DINKY

14 ts moeilijk aan de praat te krijgen

wo aug 06, 2008 23:03

hoi
heb culasse verwijderd van 14 ts door distributie breuk 4 kleppen vervangen die krom waren terug gemonteerd
starte vrijwel onmiddelijk maar viel na 20 sec stil had hem wel gestart zonder koelvloeistof om te proberen nadien niet meer aan de praat te krijgen
spuit je een beetje startpilot in het inlaatstuk via het kleine buisje van de injectoren rail dan wil hij starten maar blijft niet draaien vandaag nog eens geprobeerd en met wat startpilot in gang gekregen eerst wel wat puffend en stoterend maar na een tydje draait hij beter maar op ralenti draait hij niet zuiver stotterend, geef je gas eenmaal boven 3000 toeren draait hij normaal zonder puffen of stotteren en acceleren doet hij goed en luistert zoals het hoort motor heeft een kwartier gedraaid en was volledig op bedrijfstemperatuur koelvloeistof op gedaan en alles normaal heb verwarming en temperatuur blijft goed nadien valt hij vanop ralenti stil en weer ni meer aan de praat te krijgen benzine pomp is ok heb de injectoren doorgemeten en lijken ok
ben teneinde raad en weet ni waar ik moet beginne zoeken
iemand raad

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: 14 ts moeilijk aan de praat te krijgen

do aug 07, 2008 08:37

Zou beginnen met drijfstanglagers te vervangen

Giulia1300ti
Member
Member

do aug 07, 2008 09:15

Ik zou beginnen met punten en comma's. Dat leest wel zo lekker. :-)
'68 Alfa Romeo Giulia 1300 TI
'90 Alfa Romeo 33 1.3 -rip-
'83 Alfa Romeo Sud 1.3 SC -rip-

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 07, 2008 11:03

valse lucht of MAF defect of kabelverbinding MAF niet goed zou ik zeggen.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 07, 2008 12:11

wat is er allemaal met de kop gedaan? gevlakt? andersidd ff drijfstanglagers nakijken

hoe zagen de zuigers eruit?

MAF op valse lucht is noodloop.... :wink:

'denk dat je moet gaan denken aan iets dat is gaan uit zetten door de warmte, of bijvoorbeeld kapotte drijfstanglagers door vlakken van de kop. ofwel verandering compressie verhouding meer kracht/druk op lagers. kan fataal zijn... en alles wat je gedaan hebt nagaan. alles wat je los hebt gehaald controleren

succes :wink:

heb evt nog een net 1400 onderblok staan :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 07, 2008 13:02

Waarom wordt hier gekeken naar drijfstanglagers? (Die sowieso vervangen, hebben een klap gehad). Zou de motor te zwaar ronddraaien en daarom niet willen starten of stationair willen draaien? Ik zou dan verwachten dat het met startspray ook niet wil, dat er veel bijgeluiden uitkomen en dat de boel gruwelijk stuk zou lopen als je de motor een kwartier zou laten lopen?

Die valse lucht of defecte MAF/bekabeling waar ik aan denk zou een te arm mengsel opleveren, waardoor starten en stationairlopen niet wil, dat lijken me de symptomen die genoemd worden, of mis ik nu iets?

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 14 ts moeilijk aan de praat te krijgen

do aug 07, 2008 13:15

Waarom wordt hier gekeken naar drijfstanglagers? (Die sowieso vervangen, hebben een klap gehad). Zou de motor te zwaar ronddraaien en daarom niet willen starten of stationair willen draaien? Ik zou dan verwachten dat het met startspray ook niet wil, dat er veel bijgeluiden uitkomen en dat de boel gruwelijk stuk zou lopen als je de motor een kwartier zou laten lopen?

Die valse lucht of defecte MAF/bekabeling waar ik aan denk zou een te arm mengsel opleveren, waardoor starten en stationairlopen niet wil, dat lijken me de symptomen die genoemd worden, of mis ik nu iets?
drijfstang lagers om verschillende redenen idd ook voor weerstand start bij warme motor niet = uitzetten weerstand (zou kunnen is nog steeds gissen vanuit hier)

als de motor te arm zou lopen zou deze ook niet een kwartier lopen.... en daarna niet meer (of moet in dat kwartier de bougie's hebben verbrand)

maar de kleppen zijn zelf vervangen,hoe waren de gelijders? en hoe zijn ze nu lees weerstand. zijn de kleppen ingeslepen op de oude zittingen? ofwel kunnen ze hun warmte kwijt aan de kop of heb je nu een verbrande klep in je kop.... (zou ook kunnen waarom hij niet meer start) er zijn gewoon zoveel dingen die niet goed kunnen zitten die in een kwartier kapot kunnen draaien. en is het alleen niet aanslaan? draait de motor wel mooi rond? met de info die gegeven is, en op afstand diagnose stellen is gewoon heel moeilijk en is eigenlijk altijd gissen......

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: 14 ts moeilijk aan de praat te krijgen

do aug 07, 2008 17:38

hoi
geef je gas eenmaal boven 3000 toeren draait hij normaal zonder puffen of stotteren en acceleren doet hij goed en luistert zoals het hoort motor heeft een kwartier gedraaid en was volledig op bedrijfstemperatuur
Geen ratelende drijfstangen dus. :wink:

Denk ook eerder aan een sensorprobleempje of een luchtlekkage.

BDP sensor die er mee stopt als hij warm wordt?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: 14 ts moeilijk aan de praat te krijgen

do aug 07, 2008 19:49

hoi
geef je gas eenmaal boven 3000 toeren draait hij normaal zonder puffen of stotteren en acceleren doet hij goed en luistert zoals het hoort motor heeft een kwartier gedraaid en was volledig op bedrijfstemperatuur
Geen ratelende drijfstangen dus. :wink:

Denk ook eerder aan een sensorprobleempje of een luchtlekkage.

BDP sensor die er mee stopt als hij warm wordt?
oeps niet verder gelezen als het probleem.... :oops: :oops: :oops: neemt niet weg dat het nog steeds van alles kan wezen en moeilijk te zeggen is op zo een afstand.

DINKY

do aug 07, 2008 22:05

hallo mannen
bedankt voor alle info maar drijfstangen en cullasse zijn inorde motor maakt geen geluidjes
moet nog wel eens de compressie nemen ,maar is wel een spookauto ziehier het verhaal van vandaag,misschien werpt dit bij iemand een nieuw :idea:
vanmorgen moet ik hem starten met een pikuur met wat benzine ingespoten in het kleine darmpje dat verbonden is met injectierail en inlaatstuk,motor start vrijwel onmiddelijk,raar maar waar nadien geen problemen meer om hem te starten niet warm of ook niet koud,start onmiddelijk
deze avond stond hij volledig koud ,start hem en draait direct perfect op choke op zo een 1400 toeren zonder stotteren nadien naarmate hij warmer wordt en de choke mindert begint hij onregelmatig te draaien op ralenti +-1000 toeren ,geef je wat gas dan draait hij terug normaal eenmaal boven de 1800 toeren. Dan nog iets raar :?: ,als je hem dan op temperatuur laat komen tot de aanjager opspringt om af te koelen en je legt hem dan stil en je start hem nadien terug zonder aan het gaspedaal te komen dan draait hij gewoon perfect op ralenti op+-900tr wanneer dan de aanjager van de koeling uitvalt begint hij terug stotterend te draaien :? toch spoeki nee :!: dus denk ik wel dat compressie moet inorde zijn maar zal toch maar eens meten :wink:

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 07, 2008 22:17

heeft dit ding geen nokkenas positie sensor?

zou die eens meten....

deze moet volgens mij contact maken met de BDP alleen tijdens een koud start loopt hij gewoon een programma af zeg maar (simpel gezegd) alleen vind het nogal lang als hij dat zou doen tot de fan aanslaat... heb je hem al laten uitlezen?

sudsprint
Guru
Guru

do aug 07, 2008 22:17

Compleet off topic maar kwam Metal Molly niet uit Tremelo?

En maar weer on topic
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

DINKY

do aug 07, 2008 22:36

hoi
inderdaad heeft een nokkenas sensor zal die eens nameten ,deze heb ik wel vervangen als ik de culasse eraf heb gedaan daar ik deze perongeluk met het nokkenastandwiel te verwijderen een tikje heb gegeven en was gebarsten maar heb dan een occasie ander gezet,heb een uitleesapparaat gekocht en dan tot de conclusie gekomen dat mijn type het obd of Eobd nog niet ondersteund dus uitlezen kan enkel met alfa aparatuur
wordt vervolgd
groeten dirk

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr aug 08, 2008 08:04

zou hem dan toch ff laten uitlezen bij een dealert :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 08, 2008 10:11

Deze auto heeft geen choke. Dat hij verhoogde toeren draait bij koude motor stationair geeft aan dat er iets fout zit. Zoek het hele inlaatkanaal tussen de MAF en de inlaat eens goed af op lekken, probeer als je daar niets in vindt anders eens of je met een andere (geleende) MAF het probleem nog steeds hebt. Mocht het niet aan je MAF liggen kan je nog naar je gasklepsensors en naar je lambda sonde kijken. Omdat de auto gewoon niet wil starten verdenk ik de lambda (of lekke uitlaat tussen motor en lambda) niet gelijk, de kans dat je motormanagement zodanig ontregeld raakt dat de auto niet meer wil starten is wel erg klein.

Terug naar “Algemene Technische vragen”