Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

Re: RE: Waarde Giullietta Turbodelta

di mei 06, 2008 22:51

een zeldzame auto heeft ook zeldzame onderdelen
Hierin heeft Richard gelijk!

Denk maar eens aan remmen, turbo, zuigers, kleppen, koppakking enz.
Remmen zijn wel bijzonder ja, maar volgens mij toch nog gewoon ATE spul. Turbo is volgens mij niet zo heel bijzonder en schijnt ook plug-and-play te verruilen met een KKK die je op de sloop uit 1 op de 5 Audi's kan trekken. Compressie is bij een Turbo doorgaans lager dan bij een conventionele motor, dus kleppen en koppakking zal nauwelijks een probleem zijn. Zuigers kan ik inkomen....
Turbo, schijnt een bewerkt schoepenwiel te hebben, kleppen zijn sodium gevuld en hebben een stellietrand en als je een standaard koppakking gaat gebruik blaas je die er denk ik wel uit. Remmerij is van Lockheed als ik het me goed herinner.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Waarde Giullietta Turbodelta

di mei 06, 2008 23:10

... kleppen zijn sodium gevuld en hebben een stellietrand ....
Dat is toch bij alle Nord motoren :?:

De sodium dan, dat van die rand klinkt wat minder bekend

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

Re: RE: Waarde Giullietta Turbodelta

di mei 06, 2008 23:28

... kleppen zijn sodium gevuld en hebben een stellietrand ....
Dat is toch bij alle Nord motoren :?:

De sodium dan, dat van die rand klinkt wat minder bekend
Zou kunnen, weet ik niet. Geloof dat ze bij de turbodelta ook nog nimonic zijn.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Waarde Giullietta Turbodelta

wo mei 07, 2008 11:23

""De 75 is vermoedelijk een complot van FIAT om de transaxle inferieur te maken aan de goedkopere voorwielaandrijvers die ze Alfa eigenlijk wilden laten maken.""

Deze opmerking klopt voor geen meter. De 75 kwam eind '85 op de markt en was een doorontwikkeling van de Giulietta. Ontwikkeling zal dus ergens in 82 óf iets dergelijks begonnen zijn. Alfa werd pas in 1987 ( of was het 1988? ) overgenomen. En daarnaast: zeg nou zelf; de 75 is bij lange na niet de slechtste Alfa geweest.....

Beetje nuanceren volgende keer..... :roll:
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Waarde Giullietta Turbodelta

wo mei 07, 2008 13:09

""De 75 is vermoedelijk een complot van FIAT om de transaxle inferieur te maken aan de goedkopere voorwielaandrijvers die ze Alfa eigenlijk wilden laten maken.""

Deze opmerking klopt voor geen meter. De 75 kwam eind '85 op de markt en was een doorontwikkeling van de Giulietta. Ontwikkeling zal dus ergens in 82 óf iets dergelijks begonnen zijn. Alfa werd pas in 1987 ( of was het 1988? ) overgenomen. En daarnaast: zeg nou zelf; de 75 is bij lange na niet de slechtste Alfa geweest.....

Beetje nuanceren volgende keer..... :roll:
Nu pas? :twisted:

Officieel werd Alfa misschien pas na de introductie van de 75 en de 90 overgenomen maar FIAT had al veel langer een dikke vinger in de pap, zeker op economisch gebied. Er staat bijvoorbeeld al vast dat door hun inmenging de Alfa 6 een nogal saaie koets heeft gekregen en op de een of andere manier kan ik me er toch ook niet echt los van maken dat zij ook iets met de distributieriem (inplaats van een ketting) van de V6 te maken hebben.

Met de extra lengte achter de achteras is de 75 overigens eerder een doorontwikkeling van de Alfetta. Dit blijkt onder andere ook uit de positie van de benzinetank die mede bijdraagt aan een flinke hoeveelheid massa achter de achteras. De Giulietta zit kwa gewichtsverdeling gewoon een stuk slimmer in elkaar en het is dus raar dat ze bij het verhogen van de kofferbak van de Alfetta niet ook voor de bewezen gunstigere positie van de benzinetank hebben gekozen. Dat het koetswerk op bepaalde plaatsen overeenkomsten vertoont met de Giulietta heeft vermoedelijk meer te maken met mode dan techniek en er zal zeer zeker ook een flinke dosis FIAT zuinigheid aan te pas zijn gekomen.

Maar ieder z'n ding hoor. Ik heb met veel plezier in een 75 gereden maar mijn grijns is toch een flink stuk breder in de Giulietta.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Waarde Giullietta Turbodelta

wo mei 07, 2008 13:51

Er staat bijvoorbeeld al vast dat door hun inmenging de Alfa 6 een nogal saaie koets heeft gekregen

Voordat de Sei op de markt kwam heeft het project jarenlang in de ijskast gelegen. De auto was al in de eerste helft van de jaren zeventig grotendeels klaar. Door de energiecrisis (1973) twijfelde Alfa er aan of een dergelijke grote en zware auto nog wel succesvol zou kunnen zijn.
Wanneer en hoe is de invloed van Fiat volgens jou dan begonnen? Met de komst van Jano?
Alfa Romeo.
This company became part of IRI in 1933, and by the end of the Second World War
was in a parlous state. Having abandoned its main production activity of that time – aircraft
engines – it started up in car manufacturing on a modest scale. The success of the Berlina 1900 in
1950, and especially the Giulietta in 1955, kickstarted a steady growth in production capacity
which, in 1973, reached over 300,000 vehicles a year in the two large plants at Arese and
Pomigliano d’Arco.
The 1973 crisis.
In 1973, an energy crisis exploded onto the scene, triggering a recession and inflation that
would affect the entire global economy for many years to come. Higher borrowing costs and the crisis that
affected its main sectors of activity forced Finmeccanica into a thorough review of the industrial policy it had
pursued until then. Finmeccanica incorporated the main principles of a new strategy in its 1976 strategic
plan: restructuring, internationalisation and a competitive dimension. Achieving these objectives involved
decisions that were not always painless, but involved the whole group in a number of changes, from which
the current company took shape.
The sale of Alfa Romeo.
The car manufacturing industry was the most rapidly invested sector after
the crisis. Alfa Romeo’s design capacity was undisputed, but the competitive framework had
changed enormously: a global situation was forming in which only large companies or adept niche
manufacturers could survive. The future of Alfa Romeo could only be assured if a global agreement
was made with another, stronger car manufacturer. In 1986, Alfa Romeo's manufacturing assets
were transferred to FIAT. A few months later, the Alfa 164 – designed by Pininfarina – was launched
on the market. This was the last significant vehicle to be designed and manufactured within the
Finmeccanica group.
Bron: finmeccanica.it

Tot 1986 was Alfa dus een overheidsbedrijf. Fiat heeft een wel belangrijke bijdrage geleverd aan de 164 (zustermodel van Thema, Croma en 9000), met een groot aantal verbeteringen vlak voor de marktintroductie.

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: Waarde Giullietta Turbodelta

wo mei 07, 2008 14:04

Waar ging het hier ook al weer over? :roll: :D
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Waarde Giullietta Turbodelta

wo mei 07, 2008 14:38

Waar ging het hier ook al weer over? :roll: :D
Thema's, Croma's & Saabs... 8)

Tssssssss! Dat je DAT nou niet doorhad zeg! :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

Re: RE: Waarde Giullietta Turbodelta

wo mei 07, 2008 14:40

Waar ging het hier ook al weer over? :roll: :D
Thema's, Croma's & Saabs... 8)

Tssssssss! Dat je DAT nou niet doorhad zeg! :lol: :lol: :lol:
Sorry, ben maar een simpele ziel.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Waarde Giullietta Turbodelta

wo mei 07, 2008 14:43

Hoeveel rij jij eigenlijk met je Prototypo en hoe heb je hem gevonden? Lijkt me toch redelijk bijzonder....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

delahayenator

RE: Waarde Giullietta Turbodelta

wo mei 07, 2008 17:45

nog even m.b.t. die filmpjes, ik kende ze al, maar het lijkt mij sterk dat die giulietta turbodelta in originele staat is, zeker als ziet hoe ie gehakt maakt van die escort, en ook die M3 gaat mooi voor gaas.Met een standaard turbodelta denk ik niet dat je t redt op de 400 meter tegen een lichte vierwielaangedreven rallyauto met een pk of 280 en een berg koppel, en die M3 zal ongeveer een 340 pk hebben maar misschien iets minder koppel dan de cosworth. Maar standaard of niet altijd mooi als zo'n oud beestje moderne snelle auto's op het 2e plan zet, en natuurlijk helemaal een alfa. Ik ben ook al wat filmjes tegengekomen van een 75 turbo die een ferrari 348 het nakijken geeft.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Waarde Giullietta Turbodelta

do mei 08, 2008 10:47

HIER staat er eentje voor een normale Giulietta prijs

En hij is zelfs nog in "ottime condizioni" 8)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Waarde Giullietta Turbodelta

do mei 08, 2008 11:10

[off-topic]
Tot 1986 was Alfa dus een overheidsbedrijf. Fiat heeft een wel belangrijke bijdrage geleverd aan de 164 (zustermodel van Thema, Croma en 9000), met een groot aantal verbeteringen vlak voor de marktintroductie.
Het lijkt iets anders te zijn.

Alle (?) aandelen van Alfa Romeo zijn via het IRI (na-oorlogs herstel) in handen van de Italiaanse staat terechtgekomen. Alfa Romeo opereerde wel zelfstandig. Na het vertrek van Satta ('73) ging het snel financieel slechter met Alfa Romeo en kwam het bedrijf onder curatele te staan bij Finmeccanica.

De overname door FIAT staat officieel te boek als in 1986. Ik heb echter ook 1984 genoemd zien worden. Er is indertijd door zowel FIAT als Ford geboden om een meerderheidsbelang van 51% in Alfa Romeo te verkrijgen. De overname betreft dus een aandelentransactie en er staat nergens dat beide bieders niet eerder ook al een aardig pakket aandelen in handen had. De Italiaanse staat zou op dit moment nog steeds een kleine 20% van de aandelen bezitten.
[/off-topic]

Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

RE: Waarde Giullietta Turbodelta

do mei 08, 2008 17:19

Heeft de giulietta turbo delta wel een koppakking? :lol: of mischien ringen :lol:

Richard Kremer
ALFA loos

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

Re: RE: Waarde Giullietta Turbodelta

do mei 08, 2008 17:21

[quote="Richard Kremer"]Heeft de giulietta turbo delta wel een koppakking? :lol: of mischien ringen :lol:

Riingen dan als jij het zo wil. :D
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”