Zoals een enkeling misschien weet, draag ik het oude merk Bugatti (ik heb NIKS met Veyrons etc...) eveneens een warm hart toe...
Binnen het Alfa wereldje is het misschien een onbekende maar in Bugatti kringen wist deze mastodont de gelederen behoorlijk bezig te houden... de Bugatti Empereur... de overtreffende trap voor de onovertroffen Bugatti Royale...
V12... 4 kleppen per cylinder... 35 Liter (!) cylinderhoud.... een boring van bijna 15 cm! etc etc etc etc...
Een one-off... uit 1937... gevonden in Argentinie waar ie net voor de 2e wereldoorlog aankwam met de Graf Spee om hem een veilig heenkomen te bieden voor het op handen zijnde oorlogsgeweld...
De wagen is momenteel in handen van de ontdekkers... een Argentijn en een Canadees en is "under restoration"... EN... natuurlijk te koop....
Wat plaatjes:

Het torretje...

Typeplaatje

1 van de twee cylinderkopjes...

Het karretje zelf...
De wagen zou gebouwd zijn op basis van chassisnummer 57385, een Bugatti Type 57S die oorspronkelijk voorzien was van een door Jean Bugatti ontworpen koets met bewegende voorspatborden en die te zien was op de 1936 Paris Motor Show:

Deze wagen is inderdaad in de mist der tijd verdwenen....
Er bestaan veel meer foto's van de Empereur maar ik hou het hier maar even beperkt....
Het probleem is een beetje dat werkelijk NIEMAND van de Bugatti experts van dit geheime project afwist omdat het nergens bij Bugatti gedocumenteerd was...
HELAAS.................
Op 6 September j.l is dit project dat "too good to be true" was... dat uiteindelijk ook gebleken...
Na meer dan een jaar speuren is de bron van de motor gevonden... het blijkt een Tsjechische AVIA V30 vliegtuigmotor te zijn uit 1933... goed voor 750 PK bij 2400 rpm...
Nog steeds indrukwekkend natuurlijk maar zeer ontluisterend voor de heren die dit als DE geheime Bugatti probeerden te verkopen....
Met dank aan www.BugattiPage.com en www.Bugatti-Trust.co.uk