DINKY

RE: 14 ts moeilijk aan de praat te krijgen

vr aug 08, 2008 13:50

hallo beste
ja met choke bedoel ik wel verhoogt stationair toerental bij koud start is toch normaal ecu krijgt andere gegevens door van temperatuur sensor en luchtmassameter, het starten is momenteel geen probleem meer start onmiddelijk en draait ook direct perfect op +- 1400 toeren na een minuut ongeveer zakt hij dan naar de normale waarde van +-1000 toeren maar draait dan niet erg schoon rond, meer op 3 poten , als hij op temperatuur is start hij ook direct en draait onmiddelijk op +-1000 toeren maar stotterend maar zoals ik al voorheen vertelde vind ik het straf wanneer de koelventilator opspringt en je zet hem dan uit en start hem direct terug dan draait hij zo zuiver als een klok op +- 900 toeren valt dan de koelventilator uit verhoogt het toerental met +-100 toeren en begint hij terug stotterend te draaien ,lampda heb ik al uitgemeten en is ok en uitlaat is nog als nieuw
greetz :wink:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr aug 08, 2008 13:54

heb je niet een stekker verwisseld? bv de ventilator stekker met de koeltemp.stekker???
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 08, 2008 14:49

een TS moet direct na start gewoon 800-900 toeren gaan draaien, miss dat ie de eerste minuut 1000-1100 loopt maar meer ook niet.

Hoe heb je de lambda uitgemeten? Met een scope?

DINKY

vr aug 08, 2008 15:05

hoi
neen niet met scoop heb ik niet
eerst weerstand gemeten bij koude lampda is +-3 ohm daarna met verwarmde lampda en draaiende motor spanning ts pin 3 en 4 schommelt tss 0 en 0,8 v zou normaal moeten zijn ,maar ga alles overbouwen van inlaatstuk tot aan luchtfilter heb alles nog in reserve onderdelen liggen,want dit is een speld in een hooiberg zoeken ,als dan alles nog hetzelfde is dan weet ik dat ik elders moet gaan zoeken
thanks everyone :wink:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: 14 ts moeilijk aan de praat te krijgen

vr aug 08, 2008 15:13

hoi
heb culasse verwijderd van 14 ts
:shock: :shock: :shock:

Afbeelding

:P

(sorry off topic, maar kon echt niet laten)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 14 ts moeilijk aan de praat te krijgen

vr aug 08, 2008 23:36

een TS moet direct na start gewoon 800-900 toeren gaan draaien, miss dat ie de eerste minuut 1000-1100 loopt maar meer ook niet.

Hoe heb je de lambda uitgemeten? Met een scope?
en hoe komt het dan dat ie de eerste min verhoogt draait :wink: koudstartsensor.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 09, 2008 01:19

koudstartsensor? :? denk dat je gewoon de temperatuursensor bedoelt... voor de koude start wordt niet gebruik gemaakt van een aparte sensor in ieder geval.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

za aug 09, 2008 08:30

koudstartsensor? :? denk dat je gewoon de temperatuursensor bedoelt... voor de koude start wordt niet gebruik gemaakt van een aparte sensor in ieder geval.
sinds wanneer niet meer :shock:

je hebt 3 temp sensors in je motorruim 1 voor de meter 1 voor de ven en 1 voor de de koudstart... heb die dingen zo vaak moeten vervangen kijk maar bij de meeste ts-jes zitten 2 sensors op het termostaathuis, biuj de V6 op de kop... het verhoogt in toeren lopen is puur dat ie ff meer brandstof krijgt (automatische shoke) en die gegevens krijgt ie van de koud start sensor(weerstand verandering voor de computer). alleen meestal kom je er pas achter dat dat ding echt kapot is als het koud is. zou best kunnen dat ze dat nu via 1 sensor regelen maar de koudstrart word nog steeds gemeten door de computer en kan dus ook kapot gaan :wink:

gevolg is slecht starten.

zo niet vreet ik mijn diploma op 8)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 09, 2008 09:32

je hebt 3 temp sensors in je motorruim 1 voor de meter 1 voor de ven en 1 voor de de koudstart... heb die dingen zo vaak moeten vervangen kijk maar bij de meeste ts-jes zitten 2 sensors op het termostaathuis, biuj de V6 op de kop... het verhoogt in toeren lopen is puur dat ie ff meer brandstof krijgt (automatische shoke) en die gegevens krijgt ie van de koud start sensor(weerstand verandering voor de computer). alleen meestal kom je er pas achter dat dat ding echt kapot is als het koud is. zou best kunnen dat ze dat nu via 1 sensor regelen maar de koudstrart word nog steeds gemeten door de computer en kan dus ook kapot gaan :wink:

Dit is een 16V twinspark, daar een automatische regeling op (net als op de 8V overigens) die het stationairtoerental stabiel houdt, ongeacht de temperatuur van de koelvloeistof. Zo zit het in het programma van de ECU dus hou zou gewoon netjes stationair op een normaal toerental moeten draaien, niet verhoogd.

Je hebt wel een punt, als deze sensor of z'n bekabeling stuk is, heb je kans dat de ECU verkeerde hoeveelheden gaat inspuiten waardoor de auto moeilijk/niet zal starten. Als de ECU zelf in de gaten heeft dat deze sensor niet (goed) uit te lezen is kan het goed zijn dat hij daarom na het starten een noodprogramma zal lopen met verhoogd toerental en extra rijk mengsel. Als je dan een warme motor hebt heb je kans dat de boel te rijk wordt gemengd waardoor je de motor verzuipt, er zijn allerlei scenario's te verzinnen waarbij de motor wel of niet start of slecht loopt.

Vooral die sensor even nalopen dus, het kan maar zo de oorzaak zijn.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

za aug 09, 2008 09:51

Dit is een 16V twinspark, daar een automatische regeling op (net als op de 8V overigens) die het stationairtoerental stabiel houdt, ongeacht de temperatuur van de koelvloeistof. Zo zit het in het programma van de ECU dus hou zou gewoon netjes stationair op een normaal toerental moeten draaien, niet verhoogd.

Je hebt wel een punt, als deze sensor of z'n bekabeling stuk is, heb je kans dat de ECU verkeerde hoeveelheden gaat inspuiten waardoor de auto moeilijk/niet zal starten. Als de ECU zelf in de gaten heeft dat deze sensor niet (goed) uit te lezen is kan het goed zijn dat hij daarom na het starten een noodprogramma zal lopen met verhoogd toerental en extra rijk mengsel. Als je dan een warme motor hebt heb je kans dat de boel te rijk wordt gemengd waardoor je de motor verzuipt, er zijn allerlei scenario's te verzinnen waarbij de motor wel of niet start of slecht loopt.

Vooral die sensor even nalopen dus, het kan maar zo de oorzaak zijn.
weet niet precies hoe het bij een 16v zit maar een 8v heeft een losse stationair regeling en een koudstart sensor (blauwe stekker) stationair regeling op de inlaat en temp sensor op de kop of ook op het termostaathuis ligt aan het type... kijk maar in je bestel lijst of op een brezan site of iets (praat in dit geval over de 2.0ts 155)

16v zou dit best anders kunnen regelen maar elke motor heeft een koud start procedure nodig. vertel me maar hoe die auto (een 16v ) dit doet in de winter dan met zijn automatische shoke.... en waar haalt ie die gegevens vandaan? en een ECU heeft ook een noodloop he :wink: als er bijv een bobine stuk is kan het goed wezen dat er een injector word uitgeschakeld door het systeem... omdat dit is ingeprogrameerd heb het mee gemaakt. iemand laten uitlezen injector kapot injector vervangen en nog steeds kapot pinnen meten en multimeter bobine kapot 8)

sensors zijn simpel na te meten de meeste bij bijv deze 16 kan je direct op massa leggen en kijken wat er gebeurd of door simpelweg stekkers los te trekken kan je een heel eind komen in je storing zoeken. maar ook de simpele ouderwetse manier niet vergeten... draai er eens een bougie uit,welke kleur heeft die heb je druk op je rail en constant? hoe is je branstof druk membraam enz enz simpele testjes die je zelf kan uitvoeren...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 09, 2008 11:36

3 temperatuur sensors op het blok:
- eentje voor de ecu, meestal de blauwe stekker. type met variabele weerstand.
- eentje voor de temp. meter. type met variabele weerstand.
- eentje voor het temp. lampje. schakelt bij een vaste weerstand om.

Sensor voor de automatische fan zit in de radiateur.

temp wordt bepaald door 1 sensor. is die temp lager als een bepaalde waarde dan wordt er meer brandstof ingespoten, de koude start verrijking.

Vraag maar eens na bij Stephan van Squadra als je het niet gelooft.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 09, 2008 12:32

weet niet precies hoe het bij een 16v zit maar een 8v heeft een losse stationair regeling en een koudstart sensor (blauwe stekker) stationair regeling op de inlaat en temp sensor op de kop of ook op het termostaathuis ligt aan het type... kijk maar in je bestel lijst of op een brezan site of iets (praat in dit geval over de 2.0ts 155)

16v zou dit best anders kunnen regelen maar elke motor heeft een koud start procedure nodig. vertel me maar hoe die auto (een 16v ) dit doet in de winter dan met zijn automatische shoke.... en waar haalt ie die gegevens vandaan? en een ECU heeft ook een noodloop he :wink: als er bijv een bobine stuk is kan het goed wezen dat er een injector word uitgeschakeld door het systeem... omdat dit is ingeprogrameerd heb het mee gemaakt. iemand laten uitlezen injector kapot injector vervangen en nog steeds kapot pinnen meten en multimeter bobine kapot 8)

sensors zijn simpel na te meten de meeste bij bijv deze 16 kan je direct op massa leggen en kijken wat er gebeurd of door simpelweg stekkers los te trekken kan je een heel eind komen in je storing zoeken. maar ook de simpele ouderwetse manier niet vergeten... draai er eens een bougie uit,welke kleur heeft die heb je druk op je rail en constant? hoe is je branstof druk membraam enz enz simpele testjes die je zelf kan uitvoeren...
Wat meet een koudstart sensor volgens jou? Een koudstart, twee koudstarts?
Een injectiesysteem choked niet. Een choke, oftewel een "verstikking" is het dichtzetten van de luchtinlaat zodat het mengsel rijker wordt. een Automatische choke is een mechanische oplossing die dit doet zonder dat je als bestuurder een handeltje of zo in de cabine om moet zetten. Een injectiesysteem zal afhankelijk van de buitentemperatuur en de temperatuur van de koelvloeistof meer of minder brandstof inspuiten, maar er zal echt nooit een verhoogd stationairtoerental gedraaid worden tenzij er sprake is van noodloop. Een injectiesysteem zal ook nooit de luchtinlaat dicht zetten om een rijker mengsel te bewerkstelligen, dat is iets voor carburateurs die meer onderdruk nodig hebben om meer brandstof aan te kunnen zuigen.

Een defecte injector/bobine en het verkeerd interpreteren van uitlezen lijkt me hier niet het geval.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

za aug 09, 2008 20:54

3 temperatuur sensors op het blok:
- eentje voor de ecu, meestal de blauwe stekker. type met variabele weerstand.
- eentje voor de temp. meter. type met variabele weerstand.
- eentje voor het temp. lampje. schakelt bij een vaste weerstand om.

Sensor voor de automatische fan zit in de radiateur.

temp wordt bepaald door 1 sensor. is die temp lager als een bepaalde waarde dan wordt er meer brandstof ingespoten, de koude start verrijking.

Vraag maar eens na bij Stephan van Squadra als je het niet gelooft.
dit was eigenlijk ook wat ik bedoelde en de blauwe stekker is voor mij (sorry oude blokken gewend) de koudstart alleen verwoord ik het dan misschien wat vreemd :wink: maar verhoogt toeren draaien doet ie wel. maar ligt idd aan de temp... maar wat ik met al dit schrijven bedoelde is als deze gegevens door welke reden dan ook fout zijn zal de motor ook zwaar beroerd starten....

maar zou hem toch laten uitlezen... op weerstand en op pinnen

het andere uitlees verhaal was een voorbeeld :wink:

DINKY

za aug 09, 2008 21:26

jongens jongens toch
jullie hebben misschien allemaal een beetje gelijk :D maar daarmee is mijn probleem nog niet opgelost :cry:
1 ding weet ik zeker bij koud start heb je altijd een rijkermengsel anders zijn al die sensors nutteloos en zoals pieter zei zonder rijker mengsel wil ik jou wagen wel eens horen draaien in de winter als het vriest op stationair toerental het zijn wel degelijk de sensorweerstanden die de sturing doorgeven naar de ecu hoe hij moet draaien als ie koud heeft en bij koudstart heb je altyd een licht verhoogt stationair toerental ongeacht welke wagen ,maar met de modellen van heden valt dit nauwelijks op daar de stuurgegevens naar de ecu zo nauwkeurig zijn dat je nauwelijks merkt,het is zelfs niet uitgesloten dan je in het ecu het verhoogt toerental bij koudstart kan regelen zoals bij vw zowel als je stationair toerental kan regelen in het ecu . het verhoogt staionair draaien op 1400 toeren bij koudstart is voor mij normaal daar hij dat vroeger voor mijn problemen ook altijd heeft gedaan ,maar dat duurt slechts 1 minuutje dan zakt hij ,vandaag heb ik ook ondekt wanneer je hem in versnelling zet en de handrem op laat en je op ralenti wil vertrekken door het koppelingspedaal lichtjes te laten slippen zodat het toerental zakt ,kan je hem zo op +- 800toeren houden dan draait ie ineens mooi perfect rond zonder stotteren :arrow: maar dit weekend gaat gans de inlaat tot aan luchtfilter tot aan de cullasse eraf en wordt vervangen door een ander dan kan ik dat gedeelte toch al uitsluiten maar toch blijft het een mystery wagen eerst ni aan de praat krijgen van geen kanten en na laatste keer starten met pikuur en benzine geen last meer gehad voor te starten , start nu vlekkeloos :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 09, 2008 21:45

Sensorwaarden die sturing door geven? De ECU meet sensoren uit, die sensoren zijn allemaal passief, er wordt niets doorgestuurd en de ECU bepaalt wat er gebeurt, niet de sensoren. De ECU doet een aantal metingen en bepaald vervolgens de hoeveelheid in te spuiten brandstof en het moment dat er gevonkt moet worden. Een 1.4 TS heb ik nog nooit mee gewerkt, maar de 8v en 16V waar ik wel mee heb gewerkt (155 1.7, 1.8, 2.0 8V, 147 1.6, 155 2.0 16V) laten echt gelijk na starten het toerental zakken, ook bij koude motor, tenzij er iets niet goed is.

Als je toch gaat wisselen van onderdelen, pak even een nieuwe KVS temperatuursensor en zet die er ook in, ze kosten een tientje of zo en dan weet je ook zeker dat dat geen problemen oplevert.

Terug naar “Algemene Technische vragen”