Michel vd Grinten
Guru
Guru

De geschiedenis van de 75

di mei 27, 2008 23:54

Kan iemand daar wat meer over kwijt?

Ik rijd dagelijks in een degelijke Duitser, verdien mooi modaal en kan dus wel wat meer veroorloven dan de 75, neig de laatste jaren meer dat Beiers merk, maar toch wil ik dat dingetje rijden. Stom he?
Zo stom is dat eigenlijk niet als je kijkt naar zijn uiterlijk. Maar over smaak valt niet te twisten, zei mijn pa altijd. En gelijk heeft ie. De 75 is eigenlijk een schuine baksteen. Een leek haalt er zijn neus niet eens voor op. Maar de allereerste keer dat ik hem zag, boeide mij die schuin omhoog lopende lijnen enorm. Vanuit welke hoek je ook kijkt, via de motorkap is er een stijgende lijn, vanuit de flanken idem dito...om vervolgens op de kont volledig, maar dan ook volledig horizontaal te eindigen. Menig filmmaker kan daar nog een stukje aan zuigen, aan zulk een geweldig eind(e).

Maar waar komt de 75 vandaan? Is het puur Alfa? Wie was de ontwerper en waar komt het "type" vandaan? Ik weet dat ie medio 80'er jaren moet zijn ontworpen, maar wil er graag meer van weten. Ik kom net van een rondleiding door Pininfarina, bij Turijn in Italie vandaan. Daar komt ie niet vandaan, das zeker. Ofschoon daar wel bijvoorbeeld de Thema vandaan komt. Een model ook met hoog baksteen gehalte toch?

WIe weet er wat meer? Puur over het model!

M.

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: De geschiedenis van de 75

wo mei 28, 2008 00:05

De 75 is gewoon door Centro Stile ontworpen onder leiding van meneer Ermanno Cressoni :wink:
en waarom 75, de 75 werd 75 jaar na de eerste Alfa, de Alfa 25 HP geintroduceerd.
Laatst gewijzigd door MarcoAzzurro op wo mei 28, 2008 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel vd Grinten
Guru
Guru

Re: RE: De geschiedenis van de 75

wo mei 28, 2008 00:07

De 75 is gewoon door Centro Stile ontworpen onder leiding van meneer Ermanno Cressoni :wink:
En ook ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van Alfa Romeo:
"Launched in May 1985
to commemorate the 75th anniversary of Alfa Romeo. Based on the Alfetta transaxle system, first employed in the type 158 Alfetta GP car, and using Dedion rear suspension in unit with integral transaxle, clutch and inboard braking sytem in order to offset the front mounted engine and provide ideal weight distribution.The 75 was initially offered with 1.6, 1.8 and 2.5 V6 engines, a Turbo diesel soon followed.": http://www.alfa75-milano.20m.com/

Maar speuren verder naar waarom dit model zo is zoals het nu is .....
Laatst gewijzigd door Michel vd Grinten op wo mei 28, 2008 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 28, 2008 00:08

En ook ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van Alfa Romeo:
"Launched in May 1985
to commemorate the 75th anniversary of Alfa Romeo. Based on the Alfetta transaxle system, first employed in the type 158 Alfetta GP car, and using Dedion rear suspension in unit with integral transaxle, clutch and inboard braking sytem in order to offset the front mounted engine and provide ideal weight distribution.The 75 was initially offered with 1.6, 1.8 and 2.5 V6 engines, a Turbo diesel soon followed."

Maar speuren verder naar waarom dit model zo is zoals het nu is .....
dat zou ik net toevoegen :wink:

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo mei 28, 2008 00:08

Het antwoord is al een beetje gegeven. De 75 is inderdaad een echt Alfa ontwerp door het eigen Centro Stile.

Voorheen was er heel veel informatie beschikbaar over de 75 beschikbaar via www.alfa75.info. Op dit moment is ondergetekende bezig dit op een nieuwe site weer beschikbaar te maken. Samen met Martijn Torenbeek en Rinze Bootsma willen we er weer een levendig register van maken.

Ofwel voor deze brandende vragen even de bovenstaande site in de gaten houden!

Trouwens niet zo raar hoor dat je in een 75 wilt rijden. Ik denk dat ik hetzelfde heb als jij, door de weeks een degelijke Duitser en voor de fun een leuke 75.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Michel vd Grinten
Guru
Guru

wo mei 28, 2008 00:12

@ Rob,
Okay ik zal het in de gaten houden! Maar noem me vreemd, maar ben echt op zoek naar het waarom achter het model

@MarcoAzzuro,
Over de designer alvast het volgende: http://archive.cardesignnews.com/news/2 ... index.html

en via http://azadjasmi.fotopages.com/?entry=968118 komen we al wat dichterbij:
" On the 17th of May 1985 Alfa Romeo presented a new car to the press. The car was introduced as the 75 - the number refers to Alfa Romeo`s 75 years of exisistence. The coachwork was designed by Ermanno Cressoni, head of Centro Stille. The design had the codename K-1 and was developed under the supervision of Domenico Chirico.The new Alfa had to be a true sports sedan without looking too aggressive or having a racy appearance. Ermanno Cressoni designed the wedge-shaped coach-work we all adore. The car`s mechanical layout was based on the
Guilietta, Alfetta and the 90, therefore it features the rear transaxle configuration as found in those cars.

Because the 75 (code named series 162B by Alfa Romeo) was introduced only six months after the introduction of the Alfa 90, the press spoke of cannibalism, but Alfa Romeo wasn`t concerned about that at all. They saw the Alfa 90 as a comfortable car for the traditional businessman, while the Alfa75 was more of a sport sedan. Alfa said that both cars would have their own buyers.

Helemaal mee eens overigens. Nooit gesnapt dat de 90 naast de 75 kon bestaan, idd pure kannibalisme. Volgens mij heeft dat de geschiedenis ook uitgewezen en wordt het nog steeds bewezen elke dag: Alfa Romeo is niet in staat de rijdende klant als uitgangspunt te nemen, enkel het design en de emotie spelen parten. Daardoor krijg je heeel veeel miskleunen, op zowel ontwerp-valk als op marketing-technisch gebied. Maar nu weer on topic.
Laatst gewijzigd door Michel vd Grinten op wo mei 28, 2008 00:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 28, 2008 00:13

Euh, men neme de Giulietta en moderniseren de neus en de kont? :roll:

En tja, ik ben ook vanaf het alleeerste moment in de ban de 75 als model. De rest (trans-axle en zo) kwam er later als vette bonus bij. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 28, 2008 00:17

Ik ben ook nog steeds verliefd op dat lelijke hoekige ding... :oops:

Tonio
Guru
Guru

wo mei 28, 2008 00:24

Hier een liefhebber van de Giulietta. Dat was de Alfa die mij met het virus heeft besmet. Twee stuks gehad, jaaarenlang in rond gereden en heel veel kilometers gemaakt. Toen in 1985 de Alfa 75 als opvolger werd geïntroduceerd vond ik het eerst drie keer niks. Voor mij een uitgesproken voorbeeld van een nutteloze facelift, want het oorspronkelijke model vond ik veel mooier. Pas jaren later ben ik de Alfa 75 ook gaan waarderen, en toen kwam er een 75 T.Spark.

.

Michel vd Grinten
Guru
Guru

wo mei 28, 2008 00:25

De wiki zegt het volgende: (een stationwagon van de 75????????)

"The 75 was introduced in May 1985[2] to replace the Giulietta (with which it shared many components), and was named to celebrate Alfa's 75th year of production. The body, designed by head of Alfa Romeo Centro Stile Ermanno Cressoni, was styled in a striking wedge shape, tapering at the front with square headlights and a matching grille (similar features were applied to the Cressoni-designed 33).

At the 1986 Turin Auto Salon, a prototype 75 estate was to be seen, an attractive forerunner of the later 156 Sportwagon. This version was, however, nixed after Fiat took control of Alfa Romeo. The car, dubbed the 75 Turbo Wagon, was made by Italian coachbuilder Rayton Fissore using a 75 Turbo as the basis.[4]Two estate versions were to be found at the later 1987 Geneva Motor Show; one was this Turbo Wagon and the other was a 2.0 litre version named the Sportwagon.[5]". zie http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_75

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 28, 2008 00:45

De wiki zegt het volgende: (een stationwagon van de 75????????)

"The 75 was introduced in May 1985[2] to replace the Giulietta (with which it shared many components), and was named to celebrate Alfa's 75th year of production. The body, designed by head of Alfa Romeo Centro Stile Ermanno Cressoni, was styled in a striking wedge shape, tapering at the front with square headlights and a matching grille (similar features were applied to the Cressoni-designed 33).

At the 1986 Turin Auto Salon, a prototype 75 estate was to be seen, an attractive forerunner of the later 156 Sportwagon. This version was, however, nixed after Fiat took control of Alfa Romeo. The car, dubbed the 75 Turbo Wagon, was made by Italian coachbuilder Rayton Fissore using a 75 Turbo as the basis.[4]Two estate versions were to be found at the later 1987 Geneva Motor Show; one was this Turbo Wagon and the other was a 2.0 litre version named the Sportwagon.[5]". zie http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_75
De Fissore Turbo wagon en Sport Wagon :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonde dat ze dit niet hebben doorgezet want hij mag er zeker wezen. Enig minpunt vind ik het ontbreken van de zo typerende lijsten.

Dinky Boy
Miniaturista

wo mei 28, 2008 08:34

Afbeelding

Bij de clubwinkel Klaverblaadje nr. 91, 3e kwartaal 2000, nabestellen (als-ie nog op voorraad is). De clubwinkel is in ieder geval op het Spettacolo aanwezig (30/31 augustus).

In KB 91 is de 75 onderwerp van het uitgebreide hoofdartikel.

Tom VDW
Guru
Guru

wo mei 28, 2008 09:33

Afbeelding
Ik vind deze echt wel nog iets hebben...jammer dat ze niet in productie zijn gegaan :)

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 28, 2008 10:57

Afbeelding
Ik vind deze echt wel nog iets hebben...jammer dat ze niet in productie zijn gegaan :)
Zit daar nou een speciaal spoilerpakket op ? Die skirts en bumper zijn toch echt niet zomaar even "over gezet" van een normale 75. Of is dat van die "Fissore Turbo " ?
Is zo'n "Sportwagon" niet te maken door een handige Harrie ? :wink:
Ben je wel uniek....

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Tom VDW
Guru
Guru

wo mei 28, 2008 10:59

Afbeelding
Zit daar nou een speciaal spoilerpakket op ? Die skirts en bumper zijn toch echt niet zomaar even "over gezet" van een normale 75. Of is dat van die "Fissore Turbo " ?
Had het ook al willen zien, vooral die achterbumper is iets heel aparts...zal waarschijnlijk eigen geweest zijn aan die Fissore turbo...

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”