alfadwaas

Versnellingsbak Gtv6 maakt zwaar schavend bijgeluid??!!??

ma sep 01, 2008 21:20

Ik heb even een vraag omtrend de versnellingsbak van een Gtv6.

afgelopen zondag op weg naar Assen, ging het even wat harder en tijdens de intensieve arbeid, begon de bak plots een zwaar schurend geluid te maken.
De versnellingspook ( in 5de versnel) rammelt plots ook, als ik hem iets naar links duw is het weg???

Na afkoelen ging het even goed, maar na 3 rondjes op Assen, was het terug!! de bak schakelt iets zwaarder maar nog wel gewoon goed.
Maar je kan elkaar bijna niet meer verstaan, vanaf de 3de versneling word het erger.

Wie heeft dit ook weleens meegemaakt? en heeft de oplossing voor me?

Nu is het'al m'n 2de bak die kuren vertoond(1ste overleed op Spa), past er ander model onder die wat meer krachten kan hebben dan de originele??

Ik hoop dat iemand me kan helpen, zodat ik binnenkort weer met een :lol: kan rond rijden ipv met oorkleppen.
BVD.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Versnellingsbak Gtv6 maakt zwaar schavend bijgeluid??!!?

ma sep 01, 2008 22:00

heb je er wel voldoende en juiste olie in zitten?

zo'n v-bak moet tot 250 pk toch wel goed aankunnen, ik weet niet hoeveel pk jouw gtv6 heeft?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

alfadwaas

ma sep 01, 2008 22:52

Qua pk's mag het dan geen probleem zijn, zit op ong 210 pk.
Zit er ergens een venstertje op de bak ofzo?
Hoe kan ik dat checken? Olie zit er al wel een tijdje in, maar vind het rammellen van de pook plots ook zo raar.
Kan dat ook te maken hebben met te laag olie nivo in de bak?
Laatst gewijzigd door alfadwaas op di sep 02, 2008 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Versnellingsbak Gtv6 maakt zwaar schavend bijgeluid?

di sep 02, 2008 00:00

Qua pk's mag het dan geen probleem zijn, zit op ong 210 pk.
Ik ben qua sleutellen nog echt leek, maar zit er ergens een venstertje op de bak ofzo?
Hoe kan ik dat checken? Olie zit er al wel een tijdje in, maar vind het rammellen van de pook plots ook zo raar.
Kan dat ook te maken hebben met te laag olie nivo in de bak?
Stefan kijk hier even serieus na. Als ik je was lk zou ik er even een expert na laten kijken. Als er te weing olie in zou zitten is ie wel bijna kapot lijkt me.
Andere kant, de olie kan zo maar niet weg zijn. Als ie echt schuurt duidt het erop dat er iets dus aanloopt en dat is gewoon niet goed.
Al dan niet als je de 5 opzij drukt...is gewoon niet goed en lijkt me niet juist om mee door te rijden.

Vanachter PC is het altijd lastig te oordelen: mijn advies is om er op korte termijn een technisch iemand naar te laten kijken en tot die tijd de GTV6 ontzien...
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

alfadwaas

di sep 02, 2008 08:41

Ik ga zelf de bak demonteren, heb bij div. opeltjes de bakken vervangen dus lijkt me dat me dat nog wel gaat lukken.
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden of is het vrij eenvoudig om de bak eronder uit te pakken.

gr. stefan

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 02, 2008 08:57

olie aftappen en kijken of er slijpsel in zit. Overigens worden de bakken van GTV-6-en vrij heet, dus er moet heel goede olie in. Racers zetten er niet voor niets een koeler met pomp op...genoeg problemen van gezien.

Komt mij voor dat de olie die er in zit het niet (meer) aankan. mijn racer draait op volsyntheet in de bak en diff. Kost wat, maar geen enkel probleem, ook niet met schuimen wat met de 105-bakken in racecondities vaak voorkomt.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

alfadwaas

di sep 02, 2008 20:17

ik denk inderdaad dat het probleem de olie is geweest en dat de bak nu heet is gelopen.
ging namelijk eindje boven de 220 toen het geluid plots begon.

weet iemand of er zwaardere lagers te koop zijn voor in de bak? zo ja graag indien mogelijk merk en type en adres waar ik ze kan halen/kopen.

Bvd.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 03, 2008 20:38

hoi,

mischien is er een aandrijfas losgelopen of zelfs de remschijf.hier verklaar ik het trillen van de pook mee(heb het zelf ook al eens gehad :oops: )
hoe is het met het achterste aandrijfrubber?
als het alleen maar soms aanwezig is ,zoek ik het nl niet in de lagers en daarmee ook niet in olie of zoiets...
remschijf losgelopen kan ertoe lijden dat ie toch meestal goed in het center ligt en soms niet(hogere snelheden)en hoog toerental met een slingerende remschijf lijdt tot hoge temperatuur,na afkoelen zit de boel mischien weer net iets anders .
o en als de bak los moet pak ik het gehele transaxle eronderuit...dus incl achteras en aandrijfassen en stabi alles er nog aan.als het dan geheel op de grond ligt kun je rustig werken...dus,

dwarstraverse los,schokkers los,cardanas los,remleiding los,handremkabel los,uitlaat los stabi los etc...niet in deze volgorde maar dan heb je een idee...ikzelf pak in circa 2 uurtjes de hele zooi eronderuit zonder brug of put ofzo...een shittie job maar is wel te doen...
ff checken zou ik wel eerst grondig doen...

Rob...

Terug naar “Algemene Technische vragen”