Kan iemand daar wat meer over kwijt?
Ik rijd dagelijks in een degelijke Duitser, verdien mooi modaal en kan dus wel wat meer veroorloven dan de 75, neig de laatste jaren meer dat Beiers merk, maar toch wil ik dat dingetje rijden. Stom he?
Zo stom is dat eigenlijk niet als je kijkt naar zijn uiterlijk. Maar over smaak valt niet te twisten, zei mijn pa altijd. En gelijk heeft ie. De 75 is eigenlijk een schuine baksteen. Een leek haalt er zijn neus niet eens voor op. Maar de allereerste keer dat ik hem zag, boeide mij die schuin omhoog lopende lijnen enorm. Vanuit welke hoek je ook kijkt, via de motorkap is er een stijgende lijn, vanuit de flanken idem dito...om vervolgens op de kont volledig, maar dan ook volledig horizontaal te eindigen. Menig filmmaker kan daar nog een stukje aan zuigen, aan zulk een geweldig eind(e).
Maar waar komt de 75 vandaan? Is het puur Alfa? Wie was de ontwerper en waar komt het "type" vandaan? Ik weet dat ie medio 80'er jaren moet zijn ontworpen, maar wil er graag meer van weten. Ik kom net van een rondleiding door Pininfarina, bij Turijn in Italie vandaan. Daar komt ie niet vandaan, das zeker. Ofschoon daar wel bijvoorbeeld de Thema vandaan komt. Een model ook met hoog baksteen gehalte toch?
WIe weet er wat meer? Puur over het model!
M.