Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

zo jun 01, 2008 09:26

Bij een auto die 1:1 zoveel aandacht trekt is het niet zo verwonderlijk dat hij door meerdere fabrikanten als miniatuur wordt gepresenteerd.

Afbeelding

Looksmart brengt de 8c 'Salone di Francoforte 2007' in rood metallic, geel en zwart (LS303A, -B, -C).

Ik was even in verwarring door dat Francoforte (Frankfurt), dit is toch duidelijk het productiemodel en niet het prototype. De laatste was van 2003, de toevoeging 2007 bij de Looksmart maakt alles duidelijk. Het model is qua details dus identiek aan de M4, terwijl Minichamps het prototype maakt(e) en Spark al weer lang geleden in 1:43 de primeur had met een niet helemaal correcte uitvoering.

Op basis van één niet al te beste foto is het moeilijk beoordelen, maar ik ben benieuwd of Looksmart de ongetwijfeld (veel) hogere prijs waarmaakt. Al klopt die Spark niet op details (koplampen), het is in mijn vitrine met zijn heel diepglanzend rood metallic nog altijd een eye catcher van jewelste met een hoge wow-factor. Pas als je de modellen naast elkaar zet ontdek je meer verschillen, o.a. in diepte van de kleur, de glans van het 'chroom', het interieur, de verhoudingen, etc. Soms ontdek je dan ook dat 'correct verkleind' niet per definitie betekent 'mooier'. Wat je als verzamelaar voor een dilemma stelt.

leomengalfa

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . .Daar komen de GTA

zo jun 01, 2008 12:29

Inderdaad hele fraaie kits, vooral de High Tech versies. Maar ik heb er idd ook al een weg mogen gooien vanwege een verpeste body. Hoe heb je dat uiteindelijk opgelost met het spuiten?
Dag
Wat uitleg over het miniaturenspuitwerk van destijds,toen de Chinezen nog sliepen,
Een uitgeklede ijskast,waar ik twee ijzeren verlegbare legborden in had gemaakt,
Daarin een infraroodstraler met drie standen,gekoppeld aan een preciese thermostaat uit een bakkersoven,Deze zorgde ervoot dat op het bovenste legbord niet hoger werd dan 60°C,Zo werden de metalen op het bovenste legbord gedroogd en de plastieken op de onderste legborden,Op deze manier drooogt de lak snel en is deze snel stofvrij,
De Gunze Sangyo mag je niet ontvetten met een industriële ontvetter,Deze wordt met
eerst ontvet in een afwasprodukt en nadien heel licht geschuurd met P2000,
Om deze in de 2K grondverf te spuiten hield ik het pistool ver van de GTAm,waardoor je een lichte verneveling krijgt,Na deze plaklaag liet deze 10 min, drogen in de oven en volgde een tweede ''droge'' laag,De grondverf wordt voorzichtig nat geschuurd,De kunst zit erin deze ''droog'' te spuiten,Zo ook voor de Alfarode lak,Daarna komen er verschillende lagen klaarlak over,Bij deze drie GTAm's zit er wel een mindere tussen,waarbij de zgz klinknagels wat minder goed zictbaar geworden zijn,door oplossing,,,Het komt er op neer dat deze modellen licht voor te verwarmen,zodat de lak niet nat ligt,zoals gewoonlijk,Nadat ik meer dan 1200 modellen spoot blijft Gunze Sangyo het moeilijkste om te spuiten,ook de Fiat-Abarth 500SS behoort daarbij,,,Integenstelling tot de Protar Giullietta's,die veel beter de lak verdragen,Deze zes stuks zijn al uitgebreid gefotografeerd en komen bnnenkort in deze prachtge topic terecht,
Dit alles gebeurde in een daartoe gemaakte spuitcabine van 220X145X180cm,waarin een ijzeren tafel met doorlaatsleuven is gemonteerd,regelbaar in de hoogte,
Ik ging eens tussen mijn oude foto's zoeken,omdat je zou kunnen voorstellen welke gigantische kosten ik destijds maakte om mijn miniaturen te spuiten,dit alles door mijn maniakale perfectionisme,,,

Het spuitcabientje voor miniaturen,
Afbeelding

Twee ''ijskasten'' vol autolakken,
Afbeelding

De spuittafel in de cabine,
Afbeelding

De autootjes in de oven,
Afbeelding

De verschillende opeenvolgende autolaklagen,
Afbeelding

De TOGI ontdaan van de slechte originele lak,in de grondverf
Afbeelding

Een Alfasud,ontdaan van de lak,
Afbeelding

Dezelfde Alfasud in de grondverf,
Afbeelding

Verder behoorden dozen vol kleurkaarten,een microfichebak en een professionele Saturius-weegschaal tot het materiaal,nodig om alles tot een goed resultaat te brengen,

Groeten Leo M

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

zo jun 01, 2008 12:38

Wow! Dat gaat iets verder dan dat ge-hobby van de meesten. :-)
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

leomengalfa

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

zo jun 01, 2008 12:49

Wow! Dat gaat iets verder dan dat ge-hobby van de meesten. :-)
Dag Harry

Dit liep idd uit de hand...Toen de Chinezen opkwamen werd het mij teveel en legde ik het bijltje er bij neer. :mrgreen:

In dit geval de spuitpistolen ,dan.

Voor de prijs van een mooi in China gemaakte Alfa-model kan ik het nog niet spuiten.:shock:

Temeer dat de autolakken zo duur geworden zijn...:evil:

Het spuitcabientje gebruik ik nu om kleine echte autostukken te spuiten,zoals draagarmen enzo. :thumbs:

Groeten Leo M

leomengalfa

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen **Daar komen de Giulietta's.

zo jun 01, 2008 13:42

Dag Mini-Alfisti
De Giulietta op 1/24 was zo'n leuke kit om te maken,dat ik er destijds wat teveel maakte,Om wat afwisseling te brengen,keek ik wat naar racefoto's,,,vandaar de witte met grote roll-bar,
De zes Giulietta's tesamen,
Afbeelding

Twee race Giulietta's,
Afbeelding

De Giulietta Mille Miglia 1956,,,
Afbeelding

,,,van Consalvo Sanesi,
Afbeelding

Let maar op het interieur en de mooi gemaakte achterlichten,
Afbeelding

Deze witte is ietswat afgekeken van een foto,Een bijkomende verstraler in het midden,zoals toen de gewoonte was,
Afbeelding

De roll-bar is met Tamiya plastic beams gemaakt,
Afbeelding

Met wat bestickering om het wat ''racy'' te maken,
Afbeelding

Fantastisch,in het maagdelijke Alfa wit,
Afbeelding

Ook het dashboard in het wit,zoals toen,
Afbeelding

Prachtig Alfa rood,Een 1300,
Afbeelding

Achteraan even mooi,
Afbeelding

Een 1600 in het zilver metallic,
Afbeelding

En geen spoor van roest,dat is het leuke aan de minituren,Ook na vijftien jaren,,,
Afbeelding

Groeten Leo M

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

zo jun 01, 2008 19:31

=D>
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
cees
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 03, 2005 22:41

Re: Prototipo Superior Racers

zo jun 01, 2008 19:50

Lijkt me ook, ik heb er ook wel eentje, ook echt speelgoed, maar dan zonder zo'n pull-back motortje. En die spoiler bij mij is ook zilverkleurig i.p.v. zwart.
Is die wel van het genoemde merk of van iets anders?
Ik weet niet zeker of dit Superior R is.. dat vertelde de verkoper mij maar op de bodem word geen merk genoemd.
enkel:

Pull Back Action
SS-905
Alfa Romeo
S=1/36
Made in Hong Kong

Merkloos dus eigenlijk..
Jaren geleden heb ik dit model bij de Maxis in Muiden gevonden voor 4.95 gulden, in doosje met de merknaam Superior Racers
en dezelfde bodem merktekens SS-905 - etc als je hier schrijft.
Alezan heeft vorig jaar een goede 1:43 versie van deze Bertone creatie uitgebracht. 1:1 wagen staat in het Alfa Museo in Arese.
Hierbij nog wat verdere info over de modellen van de Navajo. Zelf heb ik 4 verschillende versies van dit model in mijn verzameling. De originele is de groene op de foto en die was gemaakt door ........Polistil.
Dit model werd vroeger voor Polistil in Hong Kong geproduceerd. Was natuurlijk goedkoper, vooral omdat Polistil al bijna failliet was. Zoals je op het doosje kan zien staat er geschreven Rindei by Polistil. Nu zou je denken dat Rindei de fabrikant in Hong Kong was maar dat schijnt niet zo te zijn. Je moet het meer zien als Superior R of voluit, Superior Racers, meer een algemene benaming voor een bepaalde serie modellen. Ik heb vroeger ooit eens ergens gelezen dat Sunnyside deze modellen in licentie heeft gemaakt. SS - 905 is dus Sunnyside - 905. Maar pin me er niet op vast. Zoals je kan zien staat er Polistil op de bodem. De Polistil heeft ook als enige de raamlijsten van de deuren mee gemodelleerd, de latere kopien kregen dat al niet meer. Bij de ene zie je Alfa Romeo eronder staan, bij de ander niet meer ( mocht zeker niet meer ) De laatste versie kreeg al China op de bodem geschreven. Deze laatste kreeg als enige ook een andere kleur van het interieur en staat ook wat hoger op de achterwielen. ( ander motortje ) Er is nog een 5e versie en die heeft Salquenen, met de zilverkleurige spoiler maar die heeft volgens mij ook een pull back motor. Misschien stuk.
Op de andere foto zie je nog een 1:43 gebouwde kartonnen bouwplaat van Hachette uit Frankrijk. Stond ooit in een Frans modeltijdschrift. De laatste vind ik nog de mooiste, een radiografisch bestuurde Navajo van Waco uit Japan in 1:15.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

zo jun 01, 2008 20:26

Leuke info Cees :D :thumbs:
Volgens mij is er ook nog een grote Navajo van het Franse Joustra.
deze stond ooit eens te koop op marktplaats.

leomengalfa

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . .Giuliettta's op 1/43

zo jun 01, 2008 20:47

Dag mini-Alfisti
Twee Giulietta's Spider 1600 op 1/43 van Tron,Spuitwerk door mij,Afwerking door een ander,
Afbeelding

Prachtig in het zwart
Afbeelding

Afbeelding

Opvallend detail is het interieurkleur en de achterlichten.
Afbeelding

Ook in het Alfa wit,blijft hiij mooi.
Afbeelding

Hiier is de afwerkling fout in dashboardkleur en achterlichten.
Afbeelding

De indrukwekkende 8C 2900B speciale Touring op 1/43
Afbeelding

Zo zie je dat goed spuitwerk,ook na 15 jaar,nog schittert...
Afbeelding

Afbeelding

Groeten Leo M

Gebruikersavatar
cees
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 03, 2005 22:41

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

zo jun 01, 2008 22:03

Leuke info Cees :D :thumbs:
Volgens mij is er ook nog een grote Navajo van het Franse Joustra.
deze stond ooit eens te koop op marktplaats.
Klopt, Marco. Die is er ongeveer in 5 of 6 verschillende versies. Heb er daar ook nog een paar van, maar ik dacht dat die wel bekend waren bij de meeste verzamelaars.
( Als je naar pagina 138 van deze rubriek gaat, zie je de Joustra's in mijn vitrine )

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

ma jun 02, 2008 00:38

Wow! Dat gaat iets verder dan dat ge-hobby van de meesten. :-)
Euh.... ja. :(

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

ma jun 02, 2008 22:16

Wow! Dat gaat iets verder dan dat ge-hobby van de meesten. :-)
Zeg dat wel. Die Giulietta Spider achterlichten lijken griezelig echt.

Pfff... had ik net moed verzameld om aan m'n eigen kits te beginnen. Met euh... 'hobbyen'.

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

ma jun 02, 2008 23:14

Over hobbyen gesproken, moet toch eens eerdaags de 1/24 GTC voltooien.
Heb zelf nog niet de tijd ervoor gehad om ermee verder te gaan, ookal is de basis zo goed als voltooid.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

ma jun 02, 2008 23:39

Over hobbyen gesproken, moet toch eens eerdaags de 1/24 GTC voltooien.
Heb zelf nog niet de tijd ervoor gehad om ermee verder te gaan, ookal is de basis zo goed als voltooid.
Dat klinkt als een erg leuk project. Leuke uitdaging. Ombouw op basis van een Gunze kit?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

leomengalfa

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . alweer een 8c...

di jun 03, 2008 00:30

Wow! Dat gaat iets verder dan dat ge-hobby van de meesten. :-)
Zeg dat wel. Die Giulietta Spider achterlichten lijken griezelig echt.

Pfff... had ik net moed verzameld om aan m'n eigen kits te beginnen. Met euh... 'hobbyen'.
Dag Dink en andere bouwers

Die achterlichten zo als echt maken,is niet zo moeilijk. [-X

Je wrijft er Bare-Metal op en dan neem je clear kleuren,zoals rood,oranje en ev.geel.Zo gefixt. :roll:

Groeten Leo M

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”