Rens 1.7QV
Guru
Guru

RE: testen luchthoeveelheidsmeter LE3-jetronic

di apr 01, 2008 18:46

Zo even uppen.

Ik heb er ondertussen al even een andere LHM enzo erin geplaatst. Alleen er is niks veranderd. Ook bij deze meette ik een waarde van de voeding van 4V (van de computer naar de LHM) . Als dat klopt dan is het ook niet gek dat er iets veranderd is, alleen wel toevallig dat ik er nu net 2 heb die hetzelfde hebben.

Ik heb even een fotootje gemaakt. Auto staat nu met contact aan.

Afbeelding

Doe ik dat zo op de goede manier? Ik vroeg mezelf af of het loshalen van de computer invloed heeft op wat ik wil meten??? Het is wel een gemakkelijke manier om snel te testen of eentje van een sloop wel goed is op dit vlak.

Lambdasonde is ook vreemd. Uitlaat is zeker gasdicht. Heb nieuwe pakkingen en draadeinden gemonteerd en een scheurtje dichtgelasd. Wanneer ik de auto op benzine laat lopen, komt de waarde nooit boven de 0,35 V uit. Bij gas los schiet die wel richting nul, dus hij meet wel wat. Wanneer ik de motor op gas laat lopen dan geeft die ook steeds een arme waarde aan, terwijl die op LPG op dit moment niet echt zuinig rijdt (wanneer ik de afgelegde kilometers op 1 tank vergelijk) . Zoals ik al eerder schreef staat er gewoon 12V op de aansluiting van de verwarming, kan geen fouten in de bedrading ontdekken, ik heb de weerstand gemeten over de verwarmingsdraden en die valt binnen de gestelde waarde en de weerstand tussen de uitlaat en de accu is ook nul.

Kan een lambdasonde na 40.000 km al versleten zijn? Is wel erg snel als je het mij vraagd.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

di apr 01, 2008 18:51

Wat voor merk / type LPG dan?
Je lambdasonde versleten lijkt me stug, stuk kan wel... maar je metingen zeggen me dat je mengsel te arm is... iig te veel zuurstof heeft, dus slechte ontsteking kan ook!!!!

Check je bougies etc...

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di apr 01, 2008 19:21

Komt van vialle. Het nummer op het mengstuk kun je nog net de code lezen :wink: .

Heb even de nummers van de sticker opgeschreven:

Alfa Romeo LPG systeem 44129
Verdamper vialle 6928
Mengstuk vialle 13697
actuator vialle 9336
Regeleenheid vialle 90108

(nu zie je nog net op de foto een stelschroef zitten, dit is natuurlijk een bananen manier om het verbruik binnen beperken te houden, maar werkt wel. Even 1 probleempje tegelijkertijd. :wink: Bovendien kan ik zo veel draaien aan die schroef het spanningsverschil van de lambdasonde veranderd niet. Is wel vreemd, want als ik hem er ver uit draait rijdt die beduidend minder op 1 tank dan nu.) Ik wilde eigenlijk eerst het rijden op benzine goed hebben en dan ga ik weer verder, misschien is die verdamper wat gaar.

Van de ontsteking zijn 5.000 km geleden de volgende dingen vervangen de rotor, verdelerkap, kabels en bougies. En dat maakte geen verschil.

Maar de manier van meten is wel goed???

Owja met remmenreiniger heb ik al eens gecheckt of er lek zit tussen de LHM en de gasklep en kon niks vinden, de vacuumslangetjes zitten ook allemaal aangesloten.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di apr 01, 2008 19:50

Even een aanvulling

De weerstandswaardes van de bobine:
Tussen Hoogspanning kabel en een kleine aansluiting: 7.750 ohm
Tussen beide kleine aansluitingen 1,2 ohm

Klopt volgens mij.

Er zit nog een of ander thermocontact geplaatst voor de ontsteking deze geeft een oneindige weerstand bij koude motor en nul bij warme motor, dit klopt volgens mij ook. En ik ben als eens een boel stekkers nagelopen en opgefrist. Kan de ontstekingsmodule invloed hebben, of is het zo dat de auto het dan helemaal niet meer doet als daar iets niet in klopt?

Owja op de foto meet ik het verkeerde pootje, dit was alleen even voor de foto, op het goede pootje geeft wel dezelfde waarde af als weergegeven :wink:
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Jarno 1.3S

do apr 03, 2008 09:08

euh rens, misschien stomme opmerking maar zou ook eens met een andere multimeter controleren of die hetzelfde aangeeeft..
Heb hier namelijk ook een multimeter liggen die altijd 5-8% meer aangeeft dan mijn Fluke 85 meter..
Je zou het eens kunne proberen

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma jun 09, 2008 22:03

Is al een tijdje geleden opgelost.

-Toch een grote scheur in het inlaatrubber :oops: Toen ik die zag dacht ik hoe kan ik dat ooit gemist hebben
-Een vacuumslangetje zat toch niet goed wat ik dacht dat wel goed zat :oops:

Hierna kon ik het stationair toerental iets omlaag bijstellen :oops:

Echter toen klopte de lambda-waarde nog steeds niet. Daardoor heb ik een nieuw geplaatste lambdasonde geplaatst en die deed het wel. Dus de andere ging wat kort mee :? . LPG systeem kon ik weer goed inregelen en het verbuik is ook netjes, zonder allerlei hulpmiddelen als een stelschroef :wink:

Dat van benzine zit er nog steeds in, lijkt wel alsof die af en toe een vonkje overslaat oid en net na de start alsof die op 2 cilinders loopt (tijdsduur en ernst afhankelijk van de buitentemperatuur). Misschien eens andere injectors proberen. Heb ondertussen de LHV (inclusief computer en luchttemp. sensor) en de koelwatersensor met drie andere verwisseld. Lambdasonde, brandstoffilter, brandstofdruk, ontsteking, gasklep en de verschillende stekkers/draden zijn ook in orde. Dus blijft er vrij weinig meer over. Auto heeft ook een tijdje stilgestaan voordat ik de auto kocht, dus misschien heeft het er iets mee te maken....
164 TS '97
33 1.7 QV '89

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 09, 2008 22:18

Injectors op benzinebakken zijn echt heel vaak "slachtoffer" van ingedroogde benzine met "zeiken" en lekken als resultaat. Ook is de hoeveelheid die er dan uitkomt vaak afgenomen. Ultrasoon laten reinigen of ruilen met injectors van een benzine-autootje wat goed liep voor het gesloopt werd.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di nov 25, 2008 21:58

Een paar weken terug heb ik de injectors laten reinigen en testen. En hij start nu super snel, ook als het serieus vriest. Eigenlijk is het weer een beetje overdreven :wink:

Maar in ieder geval opgelost dus.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”