Jan M
Advanced Member
Advanced Member

RE: HELP mijn 75 TS zuipt 1 op 7,5

vr sep 26, 2008 07:12

maar dan loopt ie op tenminste 1 cylinder wel erg rijk.
zal de bougies er uitdraaien en kijken of er één zwart is. (en er weer in natuurlijk :wink: )

Dat snel teruglopen van de druk heeft hij van begin af aan gedaan, in het begin moest je zelfs heel lang starten voor hij aansloeg.
De pomp doorgespoeld en nu start hij best wel snel.
Maar heb nog wel een setje injectors liggen. We zoeken weer verder.

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 26, 2008 19:05

Vanmiddag de bougies er uit, allemaal de zelfde kleur, dus ik veronderstel dat er niet één bijzit waarvan de injector defect is.
Afbeelding

Gelijk compressie gemeten, motor was warm. 3x ruim 10 bar en één ongeveer 9 bar. Lijkt me ook geen probleem.
Afbeelding

Afbeelding

Maar toen de lambdasonde gemeten tussen de enkele draad en massa, op een schaal van 0 - 1,5vdc = ca 0,1 volt.
Enkele kilometers gereden en met een warme motor nogmaals gemeten. Weer 0,1 volt, niks pendelen zoals Dré beschreef.

Had de enkele steker van de lambdasonde losgetrokken, een dun draadje erbij en steker weer in elkaar,
je moest als ik het goed begrepen heb belast meten.
Andere kant van het draadje op de universeelmeter andere draad van universeelmeter op massa.

Heb de stekers van de lambdasonde losgehaald (jammer van de kat) en toen de motronic opgezocht.
daar kwam dit boven:
Afbeelding

Kan op de site van Madeno hier niets (helemaal niets van AR 75) vinden.
Kan iemand hier iets over vertellen?

Heb het gele blokje losgehaald en deksel weer gemonteerd.
We zullen het een 200km aanzien wat nu het verbruik is.

Andretti Molletti

vr sep 26, 2008 20:19

dus prijs ;)

ik ga straks uitgebreider antwoorden, maar 0,1V is arm dussss gaat de ecu rijker bijstellen=hoog verbruik!

ericj
Full Member
Full Member

vr sep 26, 2008 21:20

Zonder het gele emissieblokje heb je een ongeregeld systeem, ECU denkt geen kat en geen lambdasonde te hebben. Is dacht ik niet zo goed voor de katalysator (nu trouwens ook niet omdat hij zo rijk loopt). Zonder blokje gaat de ECU ook uit van RON98, voor RON95 heb je een rood blokje nodig. http://squadra-tuning.nl/NL/techniek/he ... lokje.html.

Mijn conclusie zou zijn: emissieblokje terug, lambdasonde vervangen, en de accu een tijdje los gooien om de ECU uit de noodloop te halen (ik vermoed dat hij nu in noodloop draait vanwege de niet werkende lambdasonde).

---
Eric

Andretti Molletti

za sep 27, 2008 00:18

Ok, zoek eerst maar eens uit waarom je lambdasensor 0,1 V geeft.
Check dus de sensor en de werking, en check op valse lucht in je uitlaat, en andere redenen waarom de lambda 0,1 V is terwijl de motor te rijk loopt.
Als het geen lek in je uitlaat is, dan maak je de sensorspanning maar is tijdelijk hoger met een proeflampje op naar de + .
Dan zal de motor iig armer gaan afregelen en dat is wat je wilt.

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

za sep 27, 2008 13:05

Dank Dré, ga ik dinsdag doen.
Vanmorgen bij mijn eigen 75 TS gepoogd de motorsteun in het staartstuk te vervangen.
Kreeg het staartstuk niet laag genoeg zodat ik geleend gereedschap (dank Usato) niet toe kon
passen. Nog eens stevig overdenken hoe te doen. Heb eigenlijk geen zin in zagen.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: HELP mijn 75 TS zuipt 1 op 7,5

za sep 27, 2008 18:16

Vanmorgen bij mijn eigen 75 TS gepoogd de motorsteun in het staartstuk te vervangen.
Kreeg het staartstuk niet laag genoeg zodat ik geleend gereedschap (dank Usato) niet toe kon
passen. Nog eens stevig overdenken hoe te doen. Heb eigenlijk geen zin in zagen.

met op de juiste plek warm maken met een gasbrander heb je geen speciaal gereedschap nodig.
Eventueel rest afdekken met een plaat metaal!

Nieuwe bus in de diepvries leggen staart stuk weer opwarmen en ff erin zetten!

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 01, 2008 07:00

met op de juiste plek warm maken
Is mij niet gelukt, heb hem doorgezaagd en toen er uit gewrikt. De nieuwe steun zoals je zei in de vriezer
en het oog toen goed warm gemaakt. Steun ingespoten met WD40. Perfect.

De lambdasonde, want daar ging het over.
Ziet er naar uit dat de auto weer met minder brandstof toekan (met losse sonde en zonder blokje)
Martin (de zoon) wil nog geen nieuwe lambdasonde, hij denkt dat hij meer vermogen heeft zonder blokje en als de kat verbrand is.
Eind van de week weten we het zeker, dan moet hij weer tanken.

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

do okt 02, 2008 19:34

Probleem over :D :D :D
Vandaag wezen tanken. 1ltr op 11,56km.
zaterdag de lambdasonde en blokje er in.

Blijft het probleem van de snel terugzakkende benzienedruk.
Geef daar de schuld aan een niet goed functionerend terugslagklepje in de pomp.
Aangezien de brandstofdruk op peil is, en de auto goed start maak ik daar geen probleem van.

Dank voor alle meedenken.

Jan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”