giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

plaatsing 60-2 tanden op de poelie..

di mar 25, 2008 23:26

de plaats van de missende 2 tanden ten opzichte van de BDP sensor geeft de ecu aan wanneer de 1e cilinder in het BDP staat. Mijn vraag is nu of dit een bepaald aantal graden oid moet zijn of dat het gewoon in de ecu aan te (laten) passen is.

Dus als ik een poelie plaats met de uitsparing op een andere plaats kan dat dan werkend gemaakt worden door de ecu-gegevens te veranderen?

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: plaatsing 60-2 tanden op de poelie..

di mar 25, 2008 23:38

Nou ja je ECU 'ziet' hoe de krukas staat aan de hand van die tanden, dus als de positie van de sensor tov de krukas gelijk blijft moet de poelie ook gelijk op de krukas gemonteerd worden, anders raakt de ECU van de leg. ik neem aan dat Squadra dat wel zou kunnen aanpassen, maar misschien kun je het signaal ook wel 'vervormen', als je met een verzette poelie wilt werken?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 25, 2008 23:50

lijkt mij ook dat de ecu een ingestelde waarde heeft die hij gebruikt om het bdp te berekenen. Moet toch een chip op maat laten maken en dan is het natuurlijk geen heel groot probleem om dat erbij te laten veranderen.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 25, 2008 23:51

Belletje met Stephan en je weet het zeker :wink: Of je kunt helemaal DIY gaan met een MS of VEMS en dan ben je helemaal vrij om met die poelie en sensor te doen wat je belieft.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

LENZ
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo mar 26, 2008 08:23

De ring zit erop geperst en kan er dus ook vanaf en op de juiste plek terug geplaatst worden.
Maar 164 V6 en 75 V6 zijn gewoon hetzelfde en deksel krukaskeerring is volgens mij ook gelijk, plaatsing scheelt max 1 tand geloof ik
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Andretti Molletti

wo mar 26, 2008 09:13

Plaatsen van de positie “missende tand” t.o.v. het werkelijke BDP is wel degelijk belangrijk en in de meeste software varianten van prog. Injectiesystemen niet aan te passen.
Meestal, maar iig bij Motronic, komt de missende tand 60 graden voor BDP zodat de ECU nog voldoende tijd heeft om het exacte moment van vonken en inspuiten te berekenen.
Het aanpassen van dit stukje software niet normaal, het mechanisch verdraaien van de schijf is vele malen makkelijker.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 26, 2008 22:11

Het probleem dat ik heb is dat een poelie van een 164 v6 nauwelijks gelegenheid biedt om er een andere poelie aan vast te maken.

Ik heb dus van de week een leuk Eaton compressortje gekocht om op mijn 12 klepper te monteren en kwam er toen dus pas achter dat zo'n 164 poelie een beetje anders is als de poelie van een GTV6...

Omdat de poelie mede verantwoordelijk is voor de balans van de krukas wilde ik daar niet te veel aan veranderen. helaas zou ik de 164 poelie een heel stuk af moeten draaien om genoeg draag/raak-vlak te krijgen om een andere poelie tegen te bevestigen. en het gedeelte waar er gedraaid moet worden is dus ook net een deel van het balansgewicht.

Vandaar dat ik aan het kijken ben naar andere modellen poelie van bv een 24v.

Heb zelf een 24v staan in de schuur en die heeft al een poelie waar iets meer mogelijkheden mee zijn maar dat is een ribriempoelie en het liefst gebruik ik een v-snaarpoelie(hoef ik niet de waterpomp en dynamo te voorzien van andre poelies).

Zal morgen eens een foto maken van de 164 poelie om duidelijk te laten zien wat het probleem is.

Groeten Remco

rogierg
Newbie
Newbie

wo mar 26, 2008 22:18

@ Andretti:

Weet jij misschien ook hoeveel graden (of tanden) de missende tand voor BDP komt bij een 75 2.0L Twinspark motor?
(is weliswaar ook Motronic systeem)

Groeten,

Rogier.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 27, 2008 07:48

@giuliettaevo: kun je de poelie van de compressor niet ergens anders op het blok kwijt?
Als je de compressorpoelie op de krukas gaat maken dan heb je zowieso een andere balans als met de originele poelie. Ik weet niet hoe lang dat goed gaat. Volgens mij is een V6 aardig uitgebalanceerd mbv vliegwielgewicht en krukaspoeliegewicht.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 27, 2008 15:07

@Rogier, is ongeveer hetzelfde verhaal. Die 60 graden is een marge (vanwege berekening) en het management bepaalt zelf dus het exacte reactiemoment.

Zou het iets wijzigen (dus dat deze marge 55 a 57 graden zou zijn) dan is dat nog geen probleem. Anders zou de BDP sensor ook op andere wijze gemonteerd moeten zijn, namelijk dat ie dermate exact gepositioneerd moet zijn om geen enkele graden af te wijken. Het zit hem dus in de berekening.
Anders zou ook de manier van lezen (via tanden) iewat grof wezen.

@ Rav: daar zit wel wat in! Maar de poulie is wel heel dichtbij en kan zo dichtbij het lagerwerk ook wel wat hebben. Sommige van deze V6 blokken hebben ook heel wat spanwerk op multisnaren...(24v met alle opties) Dan zou een vertande riem op een EATON toch moeten kunnen? :-k Krukje en Poulie met krukas zijn in balans - dus meer rust. Dit is onafhankelijk van wat er ook maar aan komt te hangen. (was het nu statische of dynamische balans?)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 27, 2008 18:34

Die Eaton kan wel een pk'tje of 30 wegtrekken bij volle belasting :shock: , dat doe ik liever direct vanaf de krukas als van een andere poelie... :?

Poelie is idd gebalanceerd samen met de krukas en vliegwiel, maar als je er een op zichzelf gebalanceerde poelie tegenaanschroeft zou dat de totale balans niet verstoren volgens mij. je plakt er overal hetzelfde gewicht bij immers.

Getande riem zou wel leuk zijn maar die poelies zijn een heel stuk duurder en die uitlijning moet nog veel nauwkeuriger als bij een ribriem. weet wel zeker dat het niet slipt.

Zal de poelie er zo eens bij gaan pakken.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 27, 2008 18:43

de compressorpoelie zorgt er dan toch voor dat er meer gewicht verder van de krukas af komt? dan is de balans toch ook anders?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 27, 2008 18:49

poelie weegt in vergelijking met de krukas helemaal niks. denk niet dat daar een probleem van komt.

Greg Gordon heeft al meer als 25.000 mijl gereden met zijn 75 met compressor n die doet het ook met een verlengde poelie. helaas kan ik niet een van zijn poelies gebruiken omdat die bedoelt zijn voor de GTV6/ 75 v6 met Jetronic en die hebben geen BDP sensor. :(

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 27, 2008 19:50

@Rav: die balans is voor de lijn binnen - en ja daar ligt de poelie buiten - dus als ie zijwaarts getrokken/belast wordt dan geeft ie door de balans minder doorslag -van binnen naar buiten toe - dus op zowel de poulie als vliegwiel...
Dan zou met jouw theorie vooraan de poeliezijde ook een vliegwiel moeten om evenwijdigheid te behouden? :wink:

Dus heeft zijwaartse kracht op die poelie niet veel effect. Of een toelaatbaar effect..Zou mooi zijn: dan zou iedere balans anders moeten worden geregeld omdat de ene motor meer aanbouwdelen (ook poelieaangedreven) heeft dan de andere... (airco-stbkr - distributie enz enz)
Volgens mij zijn de hoofdlagers aardig bestand tegen dit soort vorm van aandrijving..
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 27, 2008 21:19

Hierbij even wat foto's..

De 164 12v poelie.. door de vorm van de voorkant zie ik geen mogelijkheid om er iets aan te bevestigen... :(
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De 164 24v poelie... De ribriempoelie zit met rubber om de eigenlije poelie heen, misschien een optie om iets naders van te maken... :?
Afbeelding
Afbeelding
De Eaton waar het allemaal om draait... met een elektromagnetische koppeling en een veel te grote poelie.
Afbeelding
Afbeelding

Groeten Remco

Terug naar “Algemene Technische vragen”