Hmmm, wel. Miscchien wat nuanceren...
Er is sprake van twee verschillende fenomenen:
1) (Spontane) voorontsteking
Er is sprake van voorontsteking indien het mengsel in de verbrandingskamer ontbrandt voordat de vonk wordt gegeven. Dit wordt veroorzaakt door een combinatie van drukopbouw en achtergebleven nagloeinde elementen van de vorige werkslag. Er wordt dan ook wel gesproken over "dieselen". De aanwezigheid van aangezette kooldeeltjes op de cilinderwand kan dit in de hand werken (meer door het nagloeien dan door extra druk)
2) Detonatie
Detonatie is het gevolg van een te vroege ontsteking waarbij de combinatie van verdere drukopbouw door warmte en de resterende slag tot aan het BDP voor een explosief resultaat zorgt.
Euro benzine voldoet op dit moment zonder meer aan de eisen om 1) te voorkomen. Euro benzine moet wettelijk minimaal RON 95 zijn, hetgeen dus ook de reden is waarom je dit vaak ook als combinatie op de pomp ziet staan. Meestal gaat het RON getal van Euro benzine richting of zelfs over de 96, maar omdat de wetgever dit niet (er)kent staat er dan nog steeds Euro 95 op de pomp. De Nord motoren waren afgestemd op het rijden op Super benzine en dat was indertijd RON 97 (97 staat ook in het onderhoudsboekje). Je moet daarentegen natuurlijk niet denken dat ze elke Alfa door een race-technicus lieten afstellen alvorens deze naar de klant te sturen. Dat je de ontsteking 3 graden zou moeten verdraaien klinkt allemaal wel erg plausibel als je er vanuitgaat dat de motor optimaal is afgesteld, maar in de praktijk is dat dus niet zo en niet in de laatste plaats omdat de RON standaard als 'losjes' geldt.
Ik zou twijfelen als ze voor de benzine die je erin mag gooien de MON standaard hadden aangehouden
