Andretti Molletti

RE: Vragen en antwoorden

do mei 22, 2008 17:23

sterker nog 90% van de Alfa's heeft nog steeds spatsmering op de zuigerpen hoor...maar goed je kan daar ook sportief op reageren idd!
De J en N achter het component geeft aan of het Ja of Nee druksmering heeft zoals in de vraag.

-relais: nog een voordeel is dat de contacten galvanisch gescheiden zijn van de spoel. je kan dus elektrische systemen gescheiden houden van elkaar.

-Dynamo: een moderne dynamo zal onbelast (dus op de D+ aansluiting niets aangesloten) idd 14,4V afgeregelde spanning leveren. Inwendig zit er een spanningsregelaar en die belast de dynamo al enigsinds. Om deze vraag éénduidig te stellen moet je meer gegevens omtrent de dynamo hebben!!!

Let erop Roy dat sommige vragen zoals ze hier staan niet eenduidig genoeg zijn. Daarnaast is een vraag over de smering wekl een samengestelde vraag he... daar geef je ineens tig mogelijke antwoorden. :wink:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

vr mei 23, 2008 13:42

Heren,
Bedankt voor al jullie inzet.

Niets is trouwens zo onderhoudend als een vlammende discussie.

Oliedruk gesmeerd......
De hele riedel mogelijkheden heb ik onder elkaar gezet om zelf de afleiders te vormen. Het is dus niet zo of de ene of andere afleider de juiste is.
Ik ga hier verder mee aan de slag.

De vragen zijn op MBO niveau en zijn dus van algemene aard (zouden ze moeten zijn).

@Alfarmada
Door gebruik te maken van relais kan men de stuurspanning laag houden, en toch hoge vermogens schakelen. Lijkt mij het eerste voordeel.
Want is dan het andere voordeel.
Ik heb de neiging te schrijven: Voor de hoofdstroom kan een korte weg worden genomen..... omdat je ook grotere stromen kunt schakelen. Misschien is het beter om de afleider aan te passen.
@ Dre relais: nog een voordeel is dat de contacten galvanisch gescheiden zijn van de spoel. je kan dus elektrische systemen gescheiden houden van elkaar (plaatst ik niet bij de afleiders maar voor een volgende versie).

Ik haal de beantwoorde vragen even weg (wo Dynamovraag).. en heb nog een paar nieuwe geplaatst..

Andretti Molletti

vr mei 23, 2008 14:48

7 -Welke van de volgende onderdelen worden onder druk gesmeerd? (nog mee bezig)
- hoofdlagers (j) drijfstanglagers (j) nokkenaslagers (j) zuigers (j)
- zuigerveren (n) klepveren (n) tuimelaars (n)
- zuigerpen (?) kleppen (?)
Onder druk gesmeerd wil hier zeggen er staat een verbinding met de oliegallerij op zodat er met de oliedruk van de pomp. olie in gespoten wordt. De hoofdlagers krijgen zo olie, maar ik weet niet wat het drukverlies is naar de drijfstangen. theoretisch zeg ik dat de druk in de drijfstangen gelijk zal zijn aan de oliedruk, maar in de praktijk weet ik dat het veel minder is door het verlies in de hoofdlagers.
Dus ik zou antwoorden:
- hoofdlagers (j) drijfstanglagers (n) nokkenaslagers (j) zuigers (n)
- zuigerveren (n) klepveren (n) tuimelaars (JA dit is erg motor afhankelijk)
- zuigerpen (nooit) kleppen (nooit)
9- Bij stilstand en draaiende motor bij versnellingbak (synchromesh) in zijn vrij en koppeling op:
- draait alleen de prise as, de hoofd-en hulpas (secundaire as) staan stil
Bij een Alfa alleen de priseas, en zover ik weet bij alle HANDbakken.
Ik zou dus iets specifieker zijn mbt de bak die je bedoelt
10- Bij stilstand en draaiende motor in de eerste versnelling en koppeling ingetrapt:
- Draait geen enkele as.
klopt.
Koppeling ingetrapt en op... beter mi om te spreken over gekoppeld en ontkoppeld?

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Re: RE: Vragen en antwoorden

vr mei 23, 2008 14:53

10- Bij stilstand en draaiende motor in de eerste versnelling en koppeling ingetrapt:
- Draait geen enkele as.
klopt.
Koppeling ingetrapt en op... beter mi om te spreken over gekoppeld en ontkoppeld?
Euhm... transaxle? Of ben ik aan het klokklepelen :roll: ?

Andretti Molletti

vr mei 23, 2008 15:39

klokklepelen dus... :?:

Geen idee wat je bedoeldt met transaxle.. zeker in de context ve technische toets is dat zeer verwarrend omdat wij hier (de alfagekte) alleen de transaxle naam geven aan de 75 etc..
Maar ook een 147 is een transaxle!!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

vr mei 23, 2008 16:34

klokklepelen dus... :?:

Geen idee wat je bedoeldt met transaxle.. zeker in de context ve technische toets is dat zeer verwarrend omdat wij hier (de alfagekte) alleen de transaxle naam geven aan de 75 etc..
Maar ook een 147 is een transaxle!!
Laat mij raden:
De ingaande koppelingsas (propellor shaft connection fork) is gekoppeld aan de transaxle, die weer is gekoppeld aan de as van de motor.
De uitgaande koppelingsas gaat de versnellingsbak in en is gekoppeld aan de de prise as.

Roeltje 164

vr mei 23, 2008 17:05

Hoge kwaliteit, respect heren heb hem ook op het 164 register gepost voor evt. antwoorden en sorry voor off- topic...

Ik heb slechts MBO :wink:

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Vragen en antwoorden

vr mei 23, 2008 17:26

5- Werking relais:
pinnen 86 en 85: stuurstroom
pinnen 88 en 88a: hoofdstroom waarbij 88 = voeding (lees accu) 88a = aarde (lees vermogenopnemer)
Weet niet welk relais jij hebt vastgehad. Pinnummers 88/88a zijn mij zo onbekend.

Standaard autorelais heeft de volgende pinaanduidingen:
85: massa voor stuurstroom
86: stuurstroom
30: +12v
87: verbonden met 30 indien relais bekrachtigd (NO=Normally Open)
87a: verbonden indien relais niet bekrachtigd (NC=Normally Closed)

Andretti Molletti

vr mei 23, 2008 17:52

OOOOOOOOOOOOOowwwwwwwwwww dus dink bedoelde de aandrijfas vanaf de motor naar de koppeling...

Vraag 10 is dus wederom niet eenduidig genoeg: draait geen enkele as van de versnellingsbak moet het zijn ;)

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 23, 2008 18:04

-relais: nog een voordeel is dat de contacten galvanisch gescheiden zijn van de spoel. je kan dus elektrische systemen gescheiden houden van elkaar.
Dat is misschien belangrijk indien er sprake is van verschillende voltages. Binnen de autotechniek is dit denk ik dan ook een onbelangrijke factor. :wink:
-Dynamo: een moderne dynamo zal onbelast (dus op de D+ aansluiting niets aangesloten) idd 14,4V afgeregelde spanning leveren. Inwendig zit er een spanningsregelaar en die belast de dynamo al enigsinds. Om deze vraag éénduidig te stellen moet je meer gegevens omtrent de dynamo hebben!!!

Dynamo is feitelijk een verkeerd woord omdat men bij moderne auto's over een generator spreekt en deze heeft inderdaad een geïntegreerde spanningsregelaar. De generator levert daardoor bij open aansluitingen extern 14,4V en zal warm worden. Een pure dynamo zoals in oudere auto's levert theoretisch een (strike:oneindig) zeer hoog voltage als gevolg van een minimale lekstroom en blijft koud. Per definitie levert de generator op dat moment meer weerstand op dan de dynamo en geeft dus een hoger brandstofverbruik.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr mei 23, 2008 23:41

6- relais:
Wat is het voordeel van een schakeling met een relais? Voor de hoofdstroom kan een korte weg worden genomen of er kunnen veel grotere stromen worden geschakeld?

Door gebruik te maken van relais kan men de stuurspanning laag houden, en toch hoge vermogens schakelen.
stuurstroom
Standaard autorelais heeft de volgende pinaanduidingen:
85: massa voor stuurstroom
86: stuurstroom
30: +12v
87: verbonden met 30 indien relais bekrachtigd (NO=Normally Open)
87a: verbonden indien relais niet bekrachtigd (NC=Normally Closed)
85 en 86 kun je ook omwisselen, ik weet niet of nog ergens officieel vastgelegd is hoe het hoort? Het heeft in elk geval geen effect als 85 op de stuurstroom wordt aangesloten en op 86 de massa ervan. Dit i.v.m. beoordeling van de gegeven antwoorden door de leerlingen die dit ook al of niet moeten weten/begrijpen.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Andretti Molletti

za mei 24, 2008 00:01

Dat is misschien belangrijk indien er sprake is van verschillende voltages. Binnen de autotechniek is dit denk ik dan ook een onbelangrijke factor. :wink:

Dynamo is feitelijk een verkeerd woord omdat men bij moderne auto's over een generator spreekt en deze heeft inderdaad een geïntegreerde spanningsregelaar. De generator levert daardoor bij open aansluitingen extern 14,4V en zal warm worden. Een pure dynamo zoals in oudere auto's levert theoretisch een (strike:oneindig) zeer hoog voltage als gevolg van een minimale lekstroom en blijft koud. Per definitie levert de generator op dat moment meer weerstand op dan de dynamo en geeft dus een hoger brandstofverbruik.
1) 12 Volt boordnet en 12Volt start accu wil je soms scheiden en soms koppelen om op te laden... Dus wel degelijk een belangrijke factor (ook bij 12-24V installaties bij sommige bedrijfswagens en 4x4's)

2) Zie mijn tekst waar ik spreek over "moderne" dynamo's... ikzelf geef les in autotechniek en spreek nooit over generator. Noch mijn collega's.
Vermeend warm worden is mij een raadsel en ook niet ter zake doende.. P=U*I Al je tekst na pure dynamo is wat wazig...dat een generator een beter rendement en dus LAGER brandstofverbruik heeft mag duidelijk zijn ...maar hier niet de vraag dacht ik zo?

Andretti Molletti

za mei 24, 2008 00:04

85 en 86 kun je ook omwisselen, ik weet niet of nog ergens officieel vastgelegd is hoe het hoort? Het heeft in elk geval geen effect als 85 op de stuurstroom wordt aangesloten en op 86 de massa ervan. Dit i.v.m. beoordeling van de gegeven antwoorden door de leerlingen die dit ook al of niet moeten weten/begrijpen.
Ja dat is vastgelegd. Bosch coderingen en omwisselen kan niet zomaar!!!
Een spoel mag dan werken ongeacht de stroomrichting, maar steeds vaker gebruikt men blus-diodes over de spoel om inductie te verminderen. Draai je nu de 85-86 om dan heb je een serieus probleem.

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

Re: Vragen en antwoorden

za mei 24, 2008 00:15

8- Bij stationair draaien levert de oliepomp voldoende olie. Bij hoog toerental dus teveel, dit vloeit weg langs,
- het overdrukventiel (juist???)
- kortsluitventiel bij het oliefilter
- de klepgeleiders
- de drijfstanglager en hoofdlagers

Volgens mij die dus...
- het overdrukventiel (juist???)

Want:
- kortsluitventiel bij het oliefilter is voor als het oliefilter verstopt zit

- de klepgeleiders dan gaat je auto dus flink olie gebruiken...

- de drijfstanglager en hoofdlagers olie word eerst naar boven gepompt volgens mij
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

za mei 24, 2008 01:26

Ja dat is vastgelegd. Bosch coderingen en omwisselen kan niet zomaar!!!
Een spoel mag dan werken ongeacht de stroomrichting, maar steeds vaker gebruikt men blus-diodes over de spoel om inductie te verminderen. Draai je nu de 85-86 om dan heb je een serieus probleem.
Goed punt, ik ben zelf nota bene een paar weken terug nog met zo'n diode bezig geweest (was stuk) :oops: Blijft wel staan dat er verschil zit tussen het rijtje van aansluitingen kunnen opdreunen en de werking van de spoel begrijpen.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Het Forum Café”