Robbie146
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Xenon troubles............

ma sep 08, 2008 15:49

Help………..Ik ben het elektrische spoor even bijster.

Heb mezelf een setje Xenon aangeschaft, Pilot 6000K H7, voor in de 166. Voorheen ook al meerdere setjes ingebouwd, o.a. bij de GTV zonder problemen, maar waar ik nu tegenaan loop bij de 166 snap ik geen snars van.

- Xenon bijrijderkant ingebouwd, werken als een zonnetje
- Xenon bestuurderskan ingebouwd, nada……………
- Ik denk lamp stuk, dus lampen gewisseld, 2 kanten dood
- Lampen weer terug, bijrijderkant weer werken………
- Volgende gedachte, Balast is niet goed……….
- Balasts omgewisseld, niet helpen………….nog steeds duister aan de bestuurderskant
- H7 teruggevrot, geen probleem, branden als een zonnetje……….

Dus zowel de balasts als de lampen zijn goed maar aan de bestuurderskant krijg ik de boel niet aan de praat. Spanning aan beidde lampen gemeten, exact hetzelfde. Aangezien de Xenon minder stroom trekt als de originele lamp (die dus wel werkt) lijkt me ook dit niet het probleem te zijn…??!!?!?

- Na alles nogmaals helemaal uitgebouw te hebben en weer terug werken nu beidde zijde de Xenon in de Bella NIET
- Balasts + lampen getest op een 12V voeding, deze zijn allemaal goed en branden gewoon.

Voor nu de boel maar weer teruggebouwd naar H7 maar wil graag voor de herfst/winter de Xenon werkend hebben.

Kan het zo zijn dat je voor de 166 een speciaal ontstoorde set moet hebben om de boardcomputer of andere elektronica voor de gek te houden?

Waar oh waar moet ik dit zoeken?
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok
http://www.alfarobbie.com

Andretti Molletti

RE: Xenon troubles............

ma sep 08, 2008 16:27

Ik denk dat je even stroom moet meten van je Xenonset in bedrijf... gokje inschakelstroom is hoog, maar daarna zakt het geheel naar een kleine 3 ampere.
H7 lampje trekt ongeveer 5 ampere...
Je 166 verwacht dus constant 5 ampere..
Sluit een xenonsetje aan met parrallel een 21Watt lampje en das dan 5 ampere.. dan zou de 166 het verschil niet mogen merken.
Adder onder het gras is de inschakelstroom ishoger den de uiteindelijke stroom bij warme lamp bij Xenon...

Heb je foutmeldingen op het dashboard van je 166?

Robbie146
Full Member
Full Member

ma sep 08, 2008 16:31

Zie geen foutmeldingen, maar wat jij zegt is ongeveer waar ik al "bang" voor ben, de GTV is minder elektronisch en kijkt nergens naar, de 166 waarschijnlijk wel.

Vreemd is dan dat 1 kant wel werkt en de tweede helemaal niet, ook niet als je aan de bijrijderskant alles loskoppel en weer een H7 lampje aansluit :idea: :?:

Kan proberen 2 kabels met voorschakelweerstanden er tussen te zetten, die "vreten" dan het extra gevraagde vermogen en houden misschien Bella voor de gek.
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok

Andretti Molletti

Re: RE: Xenon troubles............

ma sep 08, 2008 16:59

Zie geen foutmeldingen, maar wat jij zegt is ongeveer waar ik al "bang" voor ben, de GTV is minder elektronisch en kijkt nergens naar, de 166 waarschijnlijk wel.

Vreemd is dan dat 1 kant wel werkt en de tweede helemaal niet, ook niet als je aan de bijrijderskant alles loskoppel en weer een H7 lampje aansluit :idea: :?:

Kan proberen 2 kabels met voorschakelweerstanden er tussen te zetten, die "vreten" dan het extra gevraagde vermogen en houden misschien Bella voor de gek.
geen voorschakelweerstanden, maar parallel he!!!
dat van 1 kant wel en een niet kan ik ook niet verklaren... :?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 08, 2008 17:04

Is het specifiek 1 kant, of is het gewoon "de 2e die ik inbouw geeft problemen?" Als het niet aan 1 bepaalde kant ligt is het waarschijnlijk de boordcomputer die bij een te grote afwijking (die je pas bij de 2e lamp krijgt) moeilijk gaat doen.

Robbie146
Full Member
Full Member

ma sep 08, 2008 17:36

Is het specifiek 1 kant, of is het gewoon "de 2e die ik inbouw geeft problemen?" Als het niet aan 1 bepaalde kant ligt is het waarschijnlijk de boordcomputer die bij een te grote afwijking (die je pas bij de 2e lamp krijgt) moeilijk gaat doen.
Het is tot nu toe (na 3x alles in en uitbouwen vond ik het even welletjes) de bestuurderskant die de problemen geeft, maar voor ik daar achter was wel kruislings alle onderdelen omgewisseld en zelfs een andere balast geprobeerd.

Sluit ik daar alles aan en aan de bijrijderskant een H7 dan werkt de bestuurderskant wel :? :shock: :?: totdat ik de bijrijderskant aansluit, dan is het weer uit met de pret...................

Dus verhaal van 2x = teveel (of beter gezegd te weinig vermogen) zou dus best eens kunnen kloppen...........maar waarom doet dan consistent de bijrijderskant het wel en de bestuurderskant niet :?: :?:
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok

Robbie146
Full Member
Full Member

di sep 09, 2008 14:39

verschillende telefoontjes gepleegd, oa met de importeur en de TD in Belgie van Pilot maar die hebben ook geen idee.

Het kan zijn dat de aanloopstroom op een of andere manier voor 2 lampen te hoog is en dat er daardoor 1 afhaakt, ga dit aankomende week nog maar eens testen met oa een ampere tang.
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok

Andretti Molletti

di sep 09, 2008 14:49

Meet ook of er spanning oip de aansluitingenblijft staan.
Is de 166 een auto met of zonder zekeringen?
Steeds meer zien we auto's waar geen zekeringen meer (de golf5 bv)in zitten maar stukjes elektronica die de stroom begrenzen als deze te hoog wordt.
Wat je kunt proberen is een indirecte schakeling maken.
De aansluitingen van het dimlicht een relais (of twee relais) laten bedienen en de relais op hun beurt weer de Xenon lampen aan laten sturen... niet de ultime technische oplossing, maar het kan misschien wel werken in jouw geval.

Robbie146
Full Member
Full Member

di sep 09, 2008 15:00

Duidelijk verhaal over die relais.

Denk wel zeker dat de 166 gewoon zekeringen gebruikt, Bella is van 1998 dus niet meer de nieuwste.

Wordt vervolgd.............
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok

Andretti Molletti

di sep 09, 2008 15:24

LENZ hier op het forum zou dat allemaal moeten weten !

PB hem eens voorzichtig??

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di sep 09, 2008 23:18

De goede aftermarket Xenonsetjes hebben ook een draadboom met een relais per stuurkast (dus 2)

Gemerkt heb ik (en nogal wat ingebouwd) dat deze het langst heel blijven en het minste problemen geven...

:wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

cmva
Advanced Member
Advanced Member

di sep 09, 2008 23:29

Stekker naar ballast kan er op 2 manieren op, omdraaien dus

Robbie146
Full Member
Full Member

wo sep 10, 2008 06:55

Stekker naar ballast kan er op 2 manieren op, omdraaien dus
Was het maar zo simpel, dat is het eerste wat ik geprobeerd heb.............
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok

Terug naar “Algemene Technische vragen”