Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Koeling 155 Q4

za sep 13, 2008 19:37

die computer kunnen ze helemaal niet uitlezen.... :evil: :?
Dat kunnen ze wel. Echter alleen real time volgens mij. Achter de ECU onder het handschoenenkastje zit een snoer met een drie polige stekker.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Andretti Molletti

RE: Koeling 155 Q4

za sep 13, 2008 19:56

Lijkt mij ook met bv die interface van Sander QV...
Maar ik denk dat Giuliettaevo bedoelde dat Nieuwkoop het niet kon, technisch kan het wel ;)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 13, 2008 19:57

De ecu heeft geen mogelijkheid om foutcodes op te slaan...

Ben hiervoor een keer bij Nieuwkoop geweest en daar toen samen met de monteur achter gekomen. :(

Volgende keer als je krukaskeerringen nodig hebt stuur maar een mailtje... Op het werk leveren wij alle maten en kwaliteiten keerringen en het lijkt me sterk dat het een maat is die wij niet kennen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 13, 2008 19:59

Magneti-Marelli zit er op een Q4... Als het Bosch was geweest was het een stuk makkelijker geweest.

Andretti Molletti

za sep 13, 2008 20:06

Holie dinges... net als bij de Lancia Natuurlijk... oei afknapper idd!

Meteen vervangend oor een programmeerbaar systeem 8)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 13, 2008 20:20

Waarom zou je een prima werkend systeem vervangen? Bovendien is de Magnetti Marelli prima te programmeren hoor, dus dat hoeft ook de reden niet te zijn.

mverhari
Junior Member
Junior Member

zo sep 14, 2008 12:56

het inhouden in de regen zijn meestal te oude bougiekabels ik vervang ze normaal om de 15000 km :?
ik heb deze Q4 nu 5 jaar ongeveer en bevalt zeer goed als je weer eens een golfje fluitend eruit rij
denk tie na de eerst meters bij het stoplicht het hebben gewonnen hoort hij ineens een turbo fluiten :lol:
girlfriends rides MS/TM 125cc kart BMW530d my rides 75 1.8ie MS/VM 250cc superkart
under construction 155Q4 Alfetta

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 14, 2008 13:22

het inhouden in de regen zijn meestal te oude bougiekabels ik vervang ze normaal om de 15000 km :?
ik heb deze Q4 nu 5 jaar ongeveer en bevalt zeer goed als je weer eens een golfje fluitend eruit rij
denk tie na de eerst meters bij het stoplicht het hebben gewonnen hoort hij ineens een turbo fluiten :lol:
Dan pas? Met 4WD moet je echt rapper weg zijn hoor. ;)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 14, 2008 13:45

Die 4wd moet wel eventjes dik 1450 kg in beweging zetten... :roll:

Mijn Q4 heb ik weggedaan omdat ik het een te langzame auto vond... Scheelt natuurlijk dat de andere auto die ik dat moment ernaast had een eerste serie Alfetta sedan was met een 3.0 uit een 164 erin. Met bijna 200 pk op net 1100 kg is dat toch een stuk leuker. :D

mverhari
Junior Member
Junior Member

zo sep 14, 2008 14:15

als je volgas weg wil rijden heb je geen slippende wielen maar een slippende stinkende koppeling
maar als je rolt heb je meer tractie dan 2 wd
girlfriends rides MS/TM 125cc kart BMW530d my rides 75 1.8ie MS/VM 250cc superkart
under construction 155Q4 Alfetta

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

zo sep 14, 2008 14:39

als je volgas weg wil rijden heb je geen slippende wielen maar een slippende stinkende koppeling
maar als je rolt heb je meer tractie dan 2 wd
Of je monteert een zwaardere koppeling en dan kan het wel. (Zoals ik er eentje heb.)
Dik 3500 toeren , vol gas en koppeling laten knallen. :?

Niet iets om dagelijks te doen, maar snel weg ben je wel.
Zeker als het lekker nat is en er een 3 liter v6 met achterwiel aandrijving naast je staat te zoeken naar grip. :wink:

Maar niet te vaak dat zoort grappen, slecht voor de rest van de aandrijflijn.

De q4 is uit te lezen met de alfa lezer. Maar je moet *geen* tussenstukje monteren. En alles gaat in realtime inderdaad.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 14, 2008 14:58

Die 4wd moet wel eventjes dik 1450 kg in beweging zetten...
Een golfje 3 weegt 1100 kilo of iets in die buurt en heeft naar verhouding hooguit evenveel koppel op de aangedreven wielen, waarschijnlijk minder. Ook heeft een golfje maar aandrijving op 2 voorwielen (tot het gaat slippen, dan nog maar 1) bij wegrijden. Je kan er dus gevoegelijk van uitgaan dat die nooit z'n volle vermogen kwijt kan. Een 155Q4 heeft een torsen differentieel op de achterkant en een "gewoon" differentieel op de voorkant. Je hebt dus z'n 55% van het vermogen op 2 achterwielen en de rest op de voorwielen. Zelfs als je achter slipt met de Q4 zal je daar nog steeds op beide wielen en op de voorwielen aandrijving houden dus qua tractie moet je de eerste 10 meter al harder weg zijn dan een golfje hoor. Een ongechipte Q4 zal wat turbo-lag hebben, maar ook dat zal weinig beperking opleveren met wegrijden, dan heb je toch niets aan vol vermogen.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

zo sep 14, 2008 15:07

Je hebt dus z'n 55% van het vermogen op 2 achterwielen en de rest op de voorwielen.
De Q4 heeft 57% op de achterwielen en de overige 43% aan de voorwielen qua aandrijving.

Stinkende koppeling :?: Geen last van gehad op die manier, alleen toen mijn koppeling versleten was.
En die stank had ik er toen voor oer, die VR6 moest en zou achter me blijven :twisted:
En een Q4 is alleen intressant als er die gechipt is, naar mijn mening. Ik heb na het chippen pas het Q4 logo op de achterkant geplakt :P

Turbolag is er zowel gechipt als met de standaard chip. De uitlaat aanpassen heeft een veel grotere invloed hierop.
Voordat ik bij EPS geweest was, kwam de turbo er pas bij 3500RPM vol in, nu is dat al bij ~2800RPM
Die chip houd zich redelijk aan het patroon van de standaar chip, echter met een hogere vuldruk.
Vervang de originele dump valve (closed loop origineel) voor een fatsoenlijk exemplaar.
Dit merk je echt trug tijdens het rijden, hiermee beinvloed je op een zeer positieve manier de lag.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 14, 2008 17:50

Die 4wd moet wel eventjes dik 1450 kg in beweging zetten...
Een golfje 3 weegt 1100 kilo of iets in die buurt en heeft naar verhouding hooguit evenveel koppel op de aangedreven wielen, waarschijnlijk minder. Ook heeft een golfje maar aandrijving op 2 voorwielen (tot het gaat slippen, dan nog maar 1) bij wegrijden. Je kan er dus gevoegelijk van uitgaan dat die nooit z'n volle vermogen kwijt kan. Een 155Q4 heeft een torsen differentieel op de achterkant en een "gewoon" differentieel op de voorkant. Je hebt dus z'n 55% van het vermogen op 2 achterwielen en de rest op de voorwielen. Zelfs als je achter slipt met de Q4 zal je daar nog steeds op beide wielen en op de voorwielen aandrijving houden dus qua tractie moet je de eerste 10 meter al harder weg zijn dan een golfje hoor. Een ongechipte Q4 zal wat turbo-lag hebben, maar ook dat zal weinig beperking opleveren met wegrijden, dan heb je toch niets aan vol vermogen.
Hoeveel % van het vermogen denk je dat de aandrijflijn van een Q4 opvreet? :? Weet dat bv een Subaru Impreza WRX STi meer als 33% aandrijfverlies heeft.

4wd is leuk voor 0-100 sprintjes, als je tenminste een goede koppeling en voldoende ponies hebt. Daarna is de 4wd alleen maar een nadeel, trekt veel te veel vermogen weg.

Rwd is trouwens gewoon leuker rijden.... :wink:

alfahead
Member
Member

zo sep 14, 2008 20:53

Erg interesant hoor dat gesteggel :lol: over wel of geen golf op zijn donder geven (heb er zelf al 2 verslagen). Maar wat ik belangrijker vind is welke bougie's ik het beste kan gebruiken en wat voor bougiekabels :?: Ik moet dit snel vervangen want op dit moment is het bijna niet meer leuk om harder dan 2500 toeren te draaien :oops:
Marc

Terug naar “Algemene Technische vragen”