Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

wo jul 30, 2008 21:32

Je zal wel denken, daar heb je er weer 1 die zijn remmen niet ontlucht krijgt.... En dat klopt ! Wel diverse topics doorgelezen maar heb daar niets uit kunnen halen waarmee ik het beter kan krijgen.
Setup :
Goodridge RVS remslangen rondom
Volvo 240 4 zuiger remklauwen voor
Giulia/105 remklauwen achter
Remklauwen allemaal gereviseerd
Instelbare remdruk begrenzer bij de HRC

-Ik heb ontlucht met een eezibleed met de kont zo hoog als ik verantwoord vond.
-Ontluchtingsnippels zitten aan de hoge kant
-Heb ook op de ouderwetse manier ontlucht (met 2 man en dan pompen op commando)
-Er is nergens lekkage
-Remdruk begenzer staat volledig open en is ook ontlucht

Als de motor uit staat heb ik een hard pendaal, maar op het moment dat ik de motor start issie weg. Als ik ga pompen dan krijg ik wel wat remdruk maar dan gaat de motor door het vacuum verbruik wat onregelmatig stationair lopen.
Iemand nog tips ???

Helllllp !!!!

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

wo jul 30, 2008 22:05

Mijn eerste reactie is dat je geen luchtprobleem hebt, maar een ander technisch probleem.
Bijvoorbeeld: HRC inwendig lek of rembekrachtiger(slang of -terugslagklep) probleem?

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

wo jul 30, 2008 22:17

Vraag Andretti Moletti eens, die heeft ook enorme problemen gehad met het ontluchten.
Uiteindelijk was het wel gelukt.
Succes!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

wo jul 30, 2008 22:24

Waarschijnlijk toch nog steeds lucht. Ik heb onlangs de gehele achterremmerij van mijn Alfetta vernieuwd en ben ook een hele poos bezig geweest voordat ik fatsoenlijk druk had. Je wordt er gek van. Maar uiteindelijk is het gelukt. Ook het afstellen komt nauwkeurig. Gewoon doorgaan dus.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

wo jul 30, 2008 22:31

Blijft er lucht zitten in je instelbare verdeler?
Lopen er ergens slangen zo, dat er lucht in blijft staan?
Heb je al de combinatie eezibleed + iemand die hard op het pedaal stampt geprobeerd? Het stampen brengt de gevangen lucht in de leidingen los van hun plek (lokale hoge punten in het systeem), de eezibleed zorgt voor stroming in de leiding zodat de belletjes meegenomen worden. Zorg wel voor voldoende remvloeistof, want je bent ff bezig!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

do jul 31, 2008 00:14

rembekrachtiger(slang of -terugslagklep) probleem?
Waar zit deze precies ? Slang heb ik al vervangen samen met dat blauwe dingetje/knietje.
Ook het afstellen komt nauwkeurig. Gewoon doorgaan dus.
Afstellen hoef ik niet, zijn Giulia klauwen achter. Zelfstellend dus. En doorgaan ben ik ondertussen zat, heeft me al 1,5 liter remvloeistof gekost....
Blijft er lucht zitten in je instelbare verdeler?

Zit ontluchtingsnippel op en reeds ontlucht.

Lopen er ergens slangen zo, dat er lucht in blijft staan?

Niet extreem, remleiding achter is wat aan de lange kant die staat lichtjes in een bochel maar ik heb tijdens het ontluchten de bak ook wel eens naar beneden gehad dus dan zou die evetuele lucht er wel uit moeten zijn. En bij de voorremmen vanwege de T-stukjes maar daar heb ik de klauwen ook al los gehad en op allerlij manieren en standen ontlucht maar geen bellen.

Heb je al de combinatie eezibleed + iemand die hard op het pedaal stampt geprobeerd? Het stampen brengt de gevangen lucht in de leidingen los van hun plek (lokale hoge punten in het systeem), de eezibleed zorgt voor stroming in de leiding zodat de belletjes meegenomen worden. Zorg wel voor voldoende remvloeistof, want je bent ff bezig!

Laatste kan ik effe proberen ! Gewoon met Eezibleed pendaal hard trappen, vast houden en dan nippel open ?

Groeten, Pieter
Nog wat foto's van eventuele cruciale punten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

do jul 31, 2008 08:25

Idd gewoon Eezibleed en pompen met de kont omhoog. Daarna zaak laten rusten.
Ik heb meermalen meegemaakt dat ik na het ontluchten best wel treurig was over het resultaat: Een redelijk diepliggend pedaal en niet lekker hard met de bekrachtiging erbij. Maar als je een tijdje had gereden en de blokken na een aantal rustige remmingen op de schijven waren ingesleten had ik optimale respons...Misschien niet alleen lucht dus???

Iets anders: Waarom geen dot 5.1 erin??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

do jul 31, 2008 09:28

Afbeelding

terugslagklep: net naast die koplamp zie je een slang lopen van links naar rechts, aan de kant op de inlaat zit een terugslag klep

waarom geen dot 5.1, omdat die nog erger vocht aantrekt als dot 4 en dot 4 volstaat ook voor een semi racer toch :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

do jul 31, 2008 09:30

uh verzin gelijk nog wat...

volgorde ontluchten goed?
(en 1,5 ltr is niet zo veel, dat was mijn maatje al kwijt bij het ontluchten van zijn motorfiets....)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

do jul 31, 2008 09:48

Ik heb bij mijn gtv6 gemerkt dat een transacksel lastige jongens zijn met ontluchten.

Ik heb ook een eziebleed en is me wel gelukt, ik had ook probleem dat het pedaal weer sponzig werd na een poosje staan.

Ik heb de auto gewoon vlak ontlucht maar wat ik wel gemerkt heb is dat je heel lang moet ontluchten voor dat het goed is en met 105 klauwen achter moet het beter gaan dan met de org klauwen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Han




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

do jul 31, 2008 20:01

Idd gewoon Eezibleed en pompen met de kont omhoog. Daarna zaak laten rusten.
Ik heb meermalen meegemaakt dat ik na het ontluchten best wel treurig was over het resultaat: Een redelijk diepliggend pedaal en niet lekker hard met de bekrachtiging erbij. Maar als je een tijdje had gereden en de blokken na een aantal rustige remmingen op de schijven waren ingesleten had ik optimale respons...Misschien niet alleen lucht dus???

Iets anders: Waarom geen dot 5.1 erin??
Bij mij wordt het pendaal niet eens lekker hard, ik kan em gewoon op de bodem trappen (al heb ik wel het gevoel dat ik bij het allerlaatste stukje wel een beetje remdruk heb). En met zo weinig remdruk vind ik het niet verantwoord om de weg op te gaan...

En waarom geen DOT 5.1 ? Omdat deze olie ook een hoog kookpunt heeft, minder vocht aantrekt en minder agressief is voor div. rubbertjes in het remsysteem...

terugslagklep: net naast die koplamp zie je een slang lopen van links naar rechts, aan de kant op de inlaat zit een terugslag klep
Toch heb ik niet het idee dat die klep stuk is, zolang ik niet rem loopt de auto netjes stationair en bekrachtiger werkt meteen. Pas als ik ga pompen met de rem dan wordt er zoveel vacuum verbruikt dat het stationair een beetje hobbelig wordt, verder niets.
uh verzin gelijk nog wat...

volgorde ontluchten goed?
(en 1,5 ltr is niet zo veel, dat was mijn maatje al kwijt bij het ontluchten van zijn motorfiets....)
Wat is dan de goede volgorde ???

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

do jul 31, 2008 20:15

Heb je ook een nieuwe hoofdremcilinder? misschien heeft deze wel lekkage.

kunt ook met een reservenippel een plug maken en 1 circuit eens weglaten, zo kun je dan testen of je wel remdruk hebt op het andere circuit. Dan weet je in ieder geval in welk circuit het probleem zit.

Volvo klauwen hebben trouwens 3 ontluchtnippels per klauw... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

do jul 31, 2008 20:19

Is een standaard HRC wel voldoende groot om genoeg remolie te verplaatsen, die nodig is om de Volvo-tangen te laten aangrijpen.
Grotere tangen betekent meestal ook grotere hrc steken. Misschien blijft je pedaal daardoor gewoon tot tegen de bodem gaan zonder remdruk op te bouwen.
btw: interessante remuitvoering! zou een echte upgrade moeten zijn.
succes
** 147TS, 75TS **

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

do jul 31, 2008 20:30

Bij mijn Giulietta heb ik naast de Volvo klauwen ook een 25,4 mm HRC geplaatst, dat werkte goed. Met de originele HRC heb ik het niet geprobeerd.

Heb laatst nog een keer het artikelnummer geplaatst van dat ding..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Reinders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 13:40
Locatie: Empel

Re: RE: Remmen ontluchten 75.... Grrrrrr !!!!

do jul 31, 2008 20:56

Is een standaard HRC wel voldoende groot om genoeg remolie te verplaatsen, die nodig is om de Volvo-tangen te laten aangrijpen.
Grotere tangen betekent meestal ook grotere hrc steken. Misschien blijft je pedaal daardoor gewoon tot tegen de bodem gaan zonder remdruk op te bouwen.
btw: interessante remuitvoering! zou een echte upgrade moeten zijn.
succes
Hoofdremcilinder van een volvo is 22.2. mm en die van een 75 is volgens mij ook 22,2 er zal volgens mij geen groot slag verschil zijn. Dus daar zou ik het in ieder geval niet zoeken.
Je kun ook proberen om vanuit de verste (rechts achter)remklauw te ontluchten. Dus met een ontluchtingsapparaat druk op de remklauw zetten en zo naar de hrc werken.

Succes


Robbie

Terug naar “Algemene Technische vragen”