di aug 26, 2008 11:55
Om het verhaal af temaken. Remslangen van EPDM en SBR-rubber kunnen niet goed, soms zelfs slecht tegen boorzuuresters (dit zit in DOT-4 remvloeistoffen). Om die reden willen bepaalde fabrikanten alleen een DOT-3 remvloeistof in hun systeem.
DOT-3 remvloeistoffen betaan uit verschillende glycol-ethers met poly-glycolen in plaats van ricinusolie dat men vroeger gebruikte (in 1924 kwam er remolie op de makt bestaande uit 60 procent recinusolie verdund met di-aceton-alcohol deze is tot 1955 toegepast.
DOT-4 remvloeistoffen bestaan uit verschillende glycol-ethers maar dan met boorzuur-esters (dit noemen ze ook wel Boraat-esters). Hierdoor zal het natte kookpunt (remvloeistof dat vocht heeft opgenomen) van DOT-4 een geringe afname van het kookpunt vertonen en gaat dan ook langer mee.
Maar men roept vaak ook dat remvloeistoffen van het type 3,4 of 5.1 gemengd mogen worden. Naar mijn mening dus niet, als er staat dat DOT-3 gebruikt moet worden. Hou je dan maar bij DOT-3.
DOT-5 daarintegen beslist niet mengen met DOT-3, 4 of 5.1. DOT-5 zal zeer argessief reageren op DOT-3, 4 of 5.1. DOT-5 is remolie op basis van siliconen waardoor het goedje niet hygroscopisch is (dus geen water aantrekt, en dus zo zijn voordelen, geen vastrottende remcilinders).
DOT-3, 4 en 5.1 zijn amberkleurig en DOT-5 is rood purper achtig. Dus verschil is makkelijk te herkennen.