Weer een vraagje over rokende diesels...
Betreft mijn 156 2.4JTD, 3e generatie (150pk), km-stand 275.000, alle beurten gehad, dealer onderhouden.
Sinds een tijdje merk ik dat mijn 156 zwart rookt. Dat gebeurt in de volgende gevallen:
- Bij fors optrekken (grote zwarte rookwolk, maar dat zou natuurlijk best kunnen, er is een overschot aan brandstof
- Bij snelheidswisselingen, bijv. op de snelweg van 100 naar "120"
- Bij constante snelheid en dan een heel klein beetje gasgeven
Vooral dat laatste vind ik raar. Je kunt het vergelijken met een benzine-auto die blauw pluimt wanneer de kleprubbertjes zijn versleten, maar dat is hier niet het geval. Maar het ziet er zo uit alleen de rook is zwart/grijs (kan dat in mijn binnenspiegel niet precies zien).
Twee weken geleden is de auto naar de dealer geweest om een glouibougie te vervangen, motormanagement uit te lezen en APK te krijgen.
De gloeibougie wou er niet uit, dus die hebben ze laten zitten (de auto start goed), er zijn geen storingen gevonden in het MM en de roettest bij de APK was ok.
Behalve het storingslampje van de gloeibougie de eerste 30sec. na starten, is er nooit een controlelampje m.b..t MM gaan branden.
Maar ik schaam me een beetje op de weg, dus ik zou wel willen weten wat het is, of wat er misschien aan staat te komen
De auto moet nog een hele tijd mee, de hele wielophanging is compleet vervangen...
E.e.a. lijkt erg op topic: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ken+diesel maar dat helpt me niet veel verder, behalve dat ik weet dat er dus sprake is van teveel diesel (of te gemeten weinig lucht).
Maar zou dit ook kunnen komen door bijv. een slecht sproeierbeeld van de injectoren?