La Grande Dame (een 1750 Berlina met 2000 blok) rijdt op LPG. Ouderwets houtje-touwtje systeem dus no frills, no spills.
Afgezien van afstelling weinig probs met het LPG systeem.
Heeft nu ongeveer 1,5 jaar stil gestaan en het lopen op LPG is nu een probleem.
Eerst wilde de benzine afsluiter zijn werk niet goed doen (bleef open staan in alle standen van de schakelaar) maar dat is nu verholpen. Ik neem aan dat de aflsuiter niet goed meer gangbaar was. Vaak schakelen en de contactjes schoonmaken en het lijkt weer goed te werken.
Echter... op LPG lopen is er nog niet bij.
Het systeem zoals gemonteerd geeft bij contact inschakelen in de LPG stand ongeveer 3 seconden lang een "stoot" gas in het systeem als starthulp.
Dus in LPG, contact inschakelen... hoor je afsluiter opengaan en 3 seconden later een "klik" dat de starthulp dicht gaat. Dit werkt zoals het altijd gedaan heeft (iig qua audio... het klinkt dus hetzelfde). Heb gevoeld aan de afsluiter en je voelt beweging.
Maar nu komt wat ik denk dat het probleem is...
Vanaf het dashboard komen er 3 draden. 2 x zwart, 1 x blauw. Blauw gaat naar de benzineafsluiter. Staat de schakelaar op benzine met contact aan en trek ik die blauwe draad van de afsluiter, gaat ie dicht. Ruststand is dus "dicht".
De twee zwarte draden gaan naar een relais op de verdamper. Van dat relais gaat er 1 draad door naar een ander relais en vanaf dat 2e relais weer door naar de lpg afsluiter.
Volgens mij is de ruststand van de LPG afsluiter ook "dicht".
Echter... trek ik met contact aan en schakelaar op LPG de draad van de LPG afsluiter af, gebeurt er niks... idem met diezelfde draad op het tweede relais.
Volgens mij zou die afsluiter ook dicht moeten gaan op het moment dat ik de draad er af trek.
Klopt?
De enige manier om enige reactie van de LPG afsluiter te krijgen is om de zwarte draad (een plus draad neem ik aan) die op het eerste relais naar pool 15(+) gaat eraf te trekken en weer op te doen, dan herhaalt de procedure met de starthulp zich. Die draad lostrekken geeft dus ook GEEN reactie van de afsluiter, alleen het weer aansluiten geeft een reactie.
Ik heb op het eerste relais de volgende nummers kunnen vinden:
89 6357 000
FA6 GF30
Er zitten 5 polen op:
I
V
V
31(-)
15(+)
Wat is hier aan de hand? Relais gewoon kapot? Zit er op een dergelijk systeem uit 1996 een inertia schakelaar die vast kan zitten (is dat het tweede relais?)? Hoe kan ik verder uitvissen wat er aan de hand is?
Wederom bij voorbaat mijn dank voor alle info!
Zaagmans