Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen ben ik bezig geweest met het opknappen van een usa spider 2.0 jetronic injectie uit 1987. Best wel veel werk aan gehad, koppakking en diverse kleine technische dingen gedaan, nieuwe kap en veel roest weggewerkt. in een notendop dan he, kostte natuurlijk wel wat meer tijd....
Ik heb er helaas maar 3 weken van kunnen genieten doordat ik een klein ongelukje heb gehad. Ben met de auto in een sloot gereden, door een combi van een erg glad wegdek en de achterwielaandrijving waar ik geen ervaring mee had heb ik me laten verrassen... erg balen natuurlijk allemaal!
De hele rechterzijkant en de motorruimte zijn nat geweest dus genoeg werk!! gelukkig viel de werkelijke schade mee, iets plaatwerk vervangen en nog wat uitdeuk/spuitwerk. Motor loopt ook allweer maar nog niet naar behoren. daarom post ik hier dus een topic, ik kom er niet meer uit.......
Wat is het probleem: de auto start wel gewoon en loopt redelijk stationair. Zodra ik gas geef doet ie dat ook nog redelijk, af en toe een kleine hapering. Maar zodra ik wil gaan rijden en dus ga belasten begint de auto te bokken en inhouden. is dus niet normaal mee te rijden. Als ie koud is lijkt het beter te gaan dan warm...
Zou dus denken aan ontsteking, verkeerde timing, lm meter of iets dergelkijks.
Wat heb ik al gedaan:
- uit voorzorg de 2 motor ecus vervangen, zijn waarschijnlijk onder water geweest, diverse weerstanden waren verroest en wou de gok niet nemen.
- alle stekkerverbindingen drooggeblazen en met wd40 ingespoten. 2 nieuwe massakabels gemonteerd, just to be sure...
- alle relais vervangen, zowel in motorruimte als in de auto.
- luchtmassa meter vervangen, de oude zat vast en vertrouwde ik dus niet.
- rotor, verdelerkap en bougiekabels vervangen. de bougies had ik even daarvoor al vervangen. Timing gecontroleerd, ook in orde.
- vacuum senosr bij ecu vervangen voor een andere, hij werkt met kleine capsules die uitzetten bij minder vacuum. nu lijkt mij dat water deze capsules geen goed doen dus vervangen. deze is waarschijnlijk van een ouder type maar past wel. twijfel aan de werking van deze, als de sensor aangesloten is hoor je de door de aanzuigaansluiting een luchtllekkage, lijkt mij dat dit niet hoort, wie weet meer????? Als ik de weerstand meet van beide sensoren dan is dat allebei rond de 55 ohm. kan op mn werkplaatscd geen info hierover vinden, klopt deze waarde????
- Bdp senoren hebben juiste weerstandswaarde ( tussen 850 en 900 ohm) , motor loopt ook dus kan ook niet anders.
- lambda senoren regelt tussen de 100 en 800 milivolt, ook goed
- temperatuursensoren werken ook naar behoren, weerstand loopt af bij opwarmen motor, ntc weerstand.
- koudstartsensor heeft juiste weerstandswaarde, 4 ohm, en wekrt ook, als ik slang dichtknijp loopt auto niet.
- gaskleppositiesenro afgesteld, bij dicht 0 ohm en open oneindig weesrtand.
- geen lovermatige luchtlekkage bij inlaat,lekt iets op de injectorrubbers van 1 cil, kan maar niet de goede vinden. Maar dat deed ie voor het ongeluk ook al.
- diverse vacuumslangen gecontroleerd op verstoppingen of schuurtjes, ook ok.
wat heb ik gevonden:
- dus die vacuumsensor die ik niet helemaal vertrouw, wie kan mij vertellen of mijn bevindigen correct zijn of dat ie geen lekkage mag hebben??? en zo niet, wie heeft er 1tje liggen.
dit is den sensor, bosch nr is 0261230001

- bij het brandstofpomprelais komt op rood/zwarte en rode draad bij stationair een plus signaal door het massa signaal heen als de motor beroerd loopt. als de motor goed loppt en ik geef gas dan gaat de massa over in een plus wat mij normaal lijkt. Maar dat is dus niet vaak......
Wie kan mij verder helpen, ik ben zelf automontuer maar electronica is niet mijn sterkste kant helaas...
Ik denk toch dat het een electronische storing is, of een sensor die raar doet of toch de ecus die niet ok zijn??
hoop dat iemand hier raad mee weet en mij verder kan helpen...
alvast bedankt....