Heel erg bedankt!!!,
Alleen ik heb er toch nog een vraagje over wat kan ik er precies aan doen en wat kan ik daarvan zelf(om geld te besparen) en als laatste wat kost het ongeveer.
Oja en kan het schade voor mijn motor om zo te rijden?
Dat hangt er van af hoe handig je bent, hoeveel gereedschap je hebt en dergelijke. Als je de gasklep-potmeter moet vervangen, moet de ECU opnieuw ingeleerd worden, ik meen dat dat met een diagnosecomputer moet maar dat weet ik niet zeker. De rest zou ik zelf zo doen, de meeste handige doe-het-zelvers kunnen het denk ik ook wel. Uitzoeken wat er nou precies kapot is is lastig als je de techniek niet kent en er geen ervaring mee hebt. De vraag is alleen of blind vervangen duurder gaat zijn dan het in de garage tegen uurtarief laten uitzoeken en dan alleen het stukke laten vervangen, als ze een paar uur aan het zoeken zijn is zelf alle onderdelen vervangen goedkoper met wat geluk. Je kan eens schoonmaken met remmenreiniger, dat kan weinig kwaad zolang je het laat verdampen voor je weer start.
En nog even over het olie verbruik.....
Ik heb hem gekocht toen verbruikte die 1l/500km toen ik er 5w40 in deed ging die 1l/2000km verbruiken dus vond ik wel mooi!!!
De vorige eigenaar zei ook tegen mij dat hij een vaste parkeer plaats had en als de auto daar een flinke tijd stond er wel eens een beetje olie lag....
De monteur van de garage zag er niks van en zelf zie ik ook nooit geen plasjes omdat ik er een bodemplaat onder heb gezet.
Is er een manier om de mogelijke lekage op te sporen? De afname van het olie verbruik kan ook komen doordat ik in die maanden mijn auto voor woon werk verkeer gingen verbruiken en hij zo dus veel meer km maakte!!!
Zijn er veel voorkomende plekken waar de auto kan lekken, en hoe kan ik dit opsporen?
Alvast heel erg bedankt!!!!!!
Aron Kamp

De olieplas onder de auto bij een 16V twinspark heeft een aantal meer voorkomende plaatsen van "oorsprong". 1)uitgaande assen versnellingsbak 2)prise-as kering versnellingsbak, lekt dan tussen bak en motorblok. 3) krukaskering bakzijde, lekt dan op zelfde plek. 4) doppen balansassen, lekt dan ook op dezelfde plek 5) krukaskering distributiezijde, lekt vlak bij het rechtervoorwiel. 6)pakking kleppendeksel. 7) kering nokkenasversteller, lekt dan ergens onder de carterpan. 8 ) gebarsten carterpan of lekkende carterplug. Lekt onderop carterpan.
Om uit te zoeken waar ie precies lekt moet je je hele blok netjes schoonmaken en dan na 1 ritje met een goede lamp op zoek naar dat kleine beetje olie wat er uit gelekt kan zijn. Let op met versnellingsbakolie, zorg er voor dat je peil niet te laag komt want je bak loopt de soep in. Ik had mijn lekkage ingeschat op krukaskering maar het bleek de prise-as van de bak te zijn, ik kwam er pas achter toen m'n bak moeilijker ging schakelen en dat was te laat...