Rainier155
Guru
Guru

Trilling in blok (2.0 16v Twinspark)

vr mei 16, 2008 22:15

Al enige tijd merk ik dat bij stationair draaien (zowel bij koud als warm) er om de zoveel seconden er een trilling in het blok voelbaar is, dit is oa in de auto voelbaar als ik het stuur of de pook vasthoud.
Blok loopt stationair wel gewoon netjes tussen de 900-800 rpm. Het blok klinkt verder wel wat rauw naar mijn idee, maar er zijn verder geen bijgeluiden te horen.
Verder zijn een tijdje terug alle krukas lagers preventief vervangen, en zijn alle overige randonderdelen ook vervangen, nieuwe distributie en multiriem + spanners, nieuwe waterpomp, nieuwe 10W60 olie etc.en zit er sinds de blokwissel een squadra chip op.
Qua prestaties loopt het blok als een trein dus daarover geen klagen, alleen dus die trilling met stationair lopen die me niet bevalt.

Zit zelf te denken aan balansassen (zit ook een nieuwe balansasriem op, maar wellicht dat die versprongen is?) of wellicht dat er stiekem snellere nokkenassen inzitten? Blok is namelijk afkomstig uit een door Madeno getunede 146 Ti zonder historie.
Maandag ga ik er sowieso mee naar de garage, maar ik hoor ook graag wat de mede alfisten hier ervan denken.

aralfa
Member
Member

RE: Trilling in blok (2.0 16v Twinspark)

za mei 17, 2008 07:09

Denk eerder iets met een bougie/kabel/bobine, of wat olie in 1 van de gaten :roll:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 17, 2008 09:27

Als je balansassen van timing zijn, zit de trilling er altijd in.
Wat Arjan ook zegt, ontsteking/injectie is veel meer voor de hand liggend. Zijn al je bobines nog wel goed en netjes aangesloten? Zitten er wel de goede (lang meegaande) bougies in en zijn ze niet te oud? Lambda/luchtmeter zijn ook nog een optie, op de 16V TS willen die ook wel eens storingen opleveren. Verder zitten er nog een boel relais en zekeringen bij de accubak die slechte contacten kunnen hebben, waardoor bijvoorbeeld de aansturing van je nokkenasversteller kan haperen. Loop dat allemaal eens na, dikke kans dat je zonder kosten te maken weer een fijn lopende auto hebt.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 17, 2008 10:06

Balansasriem verwijderen en wachten totdat Alfa (orgineel dus) betere riemen op voorraad heeft. (je kunt ongestoord zonder balansasriem)

Recent officiëel probleem erkent dat de tanden van de balansasriem niet helemaal tegenover elkaar staan, hetgeen klapperen veroorzaakt. (trilling of onstuimigheid)
Aan jou om te beoordelen of jij wilt dat de balansasriem dat mag doen - daarmee neem je ook het idee dat ALS ie raar doet en eraf gaat lopen ie ook tussen je distributie kan komen, eigenlijk kan ie niet anders. Maak zelf het verhaal dan maar af....

Bovenstaande kan vrij gemakkelijk en snel - meer info via PB... :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Rainier155
Guru
Guru

za mei 17, 2008 12:06

Dank voor de reacties. :D

Bougies staan idd genomineerd om vervangen te worden. Bougiekabels/bobine kan ik wel is een keer testen, die heb ik nog een setje liggen.
Lambda is verder nieuw, en de luchtmassa meter is volgens mij ook nog wel goed (komt van mijn 1.8 af en deze had dat probleem niet).
De zekeringen en relais onder de kap heb ik een paar weken terug al allemaal nagelopen en met een dremel netjes schoongemaakt dus ook dat zou het probleem niet mogen zijn...

Balansasriem ga ik ook is uitzoeken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”