En wat denken we hiervan?
http://www.teslamotors.com
Deze elektrische auto heeft geweldige prestaties. Voor 3 dollar 350km rijden is ook niet al te duur!
zie ook dit
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /40004478/
Ik vrees dat deze benadering VEEL te kort door de bocht is.Heb het net ook gezien bij tegenlicht VPRO.
Zet je wel aan het denken en gewoon te koop.
Lader aan boord, inpluggen in ieder normaal stopcontact en vol binnen 1 uur.
Dit in tegenstelling tot de totale afwezigheid van een infrastructuur voor waterstof en de enorme energie die het kost om waterstof te winnen en vloeibaar te maken
Brandstofcel snel vergeten, sorry BMW en Opel.
Ze werken naast de sportwagen ook al aan een luxe sedan voor de helft van de prijs.
Je vergeet de afschrijving op de li-ion cellen. Deze gaan max 2000 keer laden mee, elk jaar 20% capaciteitsverlies, of je ze gebruikt of niet. In de praktijk zal je dus elke 3 jaar die dingen moeten vervangen of je haalt bij wijze van spreken de supermarkt om de hoek niet meer zonder bijladen. Voor een capaciteit van 200 mijl, uitgaande van een prijs van 700 dollar per kWh storage, ben je rond de 70.000 dollar kwijt aan li-ion cellen, die je elke 3 jaar toch echt moet gaan vervangen. Nou daalt de prijs van die cellen best hard, dus over een paar jaar zal je niet 70.000 dollar meer neer moeten tellen voor deze cellen, maar je afschrijving is nogal wat hoger dan die 8000 euro per jaar.Komt nog wel e.e.a. bij natuurlijk... het karretje is niet goedkoop... maar wel "in demand" dus zeg dat ie over 10 jaar nog de helft oplevert dus schrijf je 8.000 Euro per jaar af plus dat ie je zo'n 16.000 Euro per jaar aan rente kost... zo'n 24.000 Euro dus... doe daar nog een beetje onderhoud bij... en je gaat richting de 1.00 Euro per KM aan vaste kosten... dan vallen die 4 centen stroomkosten totaal in het niet....
Iedereen een diesel aggregaat aan huisEnergie opwekken waarmee?
Dat is het thema van de volgende uitzending
Eric