Had het vacuum gewoon op de interooler aangesloten
Ik neem aan dat je niet de intercooler maar je inlaatspruitstuk bedoeld? Van de dumpvalve moet de 'vacuum' aansluiting
na je gasklep aangesloten worden. Daar wordt tenslotte ook je vacuum voor je remservo vandaan getrokken (ja ook met een turbo-blok)
Dus toen starten, motor sloeg aan en direct gaat de valve open. Motor uit en de valve gaat weer dicht....
Wat doe ik fout, of heeft Dominic mij een verkeerde opgestuurd?!
Ben benieuwd...
Gaat helemaal niets fout, klopt precies; dumpvalve zit eigenlijk aangesloten voor en na je gasklep. Als je blok stationair loopt staat je gasklep dicht en heb je alleen een kleine bypass waardoor je blok wat lucht aan kan zuigen om stationair te blijven lopen. Dit betekent nog wel dat er een lagere druk heerst in je inlaat spruitstuk. Deze druk trekt dan de grote zuiger van je dumpvalve (tegen de veerdruk in) open, dat is wat je ziet als je blok stationair loopt.
Er is echter een tweede (kleinere) zuiger die "in" de grote zuiger zit; samen maken die dus de dumpvalve een 'double piston'. Deze kleine zuiger dicht de drukzijde van de dumpvalve af (de 'turbo' kant voor de gasklep) met een tweede veer en die zit tussen de grote en kleine zuiger in.
Bij stationair lopen wordt de grote zuiger dus 'open' getrokken door het vacuum na de gasklep, maar de kleine zuiger dicht nog steeds af omdat de 2e veer (tussen de 2 zuigers in) de kleine zuiger dichtgedrukt houdt. Houd je hand anders maar bij stationair lopen rond de gaatjes in de zijkant van de dumpvalve; je zal geen lucht naar binnen voelen gaan.
Pas als de druk tegen die kleine zuiger hoog wordt, als je turbo op gang komt dus, wordt de kleine zuiger opengedrukt en gaat de dumpvalve open.
Dus, om het verhaal nog wat langer te maken

als je nu rijdt en de turbo heeft druk, staat je gasklep ook open en staat je inlaat ook onder druk. In deze toestand drukt de (turbo)druk dus je grote zuiger dicht, die drukt weer via de 2e veer de kleine zuiger nog harder dicht. Ga je nu van je gas af, dan staat je gasklep ineens dicht; dit geeft weer een vacuum in je inlaatspruistuk welke de grote zuiger weer open trekt zoals bij stationair loop. Alleen is het verschil nu dat de turbo druk heeft, deze druk duwt dan de kleine zuiger open en voilla: het pffffieuw (= fonetisch) geluidje
Kweenie of het verhaal ook maar een beetje duidelijk is, maar zo werkt het ding wel

Overigens als die dumpvalve bij stationair open zou gaan, zou er valse lucht aangezogen worden welke de LMM niet zou meten; dan zou die stationair erg onregelmatig gaan lopen.
Groeten
Martijn