Oh maar dat is heel makkelijk hoor...
5.000 windmolens....
De gemiddelde windmolen die echt zoden aan de dijk zet kost rond het miljoen Euro... bestel je er 5.000 tegelijk, gaat daar echt nog wel een beetje quantumkorting af maar hou het maar op een miljoen...
Investering: 5 Miljard Euro.
Dan heb je nogwat bijkomende kosten zoals de aankoop / pacht van de grond, infrastructuur etc dus laten we royaal rekenen en het bedrag verdubbelen...
Dan kom je op 10 Miljard.
Ons niet rijk rekenen? Verdubbel het dan NOG een keertje naar 20 Miljard... voor "onvoorziene zaken".
Veel geld? Ja natuurlijk... ze mogen het ZO op mijn bankrekening storten....
Maar... dit is peanuts "in the greater scheme of things".... we hebben het dan wel over het "groen" maken van ALLE stroom die we verbruiken...
Zie hier een leuk artikeltje over de (bijkomende) kosten van kolencentrales:
http://www.greenpeace.nl/news/nieuwe-ko ... s-kosten-s
Welliswaar een tikje gekleurd natuurlijk maar toch...
Zo is er nog veel meer te vinden over de kosten van deze centrales (google: kosten nieuwe kolencentrales)
Het is dus financieel gezien geen enkel probleem om er 5000 neer te planten.
Het nog verder in perspectief plaatsen? Nederland neemt "zo maar" even de schuld van Aruba over en die bedraagt maar liefst 2,3 miljard Eurios.... Daar hadden we dus een kwart van onze electriciteit mee kunnen opwekken...
Waar? pleister die hele polder maar vol met die windmolens....
Landschapsvervuiling die molens zegt u?
Och... als we zo doorgaan met fossiele brandstoffen verstoken (een ongelofelijk achterhaald concept met de hedendaagse techniek!) hebben we over een paar decennia geen groeiend & bloeiend landschap meer over... dus dat is nu een beetje inleveren om een leefbare toekomst veilig te stellen.
Een jaar moeten draaien om de energie terug te winnen die in de fabricage gestoken is zegt u?
Is dat niet FANTASTISCH?
Ik vind van wel.... je maakt iets... dat kost je natuurlijk... je zet ze aan... en na een jaar heb je dat al terug... zonder dat je er verder iets in stopt... er zijn dan gemiddeld nog 19 productieve levensjaren over in die molen...
Ik neem aan dat u bekend bent met het principe van bv een kolencentrale...waar je energie in MOET blijven stoppen om het te laten draaien en dat die dus NOOIT meer oplevert dan dat je er in stopt.... Dan is 1 jaar werkelijk om euforisch van te worden!
Een ander concept, dat van biofuel (ethanol) vind ik bij voorbaat reeds kansloos... ten eerste gaat het ten koste van "iets"... je hebt ENORME landbouwgronden nodig... ten tweede blijf je zaken "verbranden" om de energie eruit te halen...
Toch is de schatting dat er in 2010 wereldwijd maar liefst 100 Miljard US$ in biofuel gepompt wordt....
IK begrijp het niet...
Ik snap WERKELIJK niet waarom die polder niet volgeknald wordt met molentjes...
Begrijpt u het wel? Dan luister ik GRAAG naar uw verhaal....
Nog 1 laatste:
Als je het milieu wil sparen dan moet je of gaan fietsen, de trein nemen of een hele zuinige auto kopen........
Die begrijp ik niet....
Je bent fel gekant tegen electrische auto's... maar de electrische trein is wel milieuvriendelijk???
Volgens de NS zelf verbruiken de Nederlandse treinen maar liefst 1,4 terrawattuur per jaar... gelijk aan het verbruik van 420.000 huishoudens... en WOW! intussen gebruiken ze "maar liefst" 10% groene stroom...
Bizar weinig... de rest komt dus gewoon uit fossiele brandstoffen...
Dus tsja... de locomotief is dan wel "zero-emission"... maar het gehele concept is dat niet.... (well-to-wheel) voor 90% zelfs niet...
Het roer moet imho DRASTISCH om willen we het een beetje leefbaar houden in de komende decennia....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...