Max__623

werking "torque w... probleem met ' Met foto's

vr mei 30, 2008 18:28

hallo.
ik wou net beginnen aan alles in de motor op kilo's te zetten.
vooralleer eerst enkele vraagjes.

1 : voor de krukaskappen en drijfstanglagerkappen vast te zetten en op kilo's te zetten, heb ik dan lock-tite nodig?
2 : Op mijn 'torque wrench' staat het volgende :

Code: Selecteer alles

FOOT | POUNDS 150 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 (M. KPS.) M. | KGS. 20.7 19.4 18.0 16.6 15.2 13.8 12.4 11.1 9.7 8.3 6.9 5.5 4.2 2.8 1.4
de voorschriften voor de krukaskappen : 20 NM +115°
2.04Kgm+115° ( <= hoe kan ik die waarden op mijn kilosleutel instellen? ik kan er niet zo goed aan uit :s) (locktite op deze bouten/moeren? )

de voorschriten voor de drijftstanglagerkap : 49 +54NM
5 +5.5Kgm (<= hetzelfde voor deze waarden) ( Locktite op deze schroeven/moeren ? )

Hopelijk kunnen jullie me hier mee verder helpen?

thx

grtz max[/b]
Laatst gewijzigd door Max__623 op za mei 31, 2008 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

vr mei 30, 2008 20:18

De 'officïële' eenheid voor moment is Nm, Newton meter, Newton maal meter. Een kracht maal een arm dus. Een kgm is een kilogram maal een meter, een footpound is een pond maal een voet. Ofwel: verschillende eenheden voor dezelfde grootheid. Tussen deze eenheden kunje omrekenen.

Eén kilo is 9,81 Newton. Een kgm is dus gelijk aan 9,81Nm. Vergeet de voetponden maar even want die heb je niet nodig op je Alfa. Jouw momentsleutel heeft kennelijk een schaal in kgm en je hebt de aanhaalmomenten voor je lagerkappen al in kgm gevonden. Stel de sleutel dus achtereenvolgens in op de genoemde waarden.

Voor lagerkappen gebruik ik zelf geen Loctite.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

vr mei 30, 2008 20:25

Geen Loctite gebruiken tenzij het wordt voorgeschreven (vliegwielbouten)!!
Loctite zorgt ervoor dat je moment niet gehaald wordt door uitharding oiv temp (druk op de schroefdraad).
Drijfstangen kunnen met contramoeren geborgd worden of gewoon niet, ze lopen echt niet los.

Max__623

vr mei 30, 2008 20:57

en voor de kappen van de krukas??? die moeren waren nl gelost?

ik had het vandaag even geprobeerd, en dan wou ik de motor laten ronddraaien, maar dat ging nietmeer, dus nu maar alle moeren trug losser gedraaid.

morgen nog eens proberen, met een frisse kop dan, vandaag pas begrafenis gehad van een goede vriend.

marc

Max__623

Re: RE: werking "torque wrench" 'enkele vraagjes'

za mei 31, 2008 13:38

De 'officïële' eenheid voor moment is Nm, Newton meter, Newton maal meter. Een kracht maal een arm dus. Een kgm is een kilogram maal een meter, een footpound is een pond maal een voet. Ofwel: verschillende eenheden voor dezelfde grootheid. Tussen deze eenheden kunje omrekenen.

Eén kilo is 9,81 Newton. Een kgm is dus gelijk aan 9,81Nm. Vergeet de voetponden maar even want die heb je niet nodig op je Alfa. Jouw momentsleutel heeft kennelijk een schaal in kgm en je hebt de aanhaalmomenten voor je lagerkappen al in kgm gevonden. Stel de sleutel dus achtereenvolgens in op de genoemde waarden.

Voor lagerkappen gebruik ik zelf geen Loctite.
hallo ik heb de krukas vastgezet op 2.04kgm maar als ik dan de motor tracht te laten ronddraaien met de starmotor, dan kan hij niet rond?
ik kan er niemeer aan uit

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 31, 2008 13:42

Dat kan niet aan het aanhaalmoment liggen, want 2,04kgm is echt niet veel. Kun je de krukas wel met de hand tornen (dop op de krukaspoelie)? Klinkt als een vastloper eerlijk gezegd... :cry:

Max__623

za mei 31, 2008 13:52

Dat kan niet aan het aanhaalmoment liggen, want 2,04kgm is echt niet veel. Kun je de krukas wel met de hand tornen (dop op de krukaspoelie)? Klinkt als een vastloper eerlijk gezegd... :cry:
helaas heb ik geen dop voor op de krukaspolie,
vast? ik heb hem nog binnengereden en stilgelegd paar weken trug, voor drijfstanglagers te vervangen...

dan tijdje geen tijd gehad, en nu wou ik alles trug vastzetten en mss vanavond eens rijden...

ik heb wel de aanhaalmomenten van een andere motorcode
mijn motorcode is ar67-105
als de krukas trug een beetje losser is dan draait ie weer wel :s

marc

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 31, 2008 13:55

Hmm dat is vreemd, heb je wel absoluut de juiste lagers?

Max__623

za mei 31, 2008 13:58

Hmm dat is vreemd, heb je wel absoluut de juiste lagers?
jepjep

ik heb enkel de drijfstanglagers vervangen... en dat waren de juiste.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 31, 2008 14:01

En je hebt ook alle lagerkappen weer op hun originele posities teruggezet?

Andretti Molletti

za mei 31, 2008 14:04

kun je de motor wel rond krijgen door in de versnelling voorzichtig te duwen (desnoods de bougies eruit)??

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 31, 2008 14:43

Ben je er al achter waar al dat metaal vandaan kwam wat in je carterpan lag? Heb je de lagers wel ruim in de olie gezet voor je ze plaatste?

Max__623

za mei 31, 2008 14:50

En je hebt ook alle lagerkappen weer op hun originele posities teruggezet?
ik heb nu alle lagerkappen afgedaan, en de krukaslagers (met oliekanalen) zijn nog goed.
Er was 1 krukaslagerkap losgekomen ( vraag me niet hoe, ik zag de moer in de carter liggen :s )
Die lager (van de kap die los was gekom.) die is veel dunner dan de andere, en daar hangen ook zo enkele schilfertjes aan...
Die lagerkap is lichtjes beschadigd (zo waar dat tapje van de lagerschaal zich zou moeten invastpakken)
Volgens mij is dan bij de krukasvast te zetten, die ene lagerschaal stond beetje scheef in de kap en daardoor dat de motor niet rond ging?

Dan maandag maar nieuwe krukaslagers (bearrings) gaan bestellen...

@ Andretti Molletti : ja dat lukt wel , als de krukas een beetje losser was terug...

Grtz
Marc

Max__623

za mei 31, 2008 14:52

Ben je er al achter waar al dat metaal vandaan kwam wat in je carterpan lag? Heb je de lagers wel ruim in de olie gezet voor je ze plaatste?
hoi wizzMan Jepjep, die stukjes metaal waren van de drijfstanglagers, en 1 krukaslagerschal (waarvan de kap los was gekomen :s) was ook in zijn beginstadium van zo afteschilferen...

Ik ga even mijn handen nog eens heel zuiver maken, en dan ga ik men vader zijn digitale camera vragen (de mijne foetsjie :shock: )
marc

Terug naar “Algemene Technische vragen”