AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Vervangen 'triangels' GTV

di jul 08, 2008 17:07

Bij een transaxle gaaan ze ook idd jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee, maar bij een 916 niet :wink:

Lunatic
Advanced Member
Advanced Member

di jul 08, 2008 17:41

bij een 155..een kwaaltje :wink: ik ben er dit jaar ook aan koud!
No Risk No Fun

159 1750 TBI TI
155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 08, 2008 19:30

Alle auto's van het "Fiat C platform" waaronder de Tipo, Tempra, de 916/917 GTV/Spider, de 155 en de 145/146 hebben dit. Dikke silentblock rubbers waar de onderste draagarmen in scharnieren. Die armen zitten vast gevulcaniseerd in die rubbers en dat laat los na een tijdje. Of het rubber scheurt, of de draagarm zelf komt los van het rubber, bijna altijd aan de voorkant. Omdat er geen smering tussen zit (is vast gevulcaniseerd) gaat direct daarna de slijtage heel hard en heb je een elastieken voorwielophanging.

Dat iemand geen verschil voelt hoeft nog niet te betekenen dat er geen verschil is. Vooral de levensduur van de PU bussen is veel langer, nog los van al dan niet voelbare verbetering van de wegligging.

Hoe zit dat nou met scheuren van subframes bij de C-platform auto's? Heeft iem and daar specifieke voorbeelden van? Ik ben erg benieuwd naar wat de zwakke punten zouden zijn, want ik wil graag een fris subframe onder mijn auto's hangen en dat zal dan verstevigd moeten worden voordat er gepoedercoat wordt.

Dat bij andere auto's iets gaat scheuren kan goed, of dat alleen door die bussen komt of sowieso door andere krachten in het chassis/frame en bijvoorbeeld andere punten die door roest of schade verzwakt zijn is moeilijk wat van te zetten zonder ieder individueel geval te bekijken.

Fly75QV

di jul 08, 2008 19:54

Ok, het is dus blijkbaar een bekend probleem. Ik moet wagen inderdaad spoedig in Belgie laten keuren vandaar dat hij nu bij de Dealer hier staat en niet bij mijn vaste monteur in Nederland.

Merci voor de reacties, overigens wat is de functie van die Powerflex bussen?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Vervangen 'triangels' GTV

di jul 08, 2008 21:26

Ok, het is dus blijkbaar een bekend probleem. Ik moet wagen inderdaad spoedig in Belgie laten keuren vandaar dat hij nu bij de Dealer hier staat en niet bij mijn vaste monteur in Nederland.

Merci voor de reacties, overigens wat is de functie van die Powerflex bussen?
De rubberen silentblocks dienen als "scharnier". Die worden vervangen door PolyUrethaan bussen van powerflex of superflex of een ander merk. In Belgie is dat *verboden* dus ik zou als de wagen in belgie wordt gekeurd deze bussen niet laten plaatsen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”