Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

klepveren monteren 75 T-spark

do jun 05, 2008 22:10

Ik heb net de kop van mijn 75 T-spark terug van het revisiebedrijf (kleppen en zittingen gefreesd en andere geleiders)
Nu is mijn vraag welke kant van de klepveren is onder en boven:
Volgens het revisie bedrijf moet de kant waar de windingen dicht op elkaar zitten onder.
Maar toe ik de kop uit elkaar haalde zaten de binnenste kleine veren andersom: dus met de windingen dicht op elkaar naar boven.
De grote buitenste veren zaten wel met de windingen dicht op elkaar naar onder

Weet iemand wat het beste is en wat precies het verschil is? Heeft het te maken met het onafgeveerde gewicht?

Groet,
Ruben
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: klepveren monteren 75 T-spark

vr jun 06, 2008 13:42

Volgens alle handleidingen worden ze inderdaad gemonteerd zoals het revisiebedrijf dat aangeeft. Dus met de windingen het dichste op elkaar naar de kop toe.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: klepveren monteren 75 T-spark

vr jun 06, 2008 14:08

Idd, de normale wijze is met de windingen die t dichtst op elkaar zitten naar de kop toe. Schuur je wel ff je kleppen in? :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: klepveren monteren 75 T-spark

zo jun 08, 2008 12:01

Ok mooi, ik heb de kleppen en veren al op die manier gemonteerd.
Volgens het revisie bedrijf hoefde ik de kleppen niet in te slijpen omdat de zittingen en de kleppen opnieuw gefreesd zijn.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: klepveren monteren 75 T-spark

zo jun 08, 2008 18:39

Mm ik zou toch altijd even een klein beetje schuren. Al is het alleen maar om te controleren of de klep en zitting inderdaad goed gefreesd zijn.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: klepveren monteren 75 T-spark

zo jun 08, 2008 23:28

Ik weet niet of het waar is maar.... heb me laten vertellen dat de klep langzaam rond gaat draaien door het verschil in windingen waardoor de warmteoverdracht naar de klepzitting beter is.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: klepveren monteren 75 T-spark

zo jun 08, 2008 23:45

Het ronddraaien van de klep is absoluut nodig omdat de warmteoverdracht rond de klep niet gelijk verloopt.
Zoals een kip aan het spit ook ronddraait om nergens te verbranden .....
Dat van die wikkelingen heeft ook een logische verklaring.
De zijde waar de wikkelingen het korst bij elkaar zitten is ook de zwaarste zijde. Het is dus beter deze zijde zo weinig mogelijk te laten
ossileren om zo het totaalgewicht van het bewegend klepmechanisme naar beneden te halen.

Johan

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: klepveren monteren 75 T-spark

zo jun 08, 2008 23:58

Dat van die wikkelingen heeft ook een logische verklaring.
De zijde waar de wikkelingen het korst bij elkaar zitten is ook de zwaarste zijde. Het is dus beter deze zijde zo weinig mogelijk te laten
ossileren om zo het totaalgewicht van het bewegend klepmechanisme naar beneden te halen.
klinkt heel logisch!
dus....het verschil in windingen daardoor gaat de klep draaien (nodig voor goede warmte overdracht) en de zijde met de meeste windingen naar beneden om zo min mogelijk gewichtsverschil te hebben tijdens beweging... vat ik hem dan goed samen?
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Andretti Molletti

RE: klepveren monteren 75 T-spark

ma jun 09, 2008 00:16

Waarom gebruiken een aantal fabrikanten dan klep-rotators?
Dat de Alfa kleppen gaan draaien is nieuw voor mij, ze zullen niet stilstaan en altijd wel wat draaien, maar dat is niet significant te noemen m.i.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: klepveren monteren 75 T-spark

ma jun 09, 2008 00:17

dichtbij....mijn fout...
Alle soorten veren doen de klep draaien.
Het verschil in windingen dient om resonantie tegen te gaan. Een veer in resonantie is geen veer meer.....

voor Nuts, wat bedoel je met kleprotators? De licht afgeschuinde nokprofielen?

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: klepveren monteren 75 T-spark

ma jun 09, 2008 00:24

oke...maar niet elke fabrikant gebruikt veren met verdichte windingen op een kant...toch? :-k Welk voordeel levert minder resonantie dan op? Betere veerdruk waardoor de kleppen sneller reageren, minder krachtsverlies oid?
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: klepveren monteren 75 T-spark

ma jun 09, 2008 00:36

_________________
Resonantie komt voor bij één bepaald toerental. Tik tegen een lineaire veer en je zal een toonhoogte horen. Dit is de resonantiefrequentie.
Tik tegen een progresieve veer en je hoort niks.
Als er geen gevaar bestaat dat een veer in resonantie zou gaan bij het volledig toerentalbereik kan men evengoed lineaire (en goedkopere) veren gebruiken.
Een andere oplossing is het monteren van dubbele veren die dan opnieuw buiten de gevaarzone werken.
Het is dus niet zo dat het ene beter is dan het andere, de veer mag gewoon NIET in resonantie gaan.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: klepveren monteren 75 T-spark

ma jun 09, 2008 00:39

:thumbs: 'tis helemaal duidelijk :D Heb ik weer wat geleerd!! Altijd leuk om te weten dit soort dingen!!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”