knoppe

Re: RE: OMP veerpootbrug past niet

ma jun 16, 2008 11:04

Een veerpootbrug die goed vast geschroefd wordt, levert prima stevigheid. Ja, je krijgt een andere krachtenverdeling in je chassis, maar als de brug goed ontworpen is zal je juist de druk op de buitenste veerpoot in een bocht beter verdelen waardoor de krachten in je chassis beter worden. De bedoeling van zo'n brug is om te zorgen dat je camber niet wijzigt bij inveren en bochten rijden, mocht je dus met de camber gaan "rommelen" door de wagen op te krikken voor je de veerpootbrug er tussen zet, zal je een methode moeten vinden om daarna de camber weer in orde te krijgen. Als je door het plaatsen van de brug je auto "scheef" maakt heb je een probleem, dat zal je wel op moeten lossen, anders zal je auto altijd naar 1 kant trekken. Alleen al om dit soort problemen te voorkomen is het handiger om een brug te nemen die gewoon goed past op een auto die op de grond staat waarvan het camber al goed staat. Zolang die brug maar goed vastgezet is en niet kan bewegen zit je goed.

Wel of niet spanning op de brug zetten is niet echt relevant, want de kracht die je daarmee op je chassis zet zal door de spanning in je chassis worden opgeheven. Het gaat dus om een veerconstante waar je mee bezig bent, die is met of zonder voorspanning echt hetzelfde dus de hoeveelheid energie die nodig is om je auto te vervormen is hetzelfde, met of zonder voorspanning.

Helemaal mee eens
Ik denk zelf omdat het eerst een goed verkochte product was en nu er bijna geen intresse in hebben dat ze gauw gemaakt worden
Of nog gewoon oude bruggen hebben liggen
Normaal moet je de auto niet opkrikken
Het kan gewoon zijn dat er al te erg is in gerace't :wink:
Dat die daarom niet meer past
Check dan alles even naar of brengen hem naar een alfadealer en laat die het bekijken of beslissen
Heeft het er niet te maken dat jullie auto is verlaagt ?? kan ook nog welles de oorzaak zijn
Dat het allemaal eerst weer afgesteld moet worden wat al een keer eerder is vermeld in een topic

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: OMP veerpootbrug past niet

ma jun 16, 2008 11:55

gewoon balk tessen de de bovenste montage piunten door lassen... evt een ring erextra oplassen bij de montage punten kijk eens goed naar de vorm er zit dus al een vpb in alleen deze dient iets verstevigd te worden...

met stellen van een vpb zal de koets niet scheuren maar bedenk ff hoe je voorruit het zal vinden want deze komt onder spanning te staan wanneer je de vpb te strak zet en of los komen of scheuren :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 16, 2008 12:03

gewoon balk tessen de de bovenste montage piunten door lassen... evt een ring erextra oplassen bij de montage punten kijk eens goed naar de vorm er zit dus al een vpb in alleen deze dient iets verstevigd te worden...

met stellen van een vpb zal de koets niet scheuren maar bedenk ff hoe je voorruit het zal vinden want deze komt onder spanning te staan wanneer je de vpb te strak zet en of los komen of scheuren :wink:
Lassen is leuk, maar je zal een heleboel reparaties niet meer kunnen uitvoeren bij een aantal modellen. Bij de 33 weet ik niet, maar bij een 155 wil je hem echt wel demontabel hebben anders krijg je je blok er nooit meer uit.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 16, 2008 12:44

Lassen is leuk, maar je zal een heleboel reparaties niet meer kunnen uitvoeren bij een aantal modellen. Bij de 33 weet ik niet, maar bij een 155 wil je hem echt wel demontabel hebben anders krijg je je blok er nooit meer uit.
je snapt me verkeerd.

Afbeelding

zie de foto hier onder....

-de groene lijn laat zien dat een 33 al een veerpootbrug heeft alleen nog niet stijf genoeg

-de gele lijn laat zien waar te lassen om die stevigheid te krijgen en de evt verstevigingsplaat op veerschoter

-de blauwe lijn laat nog een plek zien voor uber stugheid daar

:wink:

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 16, 2008 12:55

en een 155 gaat er makkelijk langs onder uit :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 16, 2008 13:51

Zoals ik al zei, bij een 33 weet ik het niet, kennelijk is dat met lassen goed te doen, handig om te weten.

"Bij een 155 gaat ie er makkelijker onderuit" Ik wil jou nog wel eens een 155 op zien tillen omdat je geen brug en wel een motortakel hebt. en je blok er uit bouwen omdat je de kleppen wilt stellen van je V6 is ook wat overdreven, niet?

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 16, 2008 14:54

Zoals ik al zei, bij een 33 weet ik het niet, kennelijk is dat met lassen goed te doen, handig om te weten.

"Bij een 155 gaat ie er makkelijker onderuit" Ik wil jou nog wel eens een 155 op zien tillen omdat je geen brug en wel een motortakel hebt. en je blok er uit bouwen omdat je de kleppen wilt stellen van je V6 is ook wat overdreven, niet?
heb geen brug en geen motortakel :wink:

maar wel een heftruck heb een 155 blok altijd nog onderlangs gedaan blok op de grond op een pallet laten zaken en de auto omhoog zetten pallet eronderuit en klaar.... 8)

en kleppen stellen gaat ook met het blok erin. niet makkelijk maar gaat wel. :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 16, 2008 15:00

en kleppen stellen gaat ook met het blok erin. niet makkelijk maar gaat wel. :wink:
Van een V6 met een veerpootbrug er nog op? Wel eens geprobeerd? Zonder de veerpootbrug er af halen de plenum er af halen is best een prestatie, die moet er echt af om bij de achterste cylinders te komen.

knoppe

ma jun 16, 2008 15:04

ieder heeft z'n eigen handigheid met sleutelen 1 vind dat makkelijk en de ander het andre
en de 1 weet wat meer dan de ander en de ander weet van iets anders weer meer

Maar terug op de topic
Wat namelijk hoort is dat die er zo op moet passen!!

Zit misschien een beschijving bij maar staat in van als de stabi niet past krik de auto omhoog voor in het midden
Dit betekent dat alles al uit z'n positie is

heb net de bijde hart afstanden van me alfa's gemeten en idd er zit wat verschil in

niet omdat de ene 3 punt is en de andere 4 punts hard afstand blijft gelijk !!

Bij de 16v van mij zijn ze aan het kloten geweest voor met de veren volgens mij in gekort
Ook als je er dan verder niks aan veranderd stuur stangen of dergelijke heeft het dan te lijden
spanning !!

wil je daarna een veerpootbrug nog es monteren ja dan kan er verschil in komen !!

ook kan er verschil in de veerpootbrug zelf liggen het is ten slotte een massa productie geweest !!

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 16, 2008 16:12

Van een V6 met een veerpootbrug er nog op? Wel eens geprobeerd? Zonder de veerpootbrug er af halen de plenum er af halen is best een prestatie, die moet er echt af om bij de achterste cylinders te komen.
nee, sorry dacht dat je zonder bedoelde... omdat we daar een miscomunicatie hadden :oops:

maar kijk eens goed naar de consructie van een 33 die veerpootbrug zit er al :wink:

je kan beter een veerpootbrug aan de onderzijde maken... dan bestaat er geen onderstuur meer in de 33... heb ik toen ook gebouwd op de reeser heb er nog wel ergens foto's van.,..

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 16, 2008 16:23

nee, sorry dacht dat je zonder bedoelde... omdat we daar een miscomunicatie hadden :oops:

maar kijk eens goed naar de consructie van een 33 die veerpootbrug zit er al :wink:

je kan beter een veerpootbrug aan de onderzijde maken... dan bestaat er geen onderstuur meer in de 33... heb ik toen ook gebouwd op de reeser heb er nog wel ergens foto's van.,..
juist, dat laatste is heel belangrijk, zeker als je een 33 strakker gaat maken, anders gaat hij dara op scheuren!!
en idd, vpb helpt heel weinig op een 33, zeker op een verlaagde 33 vond ik niet echt merkbaar verschil, op mijn 33 8V met 3 gaats veerpoten en niet verlaagt merkte ik wel verschil, de achterkant kwam me telkens voorbij (overstuur)!!!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

knoppe

ma jun 16, 2008 16:42

zou je die foto's naar me kunnen sturen ??

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 16, 2008 18:08

zal de foto's hier wel posten maar staan op mijn andere computer en die is even uit de running :(

maar zal ze plaatsen :wink:

knoppe

ma jun 16, 2008 20:49

Ok ik ben benieuwd

Heb het volgens mij ook een keer op marktplaats gezien

Die gene had het ook achter geloof ik onder de auto

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 16, 2008 22:58

achter???

die foto van pieter van de voorkant die hier op het forum even opegzocht, maar die doet het niet meer....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”