Geloof je dit verhaal?

Ik ga nooit meer verversen, enkel nog bijvullen, indien nodig.
13%
7
Ik ga nooit meer verversen, maar wel af en toe filter vervangen en uiteraard indien nodig bijvullen.
7%
4
Die man praat poep, ik blijf natuurlijk gewoon verversen.
61%
34
Ik twijfel en ga me erin verdiepen.
13%
7
Ik ga zo snel mogelijk zo'n gechipte peilstok zien te bemachtigen!
7%
4

Totaal aantal stemmen: 56
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Nooit meer olieverversen???

vr apr 04, 2008 19:04

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... tml?p=27,1

Zeg het maar.............. :? (het is wel de telegraaf natuurlijk....en die man wil ook zijn gechipte :lol: peilstok verkopen)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

RE: Nooit meer olieverversen???

vr apr 04, 2008 19:22

Ik geloof er geen donder van. Ja, vervangen hoeft niet, maar dat wil niet zeggen dat het goed voor je motor is. Vervangt meneer ook nooit zijn oliefilter zeker?
Kan overigens ook goed zijn dat meneer de Groot zijn auto dusdanig veel olie verbruikt dat hij met het bijvullen de olie al vaak genoeg ververst.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

G.Hoogeveen

vr apr 04, 2008 19:38

Lijkt me niet goed voor het torretje! Die deeltjes in de olie verbranden echt wel en dan wordt de smering echt niet beter lijkt mij! Die Ford van zijn foto, als dat zijn auto is, zal vast wel zo lekken dat ie er elke week een flinke scheut olie bij kan gooien en hem zo vers houdt.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

vr apr 04, 2008 20:30

Iemand met een petrochemische achtergrond en toegang tot een lab. kan dit toch simpel nagaan,
test nieuwe olie op smerende eigenschappen ect en test olie na bijv 20000 km en je hebt het antwoord.

Geloof hem best wel maar durf het toch niet aan met 1 van mn bella's, hoewel hoe vaak is er hiier een motor kapot gedraaid waar duidelijk gewezen kon worden naar de olie.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

il biscione
Member
Member

vr apr 04, 2008 20:44

:shock: :roll: Ik geloof er niets van ....de kwaliteit van de olie gaat achteruit en heeft op den duur niet meer de smeer eigenschappen ...
Dat is ten koste van de levenduur van u motor.. .
Kan wel kloppenl dat de olie de km'ers aankan maar niet de motor ....die zal er onder lijden
Alfa Romeo 164 TS Super
Alfa Romeo 164 3.0 V6 24V Super
Alfa romeo 4C Edizione Speciale

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Nooit meer olieverversen???

vr apr 04, 2008 20:47

Iemand met een petrochemische achtergrond en toegang tot een lab. kan dit toch simpel nagaan,
test nieuwe olie op smerende eigenschappen ect en test olie na bijv 20000 km en je hebt het antwoord.

Geloof hem best wel maar durf het toch niet aan met 1 van mn bella's, hoewel hoe vaak is er hiier een motor kapot gedraaid waar duidelijk gewezen kon worden naar de olie.
Zijspoor:er is ooit een test geweest van een bmw blok met Mobil (?) olie op een proefstand.Had een equivalent gedaan van 300.000km (meen ik, dat geheugen gaat hard achteruit jongens.. :( ) zonder verversing maar dat was wel constant op bedrijfstemperatuur, dus maar 1x koude start..

On topic; tja, veel zal mi afhangen van hoe de auto gebruikt wordt..Een (vertegenwoordigers) diesel die 10k op de maand doet zal de olie langer 'vers' blijven dan dat van t 2e benzine-autootje ,wat enkel gebruikt wordt om de kids van en naar school brengen (op 300m afstand vande woning..! :twisted: ) en verder dus nooit echt warm wordt gereden...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

chopmax
Member
Member

za apr 05, 2008 00:09

Hoe goed je olie ook is, hoe ga je je tinworm afvoeren?
Gehad:
33 Zwart 1.7 8v, olieboot
33 Rood 1.7 16v, van de sloop gered.
33 Groen 1.4 8v, To do: Voorruit, distributie, grote beurt.
Project:?? Mistery car.

tommie
Guru
Guru

za apr 05, 2008 10:54

wat frankalfa zegt klopt wel kijk bijvoorbeeld naar de 159 jtd motoren, daar mag je pas olie verversen als de bodycomputer dat aangeeft en hangt daarmee helemaal af van hoe de auto bereden wordt (veel snelweg/lang baan = minder roetfilter vervuiling/regeneratie = minder vaak verversen)

maar stel dat je inderdaad 3 ton kunt rijden op dezelfde 4/5 liter olie, de kwaliteit van die olie zal echt wel veranderen en ik denk dat je motor daar op 'inslijt' en dus als je dan olie gaat verversen je binnen de kortste keren wel echt problemen gaat krijgen..
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

alfafox
Member
Member

za apr 05, 2008 11:21

olie op zich slijt/verslijt niet maar olie vervuilt door brandstofresten,vocht,verbrandingsresten,slijtagedeeltjes,en daarom moet je op zijn tijd olie verversen.ik heb het eens meegemaakt dat de olie van een bmw diesel als boter zo dik in het carter zat,werd ook nooit ververst,hebben we met een gasbrander het carter verwarmd om de olie er uit te laten lopen,later liepen de lagers er uit,dus gewoon op tijd verversen.
Laatst gewijzigd door alfafox op za apr 05, 2008 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 05, 2008 11:31

olie op zich slijt/verslijt niet maar olie vervuilt door brandstofresten,vocht,verbrandingsresten,slijtagedeeltjes,en daarom moet je op zijn tijd olie verversen.
Juist, en de gradatie van vervuiling wordt voor een groot deel bepaald door het aantal koude starts/korte stukjes zonder bedrijfstemp.....
Volgens mij werken bij de meeste auto's de 'olieverversindicatoren ' (remember die gekleurde blokjes op een beemer e30 dashboard?) op je dash ook via t aantal keren dat je een (koude) start maakt.
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

za apr 05, 2008 12:08

Ik wil de beste man graag geloven maarmmis wetenschappelijke onderbouwing. Gevoelsmatig is het voor mij niet juist.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 06, 2008 09:54

Dit is het zoveelste onzin verhaal wat ik hierover lees. Iedere oliemaatschappij heeft zo`n koekenbakker in dienst gehad. Wat ik al helemaal niet kan waarderen is dat je in het bord gaat zitten schijten waar je jarenlang uit hebt gevreten. Ecxuses le mot voor mijn taalgebruik maar ik wordt een beetje moe van dit soort types. :evil:

Andretti Molletti

zo apr 06, 2008 12:28

zoveel meningen en vooral OORDELEN,
Wat is de reden dat je zo'n topic start?? Niet echt positief...(en eigenlijk alleen geschikt voor t cafe)

De feiten zijn al langer bekend in de auto en olie wereld.
Zorg zoals GuiliaCorse zegt dat je iemand met een scheikundige achtergrond spreekt of laat iemand het testen voordat je oordeelt.

De vraag boven aan het topic spoort niet met de antwoorden in de poll.... :roll:

my 5 cts

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 06, 2008 12:42

Wat is de reden dat je zo'n topic start?? Niet echt positief...(en eigenlijk alleen geschikt voor t cafe)
De vraag boven aan het topic spoort niet met de antwoorden in de poll.... :roll:
Strikt op de letter bekeken heb je gelijk, is wat ongelukkig geformuleerd, maar de strekking is toch duidelijk? Ben jij tegenwoordig neerlandicus of zo? :?
De reden: ik heb met verbazing dat bericht gelezen en was wel eens benieuwd, wat anderen daar van denken........mag van mij in het café, what ever.

Mocht je eraan twijfelen: ik heb op "die man praat poep" gestemd. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”