LENZ
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Methode vervangen 24V distributieriem.

do apr 24, 2008 20:55

Ralph we hebben het hier over een 24V, dus met 4 tandwielen en boutbevestiging van de wielen op de nokkenas. Het gebeurt gewoon bij 24V's en ik ken ook monteurs die borgmiddel op de as en het wiel smeren om dit te voorkomen.
Ik heb het meegemaakt met 24V's die vanaf nieuw perfect liepen en al voor de geplande distributiewissel van tijd waren geraakt, ook na distributiewissels, waarbij de bouten volgens voorschrift worden nagetrokken had je een enkele keer verloop.
Bij de introductie van de 24V motoren in de 164 moest er voor aflevering in opdracht van de importeur een bepaalde tijd onbelast volgas worden gegeven en als de distributie heel bleef/of op timing bleef mocht hij gaan rijden.
Ik heb het in het verleden ook gedaan door het toen nog niet voorhanden zijn van de calibers. Er staan achterop de assen dwarsstreepjes die je in combinatie met de merktekens die je de tandwielen geeft voordat je de riem lost, kan gebruiken om evt verloop te componseren.
Het kan wel, maar ik vind het geen prettig idee, als een of meerdere assen iets (1/2 tand) van tijd staat loopt hij bv stationair gewoon normaal. Pas bij 1 tand of meer ga je het echt merken
Ik zou het graag zeker willen weten of de motor 100% op tijd staat en vaak kom je ook gewoon niet uit met de nieuwe riem en is het losse van de tandwielen veel makkelijker.
Ik ken dealers die ook geen calibers gebruiken, maar wel de gestelde tijd berekenen, maar dan ben je in mijn ogen heel verkeerd bezig.
In het begin waren er voor bepaalde ts en jts motoren ook geen calibers voor handen en dan moet je er dus vanuit gaan dat de huidige timing correct is en merk je assen en fixeer je ze om de riem te kunnen vervangen.
TS 16V worden ook regelmatig door universele bedrijven vervangen zonder calibers en ik kan je vertellen dat dat toch best vaak timing problemen geeft.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Arno Romeo
Member
Member

do apr 24, 2008 21:08

Ik heb nog geen 1 keer meegemaakt dat de riem netjes op spanning staat nadat ik de nieuwe riem erop heb gezet. Gebruik daarom altijd kalibers voor een zo goed mogelijk resultaat. Bijkomend kan het ook nog voorkomen dat er een storingslampje gaat branden.

Gerben
Member
Member

do apr 24, 2008 21:39

Bij 16v motoren heb je ook nog het probleem dat het fase lampje kan gaan branden omdat de nokkenassen van tijd af staan.
Het vast zetten van de nokkenassen bij een 24V gebruik je ook om de riem op spanning te kunnen zetten.
De nokkenassen zet je vast,poelies er los op,riem monteren en op spanning zetten.
De "speling"van de riem tussen de nokkenas poelies wordt nu zonder dat er aan de nokkenassen wordt gedraait naar de spanner verplaast omdat de poelies er los over heen kunnen draaien.
De speling op de riem tussen de poelies wordt veroorzaakt door het inslijten van de riem en het verslijten van de vertanding op de poelies.
Dus ga niet rommelen maar gebruik gewoon calibers.
Je heb nu antwoord gehad van 3 mensen met ervaring :wink:

Groet Gerben
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 24, 2008 22:39

Dus als je alle 4 de nokkenaspoelie's blokkeert dan kunnen de nokkenassen alnog verlopen??? Dat zou betekenen dat met gespannen distributieriem de nokkenassen ook kunnen verlopen???

Ik zit net ff op de autodata cd te kijken hoe het precies zit en dat lijkt mij net zo eenvoudig als Kai ook beschrijft...
Het is net een 16v met dohc die ik ook heb... als je alles fixeert kan er toch niks mis gaan... als dat wel het geval is dan kan het ten alle tijde ook met gespannen distributieriem verkeerd gaan en dat lijkt mij echt te zot voor woorden...

nu ziijn er iig 3 gasten met een heel andere ervaring :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

A-Repair
Full Member
Full Member

vr apr 25, 2008 14:02

Jongens, er zit verschil in mensen die af en toe een 24 V doen en mensen die dit de hele dag doen. Wat ook regelmatig voorkomt is het werk van anderen overdoen, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar je moet het zelf weten. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 25, 2008 14:12

Herkenbaar Arie, vandaar mijn eerdere opmerking over de geschiedenis van de auto..........
Kortom 1 keer uitgebreid doen en ondubbelzinnige merktekens aanbrengen op de poulies :wink: ....... en blijkbaar ook nodig op de as. :? (ben het wel met Ravado eens, dat het eigenlijk te zot voor woorden is, dat dat nodig is/ zou zijn......)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

vr apr 25, 2008 14:44

Tja de Alfa ingenieurs bedenken een systeem waarbij je traploos de nokkenassen kunt verstellen. Toppie!!!
Diezelfde ingenieurs bedenken een stuk speciaal gereedschap Toppie!!!

Maar omdat niet iedereen daardoor gescharmeerd is, is het nog niet te zot voor woorden :!:

De nokkenassen t.o.v. de nokkenasdistributiewielen verlopen iets.
Er is spreiding in distributieriemen/wielen en er is slijtage in deze wielen welke niet vervangen worden.

Om nu op de graad nauwkeurig te kunnen stellen heb je dus conische verbindingen. Krukas op BDP, nokkenassen mbv caliber op tijd..

:-k

BDP... nokkenassen op merkteken... OJA!! dat was bij de NORD met ketting eigenlijk ook al zo!!!

Het kan: de distributieriem vervangen door een andere zonder speciaal gereedschap:
Methode halveren = de bestaande riem in de lengte richting halveren dmv een Stanleymes
Nieuwe erop drukken en de rest vd oude geheel weghalen..
Werkt bij elk type elke auto etc etc.

Wil je vakmanschap dan meet je alles en controleert dus of alles op tijd staat en gaat niet uit van het zal wel goed zijn.
Voor beide methode is wat te zeggen, en gaat methode 1 niet goed dan komt de auto vanzelf bij de vakman terecht die dit wel snapt en toe kan/wil passen.
Maar het is niet te zot voor woorden! Techniek bestaat uit feiten dus gelukkig weinig discussie: :lol:
De enige goede manier is MET calibers en BDP metertje :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 25, 2008 14:57

Niet te zot voor woorden, dat het verstelbaar is.............. wel te zot voor woorden, als het nokkenaswiel t.o.v. de nokkenas zou verdraaien tijdens rijden, niet dan???. Is wel een verschil van opvatting he. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr apr 25, 2008 15:16

de redacteur-vormgever praat weer in raadsel-vorm :wink:

Ik heb nog steeds niet gehoord waarom de nokkenassen en/of poelie's NIET verspringen/verlopen indien men met een gespannen riem het blok laat draaien??????

LENZ
Guru
Guru

vr apr 25, 2008 15:21

Om het nu een structereel probleem te noemen vind ik wat ver gaan, maar het gebeurt inderdaad wel een enkele keer, heb het gelukkig zelf zelden meegemaakt en de keer dat er een timing probleem was was er mogelijk een andere oorzaak, maar ik heb het toch wel regelmatig gehoord van collega monteurs.
Vooral bij de eerste 164's met 24V, op een gegeven moment zijn de nokkenaswielen ook verandert, mogelijk om dit probleem tegen te gaan.
Maar zoals ook al gezegd door andere is het juist een goed systeem waarbij je de riemspanning en timing zeer precies kan afstellen, waarbij het spangedeelte van de latere 24V's wel wat prettiger is en in de praktijk tcoh wel betrouwbaarder blijkt.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr apr 25, 2008 15:41

oke duidelijk, thnx. :thumbs:

LENZ
Guru
Guru

vr apr 25, 2008 16:24

Verspringen van de riem bij de uitlaatnokkenas van 123 blijft een listig punt, wat bij de latere 24V's aanzienlijk minder is geworden door het vervallen van het oliepomp tandwiel.
Het aantal tanden wat contact maakt bij dat nokkenastandwiel is wel heel weinig met alle mogelijke gevolgen van dien
www.lenjansen.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”