben niet zo'n kenner, heb even het boekje opgezocht. Het is een Alfa Romeo LPI systeem. ik neem aan dat het systeem in de fabriek is ingebouwd.

Harry

Andretti Molletti

ma okt 06, 2008 23:20

Hoi jij daar en welkom ;)

LPi is Vialle en is achteraf ingebouwd in Nederland.
Weet je zeker dat je tijdens het rijden terugschakeld op benzine???

bolksh

ma okt 06, 2008 23:24

Hoi andretti,

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Maar omdat het indicator lampje wat eerst knippert als je start en later als hij op gas rijdt groen brand, neem ik aan dat als hij weer gaat knipperen terugschakelt naar benzine.

Andretti Molletti

ma okt 06, 2008 23:30

ja dat klopt

ik weet niet hoe technisch je bent maar komt i:

*Naast / rondom de acuu zitten meerdere relais (groot zwart) en klein rood.
Die laatste allemaal eruit halen en bekijken op roest aan de contacten.. witte aanslag. Evt vervangen.
Je benzinepomprelais voedt de LPi installatie en als die even slecht contact maakt heb je dit!

* In de buurt van de plusaansluiting accu heb je ter groote ve luciferdoosje een zwart kastje met 4 zekeringen erin. Dit is achteraf ingebouwd en van het LPi. er zitten aan een kant meerdere (4?) dikke rode draden naar de plus accu. Deze hoofdzekeringen van het LPi allemaal even los nemen en controleren op defect en corrosie ofwel roest... en dan weer terug cq vervangen.

proefrijden... blijven lachen en dan weer posten hier :-P

bolksh

ma okt 06, 2008 23:33

nou ik kan de volgende dagen voldoende uitproberen. Bedankt voor je tips, ik houd je op de hoogte

Andretti Molletti

ma okt 06, 2008 23:36

Kijk!!
Zo wordt jij ook een veeposter met reeds 4 postjes per dag gemiddeld!!
:wink:

Succes!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 06, 2008 23:40

Er is nog een oorzaak waardoor de vialle LPi er wat langer over doet om over te schakelen tussen benzine en LPG. De eerste keer na een reset zal het ook langer duren, ongeacht of de lambda sensor goed functioneert en goed aangesloten zit. Het meest waarschijnlijk is het dan ook dat je inderdaad de hoofdspanning van je LPi computer tijdens het rijden af en toe kwijt raakt, daardoor reset je het systeem namelijk. De diagnosemethode en alle andere mogelijke dingen waar je naar kan kijken heeft Dre al genoemd, dus je zou er uit moeten komen. Als je systeem weer goed aangesloten is en niet meer telkens terugvalt, let dan even op of je bij warme auto binnen een minuut van benzine op gas over schakelt. Als dat het geval is is er waarschijnlijk niets met je lambda-sonde aan de hand. Duurt het dan nog steeds een paar minuten dan kan in ieder geval je gascomputer de lambda-sonde niet meer goed uitlezen.

bolksh

ma okt 06, 2008 23:51

nou postje 5 vandaag. Van benzine naar gas gaat goed. Als het lampje onder het rijden knippert, zet ik de motor uit, start opnieuw, je hoort de gaspomp aanzuigen en rijdt hij meteen weer op gas.

Terug naar “Algemene Technische vragen”