Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: HET grote "roetwolken en onderstuur" topic!

vr jul 04, 2008 13:14

Tsja, diesel.... de eigenaren van JTDMenzo hoor je praten over de enorme aantallen Nm's en de trekkracht maar je hoort ze niet zeggen hoe heerlijk zo'n blok klinkt. Praktijk boven emotie dus. Vond vroeger het turbofluitje van de 205 TD wel leuk.

FWD... mijn referentie is de 205 GTI en de 155 TS. Beide erg fijne auto's waarbij ik de 155 qua onderstel echt onovertroffen vind. BMW 3 doet er voor onder. Begrijp niet dat er geen SI deelnemers zijn die een 155 of 145 aan de start zetten. Buiten het feit dat het misschien te specifiek is zou een stevig afgeslankte 155 toch leuk moeten kunnen deelnemen?
Dirk - Giulia2000TS

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: HET grote "roetwolken en onderstuur" topic

vr jul 04, 2008 13:18

Begrijp niet dat er geen SI deelnemers zijn die een 155 of 145 aan de start zetten. Buiten het feit dat het misschien te specifiek is zou een stevig afgeslankte 155 toch leuk moeten kunnen deelnemen?
Komt door het zorgvuldig in stand gehouden dogma dat rwd voor echte mannen is :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

vr jul 04, 2008 13:25

. .
Laatst gewijzigd door Zaagauto op vr jul 04, 2008 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

jan 75
Full Member
Full Member

vr jul 04, 2008 13:28

Meer (stook)olie op het vuur...

FWD is ook een kwestie van commercie... een aantal fabrikanten heb ZWAAR ingezet op FWD voor hun commerciele modellenprogramma en zijn daardoor wel gedwongen hevig te investeren...

Voorbeeld: Renault... van oudsher een FWD fabrikant en ze weten dondersgoed dat FWD bagger is want waar blijft hun F1 wagen met FWD?

Maar... een Megane bouwen met RWD wordt een ramp... te duur... het ruimteconcept (wie vraagt er om ruimte? juist! mensen die geen bal om rijeigenschappen geven!) gaat naar de knoppen... ze zouden het niet trekken tegen Chevrolaewoo... Dus... dan maar net zo lang gaan liggen klooien totdat de sportieve FWD's BIJNA net zo leuk rijden als een RWD al decennia lang doet...

En ja... ook een Chevrolaewoo Matiz krijg je wel overstuurt een rotonde rond... met net zo veel truuks als elke andere FWD... hopen op regen, vooral GEEN gas geven (leuk... denk ik...) en flink sjorren aan de handrem....

Een motorfiets is een auto in het kwadraat...

"Tune your car like a motorcycle" is een oud gezegde... maar waarom is de Solex dan de enige FWD tweewieler die in redelijke aantallen verkocht is?

Waar blijft die Kawasaki met 115 PK op het voorwiel?

Voorwielen zijn maar voor 2 zaken geschikt (en daar zit heel wat denkwerk achter met verschuivend zwaartepunt etc)... en dat is Sturen en Remmen...

De dynamiek van welk voertuig dan ook zorgt er voor dat aandrijving op die voorwielen domweg niet gaat werken op normale wegen...

FWD blijft een mooi concept... maar alleen voor mensen die ruimte en lage prijs verheffen boven zaken als rijgenot... en dat zijn er helaas HEEL veel... OOK de zogenaamde autoliefhebbers die WEL naar de F1 kijken... maar op zaterdag hun FWD Opel diesel ruimtewagen staan te wassen op de oprit....

een beetje bullshit is het wel, niet wat betreft de diesels, is niks, en gaat ook niks worden, maar,...

wat betreft FWD is het zo dat er vroeger geen techniek voor handen was om een voorwielaandrijver te maken.
daarom werden de achterwielen aan gedreven, en niet omdat dit per definitie de beste aandrijving is.

en wat betreft de tweewielers, een solex heeft een motortje waar je een beetje motor niet eens mee vooruit krijgt.
geen vergelijking dus wat betreft het vermogen wat de motorfietsen nu produceren.
en hoe wil je zoveel vermogen op het voorwiel krijgen.

de meeste achterwielaandrijvers worden zo gemaakt omdat het simpeler kwa techniek is.
een goede voorwielaandrijver is veel moeilijker te maken.
wat ik al zei op het alfaspeed forum, ga eens in een sud rijden, dan zul je zien dat achterwielaandrijving niet perse superieur is aan voorwielaandrijving.

geef mij ook maar een auto met RWD, maar neemt niet weg dat de sud mij in positieve zin verbaasde
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Petje 75
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 04, 2008 13:41

Rij maar eens een rondje in de nieuwe Renault Clio RS of nog beter de megane R36, ik ben helemaal maf van alfa maar heb met deze franse variant op en rond de Ring met zo'n ding ook driftend een rotonde genomen en JA DAT KAN !!!!! en geeft bijna net zo'n grijns al met een supertje alleen vinden de meeste mensen zo'n oud hok wat leuker! Echter zo'n moderne FWD is met een gelijkwaardige achterwielaandrijver bijna niet meer bij te houden, zeker niet makkelijker.

Ik rij al jaren diesel met mijn bedrijfsauto en daar kan nog steeds geen benzineauto tegenop.
Renault en fwd f1, door de technische regelementen niet mogelijk anders was dit best al een keer gedaan.
Kijk maar in het wtcc en diverse andere kampioenschappen fwd is flink in opmars, in bv het wtcc zijn de regelemnten voor de seat diesels flink verscherpt anders zijn ze onklopbaar.

Simpele Ziel

vr jul 04, 2008 13:42

Ik, bezitter van een Alfa 146 met voorwielaandrijving en een ouderwetse Turbo Diesel met 90 hoestende pony's onder de kap.
Toch voel ik me niet minderwaardig hoor :wink: .
Ondanks dat het een acceleratie van niks heeft kan je het moderner en sneller spul knap lastig maken.
En het heeft voor mij ook wel het voordel dat ik nu maar eens in de week aan de pomp sta in plaats van om de 2 dagen.
Toch heerlijk zo'n flinke actieradius. En ik moet zeggen, lekker cruisen op de snelweg is ideaal te doen hoor met zo'n koppelrijk dieseltje.
Daarnaast durf ik gerust te zeggen dat ik vertrouw op mijn motor, en hoef ik voor het eerst in mijn autocarrierre niet te vrezen voor injectielampjes, of een auto die ik wakker moet houden voor het stoplicht omdat ie anders afslaat.

Tuurlijk, dat hoort allemaal bij karakter, maar als ik op tijd aan de andere kant van het land moet zijn dan ben ik steeds weer erg blij met mijn voorwiel aangedreven tractor.

En die voorwiel aandrijving?, och, dat is ook best leuk hoor.
Goed, donuts draaien en driften zit er niet bij, maar verder kan je ook best hard door de bocht hoor. Onderstuur kan je zien aankomen en daar kan je op anticiperen door iets scherper in te sturen.
Om nog maar niet te spreken over de winter, want ook daar heeft voorwielaandrijving wel een voordeel in doordat je kan sturen met je gaspedaal, zonder gelijk dwars te staan.

Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten, maar zeggen dat echte auto's een benzine v6 hebben en achterwiel aandrijving vind ik wel erg kortzichtig.

Stelling 4: een echt leuk scheurijzer heeft voorwielaandrijving, maximaal een 1.6, is korter dan 3.8 meter en weegt onder de 800 kg.

Ik denk nog altijd terug aan mijn laatste Citroën, een kleine GTI van nog geen 800kg en toch std. 100pk. Daar kon je pas mee hoeken :wink:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 04, 2008 13:48

. .
Laatst gewijzigd door Zaagauto op vr jul 04, 2008 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 04, 2008 13:56

. .

Posthumus
Guru
Guru

vr jul 04, 2008 14:24

Stelling 1:

Diesel was wellicht wat inferieur, maar na de grootschalige toepassingen van turbo's, common rail-systemen (welke idioot dat bedacht heeft???) is het in mijn optiek een volwaardig alternatief geworden voor de traditionele verbrandingsmotor.

Het hangt er van af waar je het voor wilt gebruiken. Diesels hebben zo hun voordelen, maar ik vind het ook vreemd dat ze tegenwoordig op circuits te vinden zijn. Ik vond het al vreemd toen de eerste cabrio's en coupés op de weg verschenen. Maar ja, het verkoop, rijdt prima en pruttelt allang niet meer zoals de oude diesels in het straatbeeld.

Eerlijk is eerlijk, ik vind het wel stoer dat sommige merken bepaald technieken doorontwikkelen. Audi nu met de TDI's, Mazda met de Wankels, etc...

Stelling 2:

RWD is leuk, absoluut, maar ik snap de industrie wel dat alles goedkoper moet. Iets met vraag en antwoord. Daarnaast ben ik het niet geheel eens met de stelling dat RWD van nature zo verschikkelijk veel beter handelt dan een FWD. Is een 75 zoveel sneller dan een 155? En met FWD kan je ook best wat lol hebben. Je moet alleen wel weten hoe ;)

FWD op z'n leukst?

En waar het eerste F1-team blijft dat wint met FWD... Ik denk dat daar ook een stukje regelgeving om de hoek komt kijken. Daarnaast zijn er in de F1 ook aërodynamische voordelen te behalen door RWD te blijven gebruiken. Er zijn voorbeelden te over waarin blijkt dat FWD weldegelijk succesvol blijkt. (156 versus BMW in ETCC)

Mijn conclusie...

Ach, zoveel mensen, zoveel wensen. Ik wil ook graag een strak afgesteld Bertje, maar heb daar niets aan met 50k per jaar en woonachtig in het centrum van Rotterdam. De 155 is een mooi compromis geweest voor me. Betrouwbaar, degelijk, sportief, aantrekkelijk en een heerlijke kilometervreter.
Laatst gewijzigd door Posthumus op vr jul 04, 2008 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Super72
Member
Member

vr jul 04, 2008 14:32

Regelementen hebben constructeurs nooit tegegehouden om te experimenteren... sterker nog... experimenten buiten de regelementen zorgen voor vooruitgang en vinden meestal in de een of andere vorm wel hun weg naar legale constructies
Ja, dat zal wel kloppen. Denk aan het Williams F1-team, dat ooit eens testte met een CVT-versnellingsbak. De resultaten waren uiterst bemoedigend. Zó bemoedigend zelfs, dat de FIA niet wist hoe snel ze automatische transmissies moest verbieden. Maar het leidde wel tot de huidige semi-automatische bakken.
Anderzijds, 4x4 is nog altijd niet toestaan in de F1. Experimenteer dáár maar eens omheen.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

Dinky Boy
Miniaturista

vr jul 04, 2008 14:45

tja, jammer :(
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op vr jul 04, 2008 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 04, 2008 15:01

Stelling 1:Complete onzin.
Iedereen die ooit in losse Scania 500+ pk V8 trekker met open pijp heeft gereden weet dat diesels een enorme grijns op je gezicht kunnen geven.

Stelling 2: Complete onzin.
Een van de leukste vormen van autosport was toch wel achteruitrijracen met de Dafjes. In dat concept dus hele snelle voorwielaandrijvers met verkeerdwielbesturing waarbij stuurmanschap een bijzonder grote invloed heeft op het uiteindelijk te behalen resultaat.

8)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 04, 2008 15:03

. .

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 04, 2008 15:15

... Kuch... Kuch... HOEST!... WTF !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :shock: :shock: :shock:
Kortom, allemaal problemen van de andere weggebruikers,.......................... :D

En ondertussen geniet de 'hond' achter het stuur van de scania van de emotie van z'n 'proatende' V8, en is de bestuurder van het achteruit rijdende dafje aan het stoeien met ultiem overstuur.

8)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 04, 2008 15:19

. .
Laatst gewijzigd door Zaagauto op vr jul 04, 2008 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Het Forum Café”