1) hele foute adviezen mogen, moeten, natuurlijk gecorrigeerd worden. Hou er daarbij rekening mee dat de poster het hulpvaardig heeft bedoeld, en niet bewust een verkeerd advies geeft. Naar mezelf kijkend, ik kan alles met een toetsenbord en een pc, maar Alfa technisch ken ik mijn beperkingen en zal me dus niet zovaak laten verleiden tot een technsich advies. Zelfkennis van de poster doet dus ook geen kwaad. Mensen die structureel "domme adviezen" geven mag je daar via bv de moderator wel op wijzen om hun postings beter te overdenken.
2) niet alle problemen zijn eenduidig, er kunnen meerdere oorzaken zijn die tot een zelfde symptoom leiden. Als ik een probleem heb, zou ik het erg waarderen om een lijst opties te hebben die ik alvast kan checken. Bevindingen onderweg kunnen helpen om dichter bij de waarheid te komen. De topicstarter is hopelijk ook enigszins in staat om met alle kennis van zijn probleem, en dat is misschien meer dan in het topic vermeld, de gegeven antwoorden op waarde te kunnen inschatten.
3) serieuze reacties natuurlijk. Standaard antwoorden als "Gebruik de zoekfuntie, want dit is al x-tig keer ter sprake gekomen" misschien constructief maken en vervangen door link naar relevante topic(s), of aangeven welke zoekterm in de zoekfuntie een lijst bruikbare resultaten oplevert. Als men via de zoekfuntie geen bevredigend antwoord vindt door gebruik van bv onjuiste zoektermen, is het best logisch dat er een vers topic wordt geopend. Die voorgeschiedenis weet je natuurlijk niet altijd.
4) zo duidelijk mogelijke uitleg en zoveel mogelijk info, aangeven wat iemand al geprobeerd heeft (Zoekfunctie...

) is handig. Wat wel lastig is, voor iemand als ik dan, is om te bepalen welke info belangrijk is en welke info niet relevant is voor het probleem. Een A4 aan overbodige blabla is ook niet handig. Het terugmelden van de afloop en een oplossing is wel zo netjes, mensen nemen de moeite om je advies te geven. Neem dan ook de moeite om het succes, oplossing of juist het gebrek daaraan, te melden.
Het blijft lastig, verschil in technische kennis en kunde hou je toch. Wat voor de een logisch en vanzelfsprekend is, is voor een ander hocus pocus. Durf ook te vragen als je een antwoord niet snapt.
Extra puntje in zijn algemeenheid?
5) het forum is een Alfa forum en geen taalforum. De een kan beter Nederlands dan een ander en een tikfout is ook snel gemaakt. Leven en laten leven en laat elkaar lekker in zijn waarde zolang er geen standaard overdreven Breezah-style wordt geschreven: dat vind ik 10x erger dan onjuist d / t / dt gebruik.