Mark
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 27, 2005 18:40
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

wo apr 16, 2008 21:19

Ik zal waarschijnlijk wel kort ervoor het deksel los gehad hebben om de nokastiming te checken. Maar of er toen iets uitgevallen is? geen idee. Kan ook niets vinden in het deksel dat erop duidt dat er wel iets gezeten heeft.
Overigens, het ingegoten onderdeelnummer van Bosch is wel anders. Nummer zal ik opzoeken.
Gehad
33 1.3 '88
33 1.7 IE '90 met LPG
Ducati 900 SS '93
en nu
146 1.8 TS 16V met Vialle G3
Ducati Pantah '83
Ducati 999 2005

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

zo mei 25, 2008 17:41

Hey Mark, zou je AJB die Bosch-nummers nog ff willen plaatsen, ik heb een 156 1.8ts van 1998 met eenzelfde probleem qua olieverbruik. Mijn gasklep is schoon én droog maar als ik de gasklep open zie ik dat het inlaatspruitstuk baggervet van de olie is. Nu zitten er bij mij, ik weet niet precies of dat ook bij een 146 zo is, in de LA-hoek van het klepdeksel 2 ventilatieslangen; 1 voor de ontluchting van het nokkenashuis, en 1 voor de ontluchting van het carter, en volgens mij is dat vierkante kanaal in de kop daar voor. Hoe zit dat nou bij je nieuwe klepdeksel, word dat vierkante kanaal nou afgesloten óf zit er in dat deksel een soort omleiding. Ik heb ook al eens gelezen dat er rond die bouwseries van ts-motoren, in ieder geval bij de 156, slechte kwalitiet olieschraapveren werden toegepast, en dat zou natuurlijk bij mijn auto het geval kunnen zijn, maar dat verklaart nog niet het vette inlaatspruitstuk. Mocht dat nieuwe (gebruikte) klepdeksel bij jouw motor zorgen voor een afsluiting van dat kanaal, zou ik als ik jou was, wel ff opletten of je carter wel goed ontlucht word, anders komt de olie binnenkort uit je krukaskeerringen gezeken! Ik weet wel dat ik binnenkort ff een motorspoeling doe en dan 10W-60 Castrol Edge Sport in de motor gooi, een maatje van me heeft hier goede ervaringen mee met zijn 146 1.4ts. Alfagreetz en hoop op een berichtje van je, mark156 8)

Mark
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 27, 2005 18:40
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v opgelost!

wo mei 28, 2008 20:43

Hallo Mark,

Het Boschnummer van mijn originele deksel: 0 280 620 500
Nummer van het huidige deksel (komt van 156 bj +-2005): 0 280 620 520
De catalogus van Tyunder geeft overigens in beide gevallen hetzelfde Alfanummer op.
Op de LA zijde zitten 2 slangen aangesloten voor ontluchting naar het inlaatspruitstuk. De dunne (loopt recht naar achter) zit NA de gasklep, de dikkere (dwars ) zit VOOR de gasklep, dit in een bepaalde verhouding. In deze verhouding dus niet prutsen, want dan beinvloedt je het mengsel. Overigens werken deze niet apart voor carter of nokkamer, deze 2 slangen zitten namelijk op dezelfde kamer van het deksel aangesloten.

In hoeverre het vierkante kanaal verder loopt in het deksel heb ik niet nagekeken.
Ontluchting van het carter naar de kop gaat via meerdere kanalen (zie op de foto de gaten tussen de klepstoters vd uitlaat, en er zitten ook gaten onder het nokkenasbed , niet zichtbaar op foto), dus ""vrije doorgang"" is ok.



Succes Mark

PS, sloopmotor is t/m de laatste schroef uit elkaar, dus als iemand een foto van het inwendige wil? Dat kan!
Gehad
33 1.3 '88
33 1.7 IE '90 met LPG
Ducati 900 SS '93
en nu
146 1.8 TS 16V met Vialle G3
Ducati Pantah '83
Ducati 999 2005

Mark
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 27, 2005 18:40
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: Mega olieverbruik 146 1.8 16v

za feb 14, 2009 20:50

Update-je:

Detail foto van de 2 kleppen deksels,
Het Boschnummer van mijn originele deksel: 0 280 620 500 , zonder de tegenvorm
Nummer van het huidige deksel (komt van 156 bj +-2005): 0 280 620 520 , dus met de tegenvorm.

Een dealer kende dit specifieke verschil in klepdeksels niet, maar gaf wel aan vaker olieverbruik geconstateerd te hebben langs deze afdichting. Het gevolg hiervan stond op de brug, met een vastgelopen blok.
Advies ook om afdichting op dit 4-kantje zorgvuldig te monteren of eventueel met een extra laagje siliconen pakking in te smeren.

Dus voor degenen met hoog olieverbruik: check dit, kost je een uur, en je hebt geen onderdelen nodig.

Afbeelding
Afbeelding



Mark
Gehad
33 1.3 '88
33 1.7 IE '90 met LPG
Ducati 900 SS '93
en nu
146 1.8 TS 16V met Vialle G3
Ducati Pantah '83
Ducati 999 2005

Terug naar “Algemene Technische vragen”