Tja, ik heb heb hier een paar maanden geleden wel voorgesteld dat ik in de 155 bleef rijden en dat de werkgever dan de benzinekosten op zich zou nemen, maar dat was helaas niet mogelijk. Dus toen heb ik inderdaad gekozen om de Polo ook privé te rijden. Ik woon namelijk in Blijdorp, dus parkeren is niet echt super en met twee parkeervergunningen (Ka van Laura en de 155/Polo van mij) op één adres zit je al aan je max. Om de Polo buiten de stad te parkeren en de vergunning op de 155 te laten staan vond ik veel te omslachtig (maar heb het zowaar wel overwogen).
In eerste instantie was ik ook echt wel oprecht blij met het lease-gebakje, want wat Zaagauto ook zegt, het is als "starter" toch wel verdomde gaaf om je eerste laptop van de zaak, je eerste lease-auto, je eerste Blackberry en je eerste visitekaartje krijgt. Maar elke kilometer in die Polo ben ik me er meer en meer aan gaan ergeren. Die Blackberry ligt in de kast stof te verzamelen en ach visitekaartjes...
De bijtelling weegt inderdaad niet op tegen de "voordelen" van een leaseauto. Een klein onderzoekje leerde mij dat de 155 me de afgelopen 30.000 kilometer me gemiddeld €0,17 per kilometer heeft gekost aan noodzakelijk onderhoud/benzine.
Tja dan is een airco, navigatie, tankpas en "gratis" onderhoud allemaal hartstikke leuk en aardig, maar elke maand schrik ik weer van het enorme verschil in bruto en netto inkomen. Bovendien rijdt de 155 op de langere afstanden gewoon vele malen fijner. Ik mis m'n armsteuntje en die heerlijke Lusso-stoelen.
Berekening is dan ook snel gemaakt. Met de reiskostenvergoeding die Apple biedt houd ik straks bijna €200 per maand over. Daar kan ik makkelijk m'n onderhoud zelf voor (laten) doen. Kortom het is goedkoper en fijner om in een "oude" Alfa te rijden. Tenslotte heb ik ook geen last van afschrijving, sterker nog de Alfa kan alleen maar meer waard worden
(Ik zie opeens een markt voor Classic Car Lease

)
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05
159 SW 1.7 TBi '09