Goedendag,
Sinds kort ben ik in het bezit van een fraaie GTV 3.0 24V uit 1998.
In het begin viel mij op dat de motor afsloeg bij een koude start.
Nu weet ik uit ervaring met andere auto's, dat dit vaak de oorzaak is van een vastzittend klepje in de stappenmotor.
Deze heb ik toen schoongemaakt (En de ECU gereset), en daarna was het koude start probleem in ieder geval opgelost.
Nu heb ik echter een ander euvel opgedaan. Als de motor warm is, en je zet deze uit om hem vervolgens weer warm te starten gaat de motor stationair fluctueren tussen de 500 en 1000 rpm. Als je niet uitkijkt slaat hij zomaar af. Eerst had ik dat probleem dus niet, en sloeg de motor alleen af bij de koude start (door de vuile stappenmotor).
Na een half minuutje rijden is het probleem echter weer weg, en loopt ze gewoon mooi stabiel stationair.
Nu heb ik zelf de gasklep schoongemaakt, en alle stekkers nagekeken, maar het probleem blijft.
Moet er wel even bijzetten dat de auto voorzien is van een LPi installatie. Toen ik de ECU had gereset liep de motor op benzine goed stationair na de start(ook warm), maar nadat er was overgeschakeld op gas, kwam het probleem van het fluctueren na het starten bij warme motor weer terug. Als ik nu terugschakel naar benzine is het probleem echter niet weg.
Kan het zijn dat de computer van de LPi installatie soms de weg kwijt is (inleren) na de ECU reset?
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Ga vrijdag naar de garage, maar zou toch graag een advies hebben.
Groetjes,
Jasper.